מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מושגים קשורים להקדמה -ברכות הנהנין

    • הקדמה לברכות הנהנין ד-ח חיים הלכה - מערך לשיעור

    • הקדמה לברכות הנהנין ד-ח חיים הלכה - פעילות פתיחה

      מתחילים לברך- מוזמנים לחשוב על משמעות הברכות!

    • הקדמה לברכות הנהנין ד-ח חיים הלכה - חומרי עזר מלווים לשיעור

      למה מברכים, ומה אנחנו מרגישים בזמן הברכה?

      איך ההבנה החדשה קשורה לשפע של ה' אלינו?

      מצגת משחק ודף מלווה
      מבדק אישי- מה מברכים על

    הקדמה לברכות הנהנין ד-ח חיים הלכה

    למה מברכים ברכות ראשונות?
    מהי משמעותן?
    • מה ביחידה?

      זוהי יחידת הקדמה לברכות ראשונות. במהלך הלימוד נבין את משמעות הברכה הראשונה, וכיצד היא מלווה ונותנת לנו כח במהלך כל היום. נבחין בין סוגים של ברכות ראשונות. 

      למעשה, המקורות מבהירים כי  העולם הקדש ובאמירת הברכה האדם כביכול מפקיע את ההקדש – פודה את ההקדש לחולין, וכך ניתן להנות ממנו. מי שלא עושה כן כאילו מועל ומשתמש בהקדש.

      הרבי מבאר ביאור מופלא בפרשת אמור, ומשנה את הראייה במשמעות הברכה. 

      הרבי מקשה: כיצד ייתכן שפעולה קדושה של ברכה תוריד את הערך של דבר האוכל? שאלה נוספת- אם נתבונן בנוסח הברכה- אין כאן נטילת רשות וממילא אין כאן העברה לרשות אחרת. למשל, אם אני מגיע לבית של משהו אחר, מברך אותו וגונב לו כלים- במה מועילה הברכה? זו כבר אינה גזילה?! להסבר הרבי עיינו ב"מבט לשיעור".

      להרחבת והעמקת הרעיון ניעזר בשיעור של הרב גיקובסוןוכן ב'הלכות והליכות' חלק ב, הלכות סעודה וברכות, פרק ט סעיף א.

       

      היחידה כוללת:

      מבט לשיעור: נושא היחידה, הסבר כללי, התובנה והעיקרון, מושגים,  הצעות להמחשה ויישום , הצעות להרחבה והעשרה

      מערך: הצעה למערך – מהלך שיעור מפעיל ומחבר לערך

      פעילות פתיחה – שתי הצעות לפעילות פתיחה

      חומרי עזר מלווים לשיעור– מצגת , דף מלווה , ושאלון אישי

      המורה המחברת: חני קוט

      מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:

      • פעילות פתיחה- האם שבח מתיר להשתמש בחפץ?- ניתוח אירועים ראו ב"מערך".
      • התנסות בברכת שהכל- דיון – כיצד הברכה נותנת לנו רשות להשתמש
          • ל- למעשה הערך הברכה מחדדת לנו את התובנה שאנחנו עבדי ה'- חלק ממנו ולכן זכאים לכל השפע.
      • אדון ועבד-הסבר ופעילות מיון – ראו ב"מערך "  וב"חומרי עזר מלווים-משחק היגדים"-
            • מ-מושגים- : מושגי תוכן:  "הקדש" , "ברכה", "תרומה", 
            • י- יצירתיות– פעילות משחקית
      • אבחנה בין ברכה ראשונה לאחרונה
          • י- יצירתיות– הצעה פעילות משחקית
          • מ-מושגים- : מושגי תוכן: ברכה ראשונה/אחרונה; מושגי בסיס: דאוריתא, דרבנן
      • פעילות סיום- תזכורת – ראו בדף המלווה
          • י- יצירתיות– יצירת תזכורת- מה לכוון בברכה ראשונה

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה!

      רעיונות ומושגים

      מבט לשיעור.

    • מערך לשיעור

      מערך לשיעור

      מה תמצאו כאן? 

      מערך שיעור המתבסס על שיחת הרבי לפרשת אמור שבסיסה הוא הרעיון שברכה ראשונה היא חיבור למשמעות שאנחנו עבדי ה', וממילא יש לנו זכות ליהנות מעולמו, הכרה זו גם ממשיכה לנו "ברכה" השפעה מהאדון שלנו. מומלץ לצפות בהרצאה של הרב גיקובסון המבהירה רעיון זה.

      הצעה למהלך שיעור

      הצעה-למערך

    • פעילות פתיחה

      פעילות פתיחה

      מה תמצאו כאן?

      שתי הצעות לפעילות פתיחה:

      1. פעילות בהקשר לערך של טעם הברכות
      2. פעילות מיון והיכרות עם סוגי הברכות
      נקודת זינוק

      נקודת זינוק.

    • חומרי עזר מלווים לשיעור

      חומרי עזר מלווים לשיעור

      מה תמצאו כאן?

      חומרי עזר מלווים:

      1. מצגת מלווה לשיעור
      2. מצגת משחק היגדים עבד ואדון- לחידוד הרעיון שהעבד הוא רכוש האדון וחלק ממציאותו, ולכן הוא דואג לו כמו לעצמו…כאשר אנחנו חיים בהוויית היותנו עבדי ה'- מושפע לנו שפע ממנו ודאגה לכל צרכנו.
      3. דף מלווה המכיל משימות מיון, הכללה וביצוע

       

      חומרי עזר לשיעור

      משחק היגדים עבד ואדון

      מצגת מלווה לשיעור הקדמה לברכות הנהנין

      דף מלווה – הקדמה לברכות הנהנין

      דף מלווה – הקדמה לברכות הנהנין =תשובון למורה

      מבדק אישי- מה מברכים על...

      מבדק אישי- מה מברכים על

      טעם הברכה- מידע למורה-העשרה

      ברכות- טעם הברכה על פי חוברת הפנסאים

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב