מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש כ”ג אייר

בוקר אור! תוכנית הבוקר כ"ג אייר

סרטון 1 | לחיות עם הזמן | חידה יומית

סרטון 1
לחיות עם הזמן -סופרים את עם ישראל- כל אחד חשוב
חידה יומית

עדכונים מהשטח הלכות והליכות | חיים תניא

הלכות והליכות -הכנה לנטילת ידיים ואפן הנטילה
עדכונים מהשטח
חיים תניא – לא תמיד קל לאהוב

מבט לשיעור - הלכות והליכות

יחידת הלימוד: הלכות נטילת ידיים לסעודה.
נושא השיעור: ההכנה לנטילה ואופן הנטילה- פרק ב ח-כח
קהל היעד: כיתות ה

רעיונות מרכזיים:
אם נטילת ידיים היא בשביל לטהר כהכנה לעבודת ה’, ולא רק לנקות את הידיים. איך באמת נצליח לטהר את הידיים לקראת הסעודה?
ההלכה מבהירה את הכללים לטיהור הידיים כהכנה. ומקפידה לא רק על הכנת הידיים שתהיינה נקיות ללא חציצה אלא גם על הכלי שבאמצעותו נעשה הטיהור וגם על איכות המים. הכלי שאתו מתכוננים צריך להיות נקי, שלם ומכיל כמות מים מתאימה. וגם המים צריכים להיות ראויים דווקא להכנה: (לא מסריחים וכד’ , ואף לא משומשים. כלומר אפילו אם נעשתה בהם מלאכה ונותרו נקיים – אין להשתמש בהם לנטילת ידיים.

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן:
מים שצבעם השתנה
מים שנעשתה בהם מלאכה
מים שנמאסו
כח גברא
נטמאו

מושג בסיס
פסול
כשר
חציצה

הסתעפויות והשלכה לחיים:
ההכנה עצמה חשובה ולא רק התוצאה. יש לשים דגש על התהליך ולא רק על התוצאה.

מבדק - הלכות והליכות

הלכות נטילת ידיים: ההכנות לנטילת ואופן הנטילה

1. לפניכם אירועים שונים ציינו האם הם נהגו עפ”י הדין או לא. ציינו את הסעיף המתאים.

א. חיה לא מצאה ספל ונטלה ידיים מתוך קנקן מים דרך הפיה. 

ב. חיים יצא לטיול ושכח לקחת ספל, וכשהגיע למעיין נטל ידיים וברך: “על שטיפת ידיים”.

ג.רותי שטפה את הירקות וכשרצתה ליטול ידיים לפתע היתה הפסקת מים, החליטה לקחת את המים שאיתם שטפה את ירקות וליטול איתם ידיים לסעודה. 

ד. למיכל יש תחבושת על היד, והיא נטלה ידיים בלי להוריד את התחבושת.

ה. מאיר נטל ידיים, ניגב וברך על נטילת ידיים. 

ו. חנה לא מצאה ספל ולכן פתחה את הברז והניחה את הידיים תחתיו 3 פעמים. 

ז. נועה שכחה להביא מגבת, נטלה ידיים וניגבה בחצאית.

ח. צביקי נטל ידיים וברך על נטילת ידיים לפני שהספיק לנגב, אחיו שימי נגע בידיו הרטובות אך צביקי החליט שהוא לא צריך ליטול שוב. 

2. מלאו את הטבלה.

 

סוג המים פסולים/ כשרים הסיבה
מי הים (סעיף יא)
המים שבאגם ירוקים (יב)
מים שהשרו בהם שעועית (סעיף יג)  
כי צבעם של המים השתנה בגלל משהו שנפל לתוכם (סעיף יב)
מים שבטעות נגעו בהם (בידיים נקיות) (סעיף יד)
כי המים מאוסים (סעיף טו)

 

3. אילו מקרים הם  חציצה ל נטילת ידיים?

א. יש על האצבע טבעת

ב. לשלום הצבע יש טיפת צבע על היד

ג. הידיים שלי התלכלכו

ד. לאחר  שקילפתי ירקות נשאר קצת צבע שלא ירד עם הסבון.

נקודת זינוק - הלכות והליכות

תלמידי כיתה ה הכינו משחק לימודי בהלכה.

קבוצה א- תיכננה את המשחק, הגישה את התכנון למורה, אחר כך כתבה את השאלות למשחק , קיבלה הערות מהמורה ותיקנה ולבסוף הצליחו לעצב משחק לימודי מרתק ומרשים.

קבוצה ב- נזכרו ברגע האחרון ונעזרו באמא של אחד הילדים ולבסוף אף הם הצליחו להפיק משחק מרתק ומרשים.

לאיזו קבוצה הייתם נותנים הערכה גבוהה יותר? מדוע?

פעילות

 

הלכה

בתקופה בה אנו מחויבים לשמור על נקיון הידיים

חשוב להקפיד עוד יותר על טהרת הידיים

האם יש פרט בהלכות נטילת ידיים שלא ידעתם/ הקפדתם עליו?

קבלו החלטה טובה להקפיד על הפרט הזה ודווחו לנו.

 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

לחיות עם הזמן

 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

חיים תניא

 

חבר שלכם קבע להגיע והוא אחר – כמו הרב מנדי שאחר לפגישה עם יהודה.

חשבו ע רעיונות כיצד אפשר לחשוב על החבר מחשבה טובה ולא לכעוס עליו.

 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

הורדת קבצים

X

תקלות והארות ליחידה זו:

קישורים

שינוי גודל גופנים