מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מדעים-צף שוקע

מי צף ומי שוקע?

אמהות יקרות יש לקרוא לבנות את הנושא צף ושוקע
לאחר מכן לערוך ניסוי קליל ונחמד-אפשר להכין שלט בחדר שמי הוא:רחלי/שושי/חני המדענית ולאייר
על כדור הארץ שלנו כאילו מפעיל כוח חזק יותר: על החפץ או על המים שעולים אם החפץ שׁוֹקֵעַ

אם נסעתם ביום קיץ חם לַיָּם, בטח גם לכם יצא לצוף על פני המים באבוב או בסירה מתנפחת. אם ישאלו אתכם כיצד הסירה צפה, ודאי תשיבו: "סירת הגומי קלה מהמים". אתן צודקות, אך לא לגמרי. מפני שאם תכנסנה לאותה סירה ותרוקנו ממנה את האוויר – היא תשקע, אף על פי שמשקלה לא ישתנה. אם כך, איך קובעים אם חפץ יצוף או ישקע?
את כל הפלאות האלו ה' יצר לנו
ואת העיקרון הזה גילה אַרְכִימֶדֶס, מדען שגילה שֶׁעַל גוף השקוע במים פועלים שני כוחות: האחד הוא כוח המשיכה המוכר שכיוונו כלפי מטה, והשני הִנּוֹ כוח נגדי שמפעילים המים – הדוחף את הגוף כלפי מעלה. אַרְכִימֶדֶס הראה שהכוח הנגדי שמפעילים המים שווה למשקל המים שנדחו על ידי הגוף. את המסקנה ניתן לנסח באמצעות מושג "צפיפות החומר", המוגדר כמסה: כל גוף יצוף בנוזל אם הצפיפות שלו קטנה מצפיפות הנוזל, וישקע אם הצפיפות שלו גדולה מצפיפות הנוזל.

הניסוי
יש לקחת 3 כוסות בצבע שקוף
תפוח אדמה גודל קטן
חצי כוס שמן מהמטבח
צבע מאכל
יש למלא כל כוס בחצי מים
כוס ראשונה יש לשפוך את השמן-נשים לב איך השמן יצוף כלפי מעלה
כוס שניה-יש להניח את תפוח האדמה-נשים לב איך הוא שוקע
כוס שלישית-יש לשפוך 2 כפיות צבע מאכל-תעדכנו מה ראיתן

מחכה מאד לתמונות של הניסוי המתוק שלכן המורה שושי