גמרא – מילות מפתח
מילות מפתח לפרק המפקיד
| הגדרה | מילה | פירוש מילולי | משמעות |
| שאלה | אִבַּעְיָא לְהוּ | נשאלה להם. | שאלת ספק שנשאלה בבית המדרש, מכילה שני צדדים |
| תשובה | אִיבָּעֵית אֵימָא | אם רצונך אמור | תירוץ נוסף |
| קושיה | אִי הָכִי | אם כך | לפי דבריך עכשיו תהיה קושיה, שלא תהיה לולא דבריך. |
| השלמה | אִיכָּא דְאָמְרִי | יש שאומרים. | נוסח אחר בסוגיה. |
| תשובה | אַיְּידֵי | על ידי (שהובא זה הובא גם זה) | אין לדייק מהלשון, כיון שהוא הובא רק בדרך אגב |
| השלמה | אִלֵּימָא | אם נאמר (כך.. והרי כך) | הקדמה לניסיון הסבר / תשובה שהגמרא מביאה כדי לדחות |
| תשובה | אֵימָא | אמור | ראה ב"הכי קאמר" |
| השלמה | אִי נָמֵי | אם גם. | אפשרות נוספת. |
| קושיה | אֵימָא סֵיפָא | תאמר את סוף המשנה. | פתיחה לסתירה. |
| קושיה | אֵיתִיבֵהּ | השיבו בקושיה מברייתא | אמורא מקשה על דברי חברו מדברי ברייתא |
| השלמה | אִתֵּימָא | יש אומרים / אם תאמר | דעה / גרסה נוספת
?? |
| תשובה | אֶלָּא | לא כך, אלא אחרת | פתיחה לשינוי, בדרך כלל בא בתירוץ |
| שאלה | אַמַּאי | על מה, למה? | פתיחה לשאלת בירור הטעם. |
| פתיחה | אָמַר מַר | אמר האדון. | ציטוט מהברייתא לצורך דיון. |
| פתיחה | אָמַר רַב / רַב .. אָמַר | פתיחה למימרא / תשובה.
רב.. אמר = פתיחה לדעה / הסבר חולק |
|
| תשובה | אָמְרִי | אמרו | פתיחה לאמירת רבים (פעמים רבות היא פתיחת תשובה). |
| השלמה | אָמְרִי לָה | יש שאומרים לה | גרסה נוספת למימרא / הלכה |
| תשובה | אָמַר לָךְ | אילו היה כאן הוא היה אומר לך | הגמרא מתרצת דעה של חכם שאינו לפנינו |
| תשובה | אֲפִלּוּ תֵּימָא | אפילו אם תאמר לא כפי שאמרנו קודם, גם יהיה מובן | דחיית שאלה / אוקימתא של הגמרא |
| פתיחה | אִתְּמַר | נאמר | כשבא בתחילת סוגיה – פתיחה למחלוקת אמוראים. |
| סיוע | אִתְּמַר נָמֵי | נאמר גם כן | סיוע מדברי אמורא/ים |
| שאלה | בְּמַאי קָמִפַּלְגִי | במה הם חולקים? | מה יסוד המחלוקת (באיזו סברה נחלקו) |
| השלמה | בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים | כל האמור מדבר רק במקרה מסוים | אוקימתא בתוך דברי המשנה |
| שאלה | בָּעֵי, בְּעָא מִנֵּהּ | שאל, שאל ממנו | שאלת יחיד |
| קושיה | בִּשְׁלָמָא . . אֶלָּא | בשלום (נוח) ל(דעה זו) אבל לדעה האחרת קשה | פתיחה לקושיה שהיא רק לפי צד או דעה אחת |
| סיוע | דִּיקָא נָמֵי | מדויקת גם | סיוע לתשובה מתוך דיוק בדברי המקור |
| קושיה | הָא גוּפָא קַשְׁיָא | זו בעצמה קשה | סתירה פנימית. |
| פתיחה | הַהוּא גַבְרָא | אותו אדם | פתיחה לסיפור |
| שאלה | הֵיכִי דָמֵי | איך מדובר? | בירור המקרה |
| תשובה | הָכָא בְמַאי עָסְקִינַן | כאן במה אנו עוסקים | תשובת אוקימתא |
| קושיה | הָכִי הַשְׁתָּא | איזו השוואה? | דחיית תירוץ / הסבר מכוח היגיון |
| סיוע | הָכִי נָמֵי מִסְתַּבְּרָא | כך גם מסתבר | סיוע לדעה / תשובה |
| קושיה | הָנִּיחָא ל.. אֶלָּא .. | זה נוח לדעה אחת אבל לדעה האחרת קשה | הקדמה לקושיה על דעה שניה. |
| תשובה | הכי קָאָמַר / אֵימָא / הָכִי קָתָנֵי | כך כוונתו לומר / אמור / כך הוא שונה | אנו מפרשים את כוונת המשנה או המימרא וכאילו "מוסיפים" בה מילות פירוש. |
| השלמה | וְאוֹמֵר (בְּתוֹךְ מִשְׁנָה אוֹ בָּרַיְתָא) | ובפסוק נוסף הוא אומר | מקור מפסוק נוסף (בדרך כלל הגמרא תשאל על כך "מאי ואומר" – מדוע צריכים מקור נוסף) |
| שאלה | וְאֵימָא / וְאֵימָא הָכִי נָמֵי | מדוע לא נאמר / מדוע לא נאמר אכן כך | מדוע לא תירצנו בדרך אחרת / מדוע לא נקבל את הסברה הנגדית |
| קושיה | וְהָא, וְהָאָמַר / וְהַתַּנְיָא / וְהִתְנָן | והרי / והרי אמר / והרי שנינו בברייתא / והרי שנינו במשנה | פתיחת קושיה מסברה או ממקור אמוראי / תנאי |
| סיום | וְהִלְכְתָא | וההלכה | סיום הסוגיה בפסק ההלכה למעשה |
| השלמה | וְכִי תֵימָא | ואם תאמר ש .. לא ניתן לומר זאת מפני ש… | הגמרא שוללת מראש הסבר אפשרי ומסבירה מדוע הוא לא אפשרי |
| סיום | וְלָא הִיא | הדבר איננו נכון | סיומת המציינת שהדין / ההסבר שהובא – איננו נכון. |
| קושיה | וּרְמִינְהוּ | ורמי אינהו, השלך אותם | סתירה בין שני מקורות בעלי סמכות שווה כמו שתי משניות / ברייתות. |
| קושיה | וְתוּ | ושוב / ועוד | שאלה נוספת |
| סיוע | כִּי הָא | כמו זו | פתיחה לדוגמה / סיוע (פעמים רבות סיוע מסיפור) |
| השלמה | לֹא אֲמָרָן | לא אמרנו (אלא רק במקרה כזה) . | העמדת דברי האמורא (אוקימתא) במקרה מסוים |
| תשובה | לָא צְרִיכָא | – לא (כפי שחשבנו אלא), צריך! | תירוץ באמצעות העמדת ההלכה (אוקימתא) במקרה מסוים |
| השלמה | לָא מִבָּעֲיָא | אין צורך לומר ש.. אלא אפילו… | הלכה פשוטה שבאה כהקדמה להלכה מחודשת |
| תשובה | לָא קַשְׁיָא | לא קשה | פתיחה לפירוק הקושיה |
| השלמה | לֹא שָׁנוּ | לא שנינו במשנה אלא במקרה זה אבל במקרה… הדין שונה | העמדת דברי המשנה (אוקימתא) במקרה מסוים |
| שאלה | לֵימָא | אולי נאמר | פתיחה לניסיון הסבר או העמדת דעה אחת בשיטה של דעה אחרת (בדרך כלל הסבר זה נדחה) |
| קושיה | לְמֵימְרָא | לומר שכך .. והרי | הקדמה לקושיה |
| קושיה | לִפְלוֹג וְלִתְנֵי בְּדִידָהּ | (אם כדבריך, מדוע מחלק התנא במקרה אחר ש)יחלוק במקרה זה עצמו | קושיה מתוך דיוק במשנה |
| שאלה | מַאי | מה? | מה הפירוש? |
| קושיה | מַאי אִרְיָא | מה הוראה / תפיסה היא זו. | למה נקט התנא / האמורא דווקא דוגמה זו ולא דוגמה פשוטה יותר? |
| שאלה | מַאי טַעְמָא | מה הטעם | בירור טעם ההלכה |
| שאלה | מַאי שְׁנָא | מה ההבדל | בירור ההבדל בין הלכה זו להלכה אחרת |
| השלמה | מִכְלָל | מכלל זה אנו מבינים הלכה נוספת | דיוק הלכה נוספת מתוך דברי המקור (פעמים רבות מופיע כהקדמה לשאלה) |
| שאלה | מִמַּאי | מהיכן אנו יודעים זאת | |
| שאלה | מְנָא הָנֵי מִלֵּי | מניין אלו הדברים | בירור מקור ההלכה בתורה |
| השלמה | מַאי לַָאו | האם לא מדובר כאן במקרה כזה? לא | ניסיון הסבר / אוקימתא שנדחה |
| שאלה | מַאי קָאָמַר | מה כוונתו לומר | בירור הכוונה |
| שאלה | מַאן תַּנָּא | מיהו התנא | בירור בעל הדעה |
| תשובה | מַהוּ דְתֵימָא . . קמ"ל | מהו שתאמר | הסבר החידוש, יכולנו לומר אחרת, התנא משמיע לנו חידוש |
| קושיה | מֵתִיב / מֵיתִיבִי | משיב / משיבים | קושיה ממקור תנאי |
| קושיה | מַתְקִיף | קושיה מסברה | |
| שאלה | פְּשִׁיטָא | פשוט | מה החידוש בהלכה זו? |
| תשובה | צְרִיכָא /צְרִיכִי | צריכה / צריכים | ההלכה / הכתוב – נצרך ויש בו חידוש |
| תשובה | שָׁאנֵי | שונה (אינו דומה) . | פירוק הקושיה באמצעות סברה( גם אוקימתא?) |
| סיום | שְׁמַע מִנָּה | שמע (הבן) ממנה. | ניסיון הוכחה. |
| השלמה | שֶׁנֶּאֱמַר | שנאמר בפסוק | מקור בפסוק |
| תשובה | תָּא שְׁמַע | בא ושמע | ניסיון פשיטת בעיא ממשנה |
| סיום | תֵּיקוּ | תעמוד | סיום ללא תשובה |
| פתיחה | תַּנָּא | שנה | פתיחה לתוספתא קצרה המרחיבה את דברי המשנה |
| פתיחה | תָּנוּ רַבָּנַן | שנו רבותינו | תוספתא / ברייתא שנשנתה בפי כל התנאים (פעמים רבות היא מהווה הרחבה לדברי המשנה) |
| תשובה | תְּנֵי | תשנה (תגרוס במשנה כך) | תירוץ הקושיה באמצעות שינוי גרסת המשנה |
| השלמה | תָּנֵי עֲלָהּ (אוֹ: קָתָנֵי עָלָה) | שנו בברייתא על משנה זו | השלמת פרטי המשנה מברייתא שנשנתה על המשנה |
| פתיחה | תַּנְיָא | שנויה ברייתא | פתיחה לברייתת יחיד |
| סיוע | תַּנְיָא כְּוָתֵהּ | שנויה ברייתא כמותו | סיוע לאמורא מברייתא |
| סיוע | תַּנְיָא נָמֵי הָכִי | שנינו גם כן, כך | סיוע מברייתא |
| פתיחה | תְּנַן | שנינו במשנה | ציטוט ממשנה, לפעמים מופיע כהקדמה לקושיה |
| פתיחה | תְּנַן הָתָם | שנינו שם | ציטוט ממשנה במסכת אחרת |

