מעלין בקודש
---
רשת חינוך חבד

סוגיה 2

אבות ותולדות – האם הם כיו"ב?

+
  • שאלת פתיחה

    הקניית מבנה הכללי של הסוגיה כהקדמה ללמידתה המפורטת:
    א. מה ההגדרה של אב? (מי שיש לו ילדים – תולדות)
    ב. הצגת השאלה: האם תולדות נזקין דומות לאב בדיניהם? (ניתן להמחיש מאב ובן בגשמיות שיש ילדים הדומים לאב ויש ילדים שאינם דומים.)?
    ג. הרחבת השאלה – האם 'תולדות תורניות' אחרות דומות לאבותיהם? – עיינו בהמשך הסוגיה לגבי תולדות שבת ולגבי תולדות טומאה – וראו את ההבדל ביניהם!
    ד. חזרה לשאלה המרכזית – – האם התולדות כאן (נזיקין) דומות לאב (כמו בשבת) או לא (כמו בנזיקין).

  • יסודות התורה שבעל פה

    • דימוי מילתא למילתא

      הלכות התורה נלמדים אחד מהדומה לו. גם כאן אנו מבררים את היחס בין אבות הנזיקין לתולדותיהם מאבות אחרים שמצינו במשנה – אבות שבת ואבות הטומאות

  • מושגים

    • אבות של שבת
      מספרם (ל"ט), דינם (במזיד סקילה, בשוגג חטאת), דין עשיית תולדה יחד עם אב (לרבנן חייב אחד ולרבי אליעזר שניים) (תוס': התראה – כדי לחייב במזיד יש להתרות את האדם תחילה אבות: בורר, מרקד, תולדות: משמר, נוטע, מבשל, עגלות, מושיט, מכניס)
    • אבות הטומאה
      מי הם ג' האבות, מי תולדותיהם (הנוגע בהם) ומה מטמאין (כמובא בגמרא) (תוס' – טומאת בגדים שעליו, חרב הרי הוא כחלל)
  • מבנה

    • תבנית:

      מבנה עיקר הסוגיה הוא בתבנית אחת:

        דיוק: מדקתני אבות מכלל דאיכא תולדות

      שאלה: "כיו"ב או לאו כיו"ב .

      מקור 1: גבי שבת תנן . . אבות מכלל דאיכא כו' כיו"ב . .

      מקור 2: גבי טומאות תנן אבות מכלל דאיכא וכו' . . לאו כיו"ב.

      סיכום השאלה והתשובה: הכא מאי? א"ר פפא יש מהן כיו"ב ויש לאו כיו"ב

  • תוכן

    הבנת הדילמה אבות דשבת – כיו"ב. אבות דטומאה – לאו כיו"ב – למה דומים אבות נזיקין?

    הבנת החילוק מדוע נקראו 'אבות' בשבת (לת"ק – לחייב. ולר"א – מצד חשיבות במשכן) ובטומאה (לעניין חומרת הטומאה)

  • רשי ותוס'

    • מטרות כלליות:

      א. דיוקים בנוסח הגמרא ('הך דהוה במשכן חשיבא', 'מטמא אדם וכלים'). ב. העלאת תירוצים שלא הובאו בגמרא וביאור הסיבה (נפק"מ לר"א לענין התראה, תולדות כיו"ב בכלי מתכות באבות הטומאות)

    • תוד"ה ולרבי אליעזר

      נושא: האם לדעת ר"א יש נפק"מ בין אב לתולדה? 

      מבנה: קושיא וב' תירוצים: קושיא: מדוע לא מביא נפק"מ לעניין התראה. תירוץ א': אין חיוב להתרות אתולדה בשם האב. תירוץ ב. זהו פירוש תירוץ הגמרא  

      (קושי בסיום דברי התוס' ועוד דנוטע ומבשל – עיין מהר"ם)

    • תוד"ה ה"ג הך דהואי במשכן

      נושא: ביאור התירוץ ודיוק בגירסתו 

      מטרה: דקדוק בגירסאות הגמרא

      הקדמה נחוצה: הכנסה והושטה. עבודת הלויים בקרשי המשכן והעגלות. 

      תוכן: שאלה סמויה: יש מלאכות שהיו במשכן ואינן אבות (הכנסה, הושטה)

      תשובה: צריכים ב' תנאים א. במשכן. ב. חשיבא. ב' גירסאות בתירוץ הגמרא

    • תוד"ה דאילו אב מטמא אדם וכלים
      1. שלילת גירסת "אדם ובגדים". ב. קושיה שגם בטומאה מצינו תולדה כיוצא בה (כלי מתכות) ותשובה
  • ערכים

    • השפעה על הסביבה
      בדרך הרמז: אבות ותולדות –ההשפעה של כל אחד על סביבתו לצד החיוב (שבת - אב שהיה במשכן) או לצד השלילה (אב הטומאה)

קבצים להעשרה

תרשים לסיכום הסוגיה
ניתן למחוק חלק מהמלל ולתת לתלמידים להשלים בעצמם כדף עבודה
דף העשרה למתקדמים - רשת - לתלמיד 2
דף העשרה למתקדמים - רשת - למורה 2
דף העשרה למתקדמים - רשת - לתלמיד 1
דף העשרה למתקדמים - רשת - למורה 1
PREV