סוגיה 2
אבות ותולדות – האם הם כיו"ב?
-
שאלת פתיחה
הקניית מבנה הכללי של הסוגיה כהקדמה ללמידתה המפורטת:
א. מה ההגדרה של אב? (מי שיש לו ילדים – תולדות)
ב. הצגת השאלה: האם תולדות נזקין דומות לאב בדיניהם? (ניתן להמחיש מאב ובן בגשמיות שיש ילדים הדומים לאב ויש ילדים שאינם דומים.)?
ג. הרחבת השאלה – האם 'תולדות תורניות' אחרות דומות לאבותיהם? – עיינו בהמשך הסוגיה לגבי תולדות שבת ולגבי תולדות טומאה – וראו את ההבדל ביניהם!
ד. חזרה לשאלה המרכזית – – האם התולדות כאן (נזיקין) דומות לאב (כמו בשבת) או לא (כמו בנזיקין). -
יסודות התורה שבעל פה
-
דימוי מילתא למילתא
הלכות התורה נלמדים אחד מהדומה לו. גם כאן אנו מבררים את היחס בין אבות הנזיקין לתולדותיהם מאבות אחרים שמצינו במשנה – אבות שבת ואבות הטומאות
-
-
מושגים
-
אבות של שבתמספרם (ל"ט), דינם (במזיד סקילה, בשוגג חטאת), דין עשיית תולדה יחד עם אב (לרבנן חייב אחד ולרבי אליעזר שניים) (תוס': התראה – כדי לחייב במזיד יש להתרות את האדם תחילה אבות: בורר, מרקד, תולדות: משמר, נוטע, מבשל, עגלות, מושיט, מכניס)
-
אבות הטומאהמי הם ג' האבות, מי תולדותיהם (הנוגע בהם) ומה מטמאין (כמובא בגמרא) (תוס' – טומאת בגדים שעליו, חרב הרי הוא כחלל)
-
-
מבנה
-
תבנית:
מבנה עיקר הסוגיה הוא בתבנית אחת:
דיוק: מדקתני אבות מכלל דאיכא תולדות
שאלה: "כיו"ב או לאו כיו"ב .
מקור 1: גבי שבת תנן . . אבות מכלל דאיכא כו' כיו"ב . .
מקור 2: גבי טומאות תנן אבות מכלל דאיכא וכו' . . לאו כיו"ב.
סיכום השאלה והתשובה: הכא מאי? א"ר פפא יש מהן כיו"ב ויש לאו כיו"ב
-
-
תוכן
הבנת הדילמה אבות דשבת – כיו"ב. אבות דטומאה – לאו כיו"ב – למה דומים אבות נזיקין?
הבנת החילוק מדוע נקראו 'אבות' בשבת (לת"ק – לחייב. ולר"א – מצד חשיבות במשכן) ובטומאה (לעניין חומרת הטומאה)
-
רשי ותוס'
-
מטרות כלליות:
א. דיוקים בנוסח הגמרא ('הך דהוה במשכן חשיבא', 'מטמא אדם וכלים'). ב. העלאת תירוצים שלא הובאו בגמרא וביאור הסיבה (נפק"מ לר"א לענין התראה, תולדות כיו"ב בכלי מתכות באבות הטומאות)
-
תוד"ה ולרבי אליעזר
נושא: האם לדעת ר"א יש נפק"מ בין אב לתולדה?
מבנה: קושיא וב' תירוצים: קושיא: מדוע לא מביא נפק"מ לעניין התראה. תירוץ א': אין חיוב להתרות אתולדה בשם האב. תירוץ ב. זהו פירוש תירוץ הגמרא
(קושי בסיום דברי התוס' ועוד דנוטע ומבשל – עיין מהר"ם)
-
תוד"ה ה"ג הך דהואי במשכן
נושא: ביאור התירוץ ודיוק בגירסתו
מטרה: דקדוק בגירסאות הגמרא
הקדמה נחוצה: הכנסה והושטה. עבודת הלויים בקרשי המשכן והעגלות.
תוכן: שאלה סמויה: יש מלאכות שהיו במשכן ואינן אבות (הכנסה, הושטה)
תשובה: צריכים ב' תנאים א. במשכן. ב. חשיבא. ב' גירסאות בתירוץ הגמרא
-
תוד"ה דאילו אב מטמא אדם וכלים
- שלילת גירסת "אדם ובגדים". ב. קושיה שגם בטומאה מצינו תולדה כיוצא בה (כלי מתכות) ותשובה
-
-
ערכים
-
השפעה על הסביבהבדרך הרמז: אבות ותולדות –ההשפעה של כל אחד על סביבתו לצד החיוב (שבת - אב שהיה במשכן) או לצד השלילה (אב הטומאה)
-