לומדים מהגמרא
סוגיה 5
תולדות שן, רגל ובור
דף ג עמוד א תולדה דשן . . ג' ב' - וכי קאמר ר"פ אתולדה דמבעה
- 
         
שאלת פתיחה
פתיחה: ביחס לכל קבוצה מה'אבות נזיקין' הגמרא מבררת משהו אחר: בשלשה הראשונים (קרן, שן ורגל) מבררת הגמרא היכן הם כתובים, בשניים האחרונים (בור ואש) הגמרא מבררת מה תולדותיהם.
קרן שן רגל בור אש איפה כתובים בתורה V V V – – מה הם התולדות – – – V V דיון בכיתה: 1. מדוע הגמרא לא תברר בבור ואש איפה הם כתובים בתורה (תשובה: כי הם כתובים במפורש)?
- מדוע לגבי קרן, שן ורגל הגמרא לא מתפלפלת מה הם תולדותיהם? (כי הן כתובות במפורש בברייתא) 3. מה הגמרא תברר בסוגיה זו? (לאחר שבררנו היכן הם כתובים בתורה נברר – בשן ורגל – האם הם כיו"ב, ולגבי בור ואש – מה הן התולדות בכלל, ולאחר מכן האם הן כיו"ב)
 
 - 
             
יסודות התורה שבעל פה
- 
                 
תוד"ה וממונך: 'לאו דווקא' – כאשר נשנה דבר במשנה אך אינו להלכה. הסיבה שנשנה הוא בגלל שגרת הלשון, או 'לשון העולם' (כגון בסוגייתנו 'וממונך' נשנה בבור בגלל שגרת לשון המשנה ביחס למזיקים אחרים)
 
 - 
                 
 - 
             
מושגים
- 
                 גדרי שן ורגל(שן – יש הנאה להזיקו, רגל – הזיקה מצוי)
 - 
                 דיני הבור(א. י' חייב גם במיתת שור, ט' רק בנזקין. ב. לדעת רב – אינו שלו (הפקיר רשותו ובורו), לדעת שמואל גם שלו (הפקיר רשותו ולא בורו ג. בתוס': לרב חייב רק על הבלו – כי החבטה היא מקרקע עולם - ולשמואל חייב גם על חבטו)).
 - 
                 דין תקלה ברשות הרבים(מחלוקת רב ושמואל בדלא אפקרינהו אם הוא שור או בור).
 
 - 
                 
 - 
             
מבנה
- 
                 
מילת מפתח תרגום משמעות אלא אלא תירוץ החוזר בו מהנאמר קודם אילימא אם נאמר ניסיון תירוץ שנדחה הא לא קשיא זאת לא קשה דחיית קושיא מסויימת היכי דמי אי . . ואי . . איך מדובר שאלת בירור המקרה  
 - 
                 
 - 
             
תוכן
תולדות שן, רגל ובור (הוה אמינא ומסקנה) והטעם שהם כיוצא בהם
 - 
             
רשי ותוס'
- 
                 תוד"ה לא י' כתיב
ב' ביאורים במסקנת הגמ' זה אב למיתה וזה אב לנזקין (לרש"י – שניהם נרמזים בכתוב. לתוס' – שניהם נלמדים מסברה)
מבנה: א. דעת רש"י (סתם בור – י'). ב. ג' קושיות ג. דעת התוס' (סתם בור – עמוק הרבה, י' נלמד מסברא מ'והמת יהיה לו', וגם ט' נלמד מסברא) ד. דעת הירושלמי. י' וט' נרמזים ב'כי יפתח וכי יכרה', אך פשטות הכתוב בבור י'
 - 
                 תוד"ה בין לרב בין לשמואל.
קושיה ותירוץ. רב פוטר מחבטה רק בבור, שהקרקע אינה שלו, ולא בחפץ שחבטה שלו.
 - 
                 תוד"ה משורו למדנו
מאיזה אב בשור נלמדת תקלה? (בהוה אמינא – קרן. במסקנת התוס' – קרן ובור)
מבנה:
א. איזה אב בשור ומדוע (קרן, דשן ורגל פטורין ברה"ר). ב. דחיית קושיה (אם נלמד מקרן שיהי' בהם דין תם (מהרש"א) – כיון שזה שייך רק בבעלי חיים) ג. קושיה. ((יש פירכא – שור הוא ב"ח וכוונתו להזיק). ד. תירוץ רשב"ם (נלמד בצד השוה מבור ושור). ה. קושיה (שיפטור בו הכלים כבור, ומצינו שרק חייב בהם כלים)
 - 
                 רש"י ד"ה וזה אב לנזקין
ב' הלישנות: א. מדיוקא דקרא והמת יהיה לו (הא בט' חייב רק בנזקין). ב. מ"ונפל שמה שור" – משמע בין מת ובין הוזק)
 
 - 
                 
 - 
           
דף הגמרא
תלמוד בבלי מהדורת נהרדעא החדש מהוצאת ח. וגשל - © כל הזכויות שמורותתלמוד בבלי מהדורת נהרדעא החדש מהוצאת ח. וגשל - © כל הזכויות שמורות 

