מלאכת מלבן
-
מהי גישת שביל"ם?
הלכה זוהי הליכה, איך נלך בדרך ההלכה ומה ניקח לדרך ומהדרך?
'שביל"ם' הם ראשי תיבות של מרכיבי הגישה ללימוד מעמיק וחוייתי של הלכה:
שאלה/דילמה
בירור הלכה – הבנת גדרי הלכה, והמחשתה.
יצירה/תיות
למעשה -עיקרון או ערך, יישום ההלכה
מבנה /מושגים/מקור
* הקונספט של גישת 'שביל"ם' פותח בעזרת שיינדי וילהלם.
-
מלאכת מלבן-רעיון מרכזי
אב מלאכה:
ליבון פירושו ניקוי הצמר הגולמי מלכלוך
תולדה
יבוס בגדים/ סחיטת בגד
עיקרון:
הדמיון למלאכת כיבוס –
תהליך הכיבוס הוא בעיקר לבגד והוא כולל- הרטבה של הבגד בעיקר במים, שיפשוף והאחרון הוא סחיטה ושטיחה לייבוש
לכן:
נקיון בגדים
- מדובר בשאר משקים- גם אסור כי הם גורמים לנקיונו, אך משקים שלא מנקים אין בהם איסור(סעיף א,ה),
- קינוח בסמרטוט- מותר -לא דומה לכיבוס(ללא מים)
נקיון בדברים שאינם בגדים:
נעליים/ספות/תיקים- מעור ולא בד- דמיון חלקי לבגד אך לא בגד:- מותר לשפוך ולשכשך במים אל לא לשפשף
אבן/עץ – אין שום דמיון ולכן מותר לשפוך מים
מותר לשפוך וגם לשפשף
(סעיפים ב, ג)
-
מה כוללים אמצעי ההוראה?
נקודת זינוק – כרטיס כניסה
פעילות לפתיחת הנושא
תצפית – לימוד מקיף של ההלכותפעילות ללימוד כללי של ההלכות
מרכז מבקרים – סרטון ועיון בהלכה
כרטיס ההלכה – התמקדות בכמה הלכות באמצעות סרטון וכרטיס צפייה לתלמיד (לימוד עצמי או כיתתי) באמצעות הכרטיס התלמיד ינתח את ההלכה הקשורה לאירוע שנצפה בסרטון.
אז מה בתרמי"ל שלי? – פעילות לסיום נושא או יחידת לימוד
מלאכת מלבן - נקודת זינוק
חומרים יעלו בקרוב
מלאכת מלבן - תצפית
הפעילות תתעדכן בקרוב
מלאכת מלבן- מרכז מבקרים
סרטון ועיון בהלכה
חומרים יעלו בקרוב