מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

ממצוא חפציך – פרק כה

  • מהי גישת שביל"ם?

    הלכה זוהי הליכה, איך נלך בדרך ההלכה ומה ניקח לדרך ומהדרך? 

    'שביל"ם' הם ראשי תיבות של מרכיבי הגישה ללימוד מעמיק וחוייתי של הלכה:

    שאלה/דילמה  

    בירור הלכה – הבנת גדרי הלכה, והמחשתה. 

    יצירה/תיות  

    למעשה -עיקרון או ערך, יישום ההלכה 

    מבנה /מושגים/מקור

    * הקונספט של גישת שביל"ם פותח בעזרת שיינדי וילהלם.

     

  • מלאכות בונה וסותר - רעיון מרכזי

      • המלאכה במשכן: המשכן היה מורכב מחלקים. בכל פעם שנדדו הקימו וכשהמשיכו פרקו את המשכן.
      • אבות ותולדות:
        • אב מלאכה: פעולה של בניית בניין או חלקים ממנו ; או פעולה של סתירה (פרוק) בניין.
        • תולדה: הקמת אוהל קבוע- תולדת בונה, פירוק האוהל הקבוע- תולדת סותר.
      • עקרונות
        • גזרת  חכמים- איסור עשיית אוהל אפילו עראי כדי שלא יגיעו לבניית אוהל קבע.
        • בניה- לקיחת חומרי גלם כדי להעניק להם צורת בניין. מה שאסור לבנות אסור גם לסתור.
        • תחומי הבנייה:
          1. בניית אוהל/ מחיצה
            • אוהל עראי- כל דבר שפורשים מלמעלה כדי להגן משמש באופן זמני.- אסור
            •  תוספת עראית לאוהל קייםמותר-מהו "אוהל קיים"? שתי אפשרויות להגדרה אוהל קיים: – משהו פרוס ברוחב של לפחות ברוחב של טפח (8 ס"מ)- (סעיף ג)– חישוקים וכד' מעל מיטה כשהרוחב ביניהם הוא עד 3 טפחים (פחות מ24 ס"מ)(סעיף ה')
            • שימוש בגג/ קרש- לישיבה ולא להצללההעיקרון- אם המטרה היא לא להאהיל אלא להשתמש בגג עצמו -מותר.מותר להניח משהו על ספסל כדי לשבת עליו- כמו שולחן מתקפל אפילו שיוצר מעין גג  למי שיושב תחתיו- כיוו שהכוונה היא לשולחן ולא לתחת השולחן.(סעיף יג)
            • מחיצת עראי – מותר מחיצה זמנית מהצד (סעיף י)
          2. הסרה וחיבור של חלקים בבית דלתות/ חלונות-אסורה (סעיף ז) מותר לפתוח גגון/ חלון לגג כי נראה שזה לפתיחה ולא כבניה (סעיף ט)מותר- לסתום חלון בבד כשמדובר לזמן קצר(סעיף ח)
          3. פירוק והרכבה של כליםהעיקרון- מה שנשאר לאורך זמן ומהודק אסור.כלי שהתפרק אסור לחברו- ראו תנאים בנושא (סעיף יא)כיסוי כלי- מותר כיוון שמסירים אותו תדיר (סעיף יב)
          4. בנייה במאכליםעשיית צורה יפה ממאכלים- נכלל בבונה, ואף יצירת גבינה מחומר הגלם- נכלל בזה. (סעיף יד)
          5. פעולות בקרקע הנראות כהכשרה / הכשרה לבנייהטיט שנדבק לנעל- לא יקנח על הקרקע- אפשר על עץ, בשעת הדחק מותר בקרקע(טז)משחק באגוזים-  (סעיף יז)
    •      גישת שבלי"ם– המרכיבים באים לידי ביטוי ביחידה זו:
        •   ש-שאלה הלכתית- התלמידים שדואלים שאלות העולות להם על מלאכת בונה וסותר

                                ב- בירור ההלכה- בדיקת ההלכה המתאימה לשאלה  ב"תצפית".

                                י-יצירתיותלימוד בצורה משחקית ב"תצפית", מה בתרמי"ל שלי?

                              ל- למעשה- עקרונות מלאכת בונה במהלך הלימוד ב"תצפית".

        • מ-מושגים- הגדרת המושגים "אוהל עראי/קבע"/ תוספת עראי לאוהל קיים"  – ב"תצפית". 
  • מה כוללים אמצעי ההוראה?

    נקודת זינוקכרטיס כניסה

    פעילות לפתיחת הנושא
    תצפיתלימוד מקיף של ההלכות

    פעילות ללימוד כללי של ההלכות

    מרכז מבקריםסרטון ועיון בהלכה

    כרטיס ההלכה – התמקדות בכמה הלכות באמצעות סרטון וכרטיס צפייה לתלמיד (לימוד עצמי או כיתתי) באמצעות הכרטיס התלמיד ינתח את ההלכה הקשורה לאירוע שנצפה בסרטון.

    אז מה בתרמי"ל שלי? פעילות לסיום נושא או יחידת לימוד

    מיטיבי הלכת

    מבצע ייחודי ללימוד והתחזקות בהלכה, לזכות כל עם ישראל בתקופה זו ולקירוב הגאולה.

    מבצע זה הוא בית ספרי או כיתתי, מטרתו לדרבן את התלמיד להוסיף בלימוד הלכות שבת  באופן עצמאי או עם משפחתו.

תכני הלימוד

מה ביחידה?

נצעד בשביל"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
ממצוא חפציך - הסבר למורה:
המקור: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשות חֲפָצֶךָ בְּיום קָדְשִׁי. וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת ענֶג ... וְכִבַּדְתּו מֵעֲשות דְּרָכֶיךָ מִמְּצוא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר:(ישעיה נח, יג)
העיקרון: אסור לעשות דברים הקשורים לעסקי האדם לא למנוחת השבת- שיגרמו ששבת תדמה ליום חול.
מדובר בדברים שאינם קשורים ואינם דומים למלאכות בשבת.
הערך- יש להיכנס לאווירה שבתית בשבת. (כמו למשל שבאמצע חתונה קרובה נתחיל לסכם עם מישהו "ביזנס" / נחשוב על המבחן \שצריך לעשות מחר וכד'- לא מכבד את עצמי/ האירוע/ החתן והכלה)

יש 3 תחומים הנכללים באיסור זה לפי מילות הפסוק:
א. ממצוא חפציך- כל דבר הקשור לעסקי האדם כמו רכוש (א-יג)
ב. מעשות דרכיך - דרך ההילוך בשבת תהיה שונה מביום חול
ג. ודבר דבר - לא חדבר דיבורים שאינם קשורים לשבת (טו-הסוף)
   

ממצוא חפציך- נקודת זינוק

כרטיס הכניסה מזמין להתבונן בערך- לא ראוי ולא מתאים להתעסק במשהו שאיננו קשור בזמן אירוע חשוב. כמו ללמוד למבחן בזמן חתונה. נבר מה הבעיה בהתנהגות כזאת,  ונדון שגם בשבת ישנן פעולות שאינן מלאכות אך הם מסיחות את הדעת מקדושת השבת.

"אז מה בתרמי"ל שלי?"- פעילות סיום

פעילות סיכום קבועה. ניתן לבחור שאלה לסיכום או לתת בחירה לתלמידים על איזו שאלה לענות.