מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

איך נלמד ערכים? טיפ

שכבת גיל: א', ב', ג', גני ילדים, ד', ה', ו', ז', ח', ט'-י"ב,
מקור הקובץ: אגפי הרשת

 

 

כך? מה מצחיק בקריקטורה? 

 ערכים לא מסבירים! לערכים – מחנכים!

 באיזה שיעור נחנך לערכים?

בכל שיעור ובעיקר בשיעורי קודש- התורה היא תורת חיים!

  • איך נבחר ערך מתאים?
  • מהי חשיבותו של המסר ואיך הוא קשור לתוכן הנלמד?
  • האם הוא מתאים לגיל התלמיד?

באילו סיטואציות נפגש התלמיד עם המסר? הדוגמאות צריכות להיות קשורות לשכבת גיל

מסוימת, לאוכלוסייה מסוימת, למעגלים שונים:

בית, כיתה, רחוב ועוד.

לדוגמה: בשיעור תורה לימדנו על הכנסת האורחים של אברהם אבינו.

נבחר לחנך לערך של הכנסת אורחים.

התלמידים נפגשים בערך זה בחייהם:

בבית: באירוח חברים/ באירוח אורחים בשבתות וכדומה, בכיתה: באירוח קבוצת תלמידים/ מורים/ סמינריסטיות  מכיתה אחרת וכדומה.

  • מה נחשוב לפני שנתכנן את הפעילות?

איפה הערך פוגש אותנו? האם קל לנו / קשה לנו ליישם אותו? מה ישכנע אותנו לרצות ליישם אותו? כלומר מה נרוויח אם ניישם את הערך?

לדוגמה: אני רוצה ללמד על הכנסת אורחים, והנה קיבלתי טלפון שבו ביקשו ממני לארח שתי בנות בשבת…

אני נמצאת בתקופה מאוד עמוסה…ומחר עליי ללמד על חשיבותה של מצוות הכנסת אורחים…

מה קשה בהכנסת אורחים? מה יקל עלינו לקיים אותה בשמחה? או מה הדלק שיוכל לעזור לנו לקיים מצווה זו בשמחה?

 

 נסכם

  1. נקדיש בשיעורי קודש זמן לחינוך לערכים.
  2. בבחירת ערך נתחשב ב: קשר לנושא הנלמד; התאמה ללומדים
  3. לפני תכנון הפעילות נחשוב על: המורה מול הערך: באילו סיטואציות התקשיתי בישום הערך? ומה מסייע לי  להתגבר וליישם?

 

טיפ טופ 

דיברנו על ההכנה לחינוך לערכים.

מצ"ב קישור לרעיונות ופעילויות להפנמת ערכים, בערכת "ממוקדים בערכים",

מתוך ערכות קלפים מפעילים לחדר מורים – מד"ל להוראת הלכה.

קישורים