מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

1 כוחות ויכולות – כיתה א’ בנים

שכבת גיל: א',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

הורדת קבצים

X

תקלות והארות ליחידה זו:

מערך

קישורים

הכוחות הייחודיים של כל אחד

עם המעבר לכיתה א' התלמידים עלולים לחוש אבודים ובודדים בתוך המערכת הגדולה של בית הספר. בנוסף, ישנה דרישה רבה יותר לשמירה על המסגרת מאשר בכיתת הגן המתבטאת בין השאר בתלבושת אחידה. במערך זה יודגש הכוח המיוחד של כל אחד מהתלמידים שיסייע לו להכיר את מקומו בכיתה בפרט ובבית הספר בכלל.
  • - התלמידים יגלו שכל אדם ניחן בכישרונות ובתכונות מיוחדים.
  • - התלמידים יזהו את הייחודיות שלהם: כישרונות ותכונות המאפיינים אותם.
  • - התלמידים יעלו רעיונות כיצד להביא לידי ביטוי את הייחודיות שלהם ולתרום לכיתה מכישוריהם.
  • פתיחהכל אחד מיוחד
  • פעילות 1המיוחד שבי
  • פעילות 2האור שלי מאיר
  • סיום

1. תמונות המסמלות כישרונות (נספח 1)
2. כרטיס+ איורים ליצירה אישית (נספח 2- הדפסה כמספר ילדי הכיתה)
3. ציורים לצביעה לקישוט הכיתה (נספח 3 )
4. הפתגם השבועי (נספח 4- הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

5. כ-5 פריטים מאותו סוג (5 עפרונות/ 5 תפוחים/ וכדומה)

6. גליון דף ריק בגודל A3

7. בסיס עם דיו לטבילת חותמות או צלוחית עם מעט צבע גואש

8. “מאירים את הבית” (הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

 

מהלך שיעור

הכוחות הייחודיים של כל אחד

פתיחה: כל אחד מיוחד

במה אנחנו שווים?
המורה יציג בפני התלמידים סלסלה ובה כמה פריטים דומים או זהים: כמה עפרונות, תפוחים וכד’.

המורה ישאל: האם כל העפרונות או התפוחים זהים? התשובה חיובית.

כולם נראים כמעט אותו דבר, יש להם אותו טעם ואם נוציא פריט אחד מהסלסילה יהיה קשה לזהות איזה מהם יצא.
המורה ימחיש זאת: הוא יבקש מאחד התלמידים לעצום את העיניים, יוציא פריט אחד ויבקש מהילד לזהות את הפריט החסר מכל הפריטים.
המורה ישליך את ההתנסות אל הילדים בכתה ויעורר דיון.

– שאלה לדיון:
בכיתה שלנו לומדים 30 ילדים. האם הם דומים או שונים?
אמנם מבחוץ יש דמיון כלשהו בין הילדים: כולם ילדים, בני אותו גיל , לומדים באותו בית ספר, לובשים את אותה תלבושת, גרים באותו אזור, כולם מכירים את הרבי ואוהבים אותו, כולם לומדים בכיתה א’, משקיעים
ורוצים להצליח, וכו’.
אך ככל שנתבונן פנימה ונכיר טוב יותר את הילדים נראה שיש שוני. לכל ילד יש אופי שונה ותכונות מיוחדות שאין לחברים שלו.

במה אנו שונים?
המורה יציג שאלות שונות ויבחר שלושה תלמידים שיענו על כל שאלה (לכל שאלה כדאי לבחור תלמידים אחרים וכך לתת הזדמנות לכל התלמידים להשתתף בהפעלה זו). כך נראה את השונות בין התלמידים.

– שאלות לדוגמה:
1. מה אתם הכי אוהבים לאכול?
2. איזה צבע אהוב עליכם?
3. מה השיר שאתם הכי אוהבים?
4. באיזה משחק אתם מעדיפים לשחק?
5. כמה ילדים במשפחה שלכם?
6. מה המיקום שלכם במשפחה?
7. איזה מתנה הייתם רוצים שיקנו לכם?
8. איזה תפקיד אתם ממלאים בבית? (עזרה להורים, ארגון וכד’)
9. מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים?
10. ממה אתם פוחדים?

– המורה יסכם:

אמנם יש דמיון חיצוני בתלבושת ולעיתים גם בגוף, בצורת הדיבור וכו’.
אך בכל זאת אין שני אנשים שנראים אותו דבר בדיוק.

גם בגוף האדם הקב”ה טבע ייחודיות בכל אחד המתבטאת גם בטביעת האצבע הייחודית לו (אפשר להסביר לילדים כיצד משתמשים בטביעות אצבע לזיהוי במעבר גבול בין מדינות או כדי לזהות אשמים במקרי פשיעה).

– המורה יציג גיליון ריק, וכל תלמיד יטבול את אצבעו בגואש או בבסיס הדיו ולאחר מכן יטביע את חותמו על הגיליון.
אפשר להעביר את הגיליון בין הילדים, או להזמין אותם לשולחן המורה לפי סדר.
בסיום ההפעלה המורה יציג בפני התלמידים את הגיליון עם טביעות אצבעותיהם. מומלץ לכתוב את שמות התלמידים ליד טביעות אצבעותיהם ולתלות בכיתה.

פעילות 1 :המיוחד שבי

– על הלוח יודבקו תמונות שונות המסמלות כישרונות (נספח 1)
לכל תמונה יצורף כיתוב עם הסבר מתאים שהמורה יקריא לתלמידים. כל תלמיד יבחר תמונה ויספר על כישרון שמתאים לו. אם התלמידים מתקשים לבחור המורה יציג כל כרטיס וישאל למי הוא מתאים. לדוגמה, המורה יציג כרטיס של כלי נגינה וישאל: יש תלמיד שיודע לנגן? שרוצה ללמוד לנגן? וכן הלאה.
המורה ידגיש כי היכולות והתכונות הללו הן מתנות שקבלנו מאת ה’, כדי שנשתמש בהן לעשות דברים טובים ולהאיר לסביבה, לחברים ולמשפחה.

– כל תלמיד יקבל כרטיס ובו “למפי” מחזיק את הכיתוב ‘אני מאיר את העולם ב..’ ליד הכרטיס ישנם איורים המסמלים תכונות. התלמיד יתבקש לחשוב באלו תכונות וכישורים הוא יכול להשתמש כדי להפיץ אור ולעשות דברים טובים.
הוא ידביק את התכונות המתאימות לו מבין האיורים המצורפים ויצבע את הכרטיס שקיבל (נספח 2.)

פעילות 2 :האור שלי מאיר

– המורה יקרא את הכיתוב שעל הכרטיס “אני מאיר את העולם” ויסביר: לכל אחד יש מתנות מיוחדות מאת ה’ ועליו להשתמש בהן ולנצל אותן כדי לעשות דברים טובים לסביבתו.
כיצד נעשה זאת?
המורה ייתן כמה דוגמאות: תלמיד שאוהב לשיר יכול לשמח את החברים שלו, ילד זריז יכול לרוץ ולהביא משהו חשוב מהמזכירות לטובת כל הכיתה או להביא לאימא משהו חשוב מחדר אחר, וכן הלאה.
כעת ניתן לכל אחד הזדמנות לתרום ממה שהוא מצטיין בו.
– התלמידים יתחלקו לקבוצות לפי נטייה אישית וכישורים בהכוונת המורה.

קבוצה א – צביעה: הילדים יצבעו איורים שיקשטו את הכיתה (נספח 3.)

קבוצה ב – ניפוח בלונים: ילדים שמצטיינים בכוח וזריזות ינפחו בלונים ויתלו אותם לקישוט הכיתה.

קבוצה ג – סדר וארגון: ילדים שמצטיינים בסדר וניקיון יארגנו את הכיתה, יסדרו את הטורים, יטאטאו, ואפילו ינקו את השולחנות עם מגבונים.

קבוצה ד – שירה: ילדים שמצטיינים בתחום המוזיקה יכינו שיר עם תנועות, ויופיעו בפני החברים.

סיום: כל אחד מיוחד

לאחר הפעילות המורה יציין את התרומה של כל קבוצה לכיתה ויאמר: לכל ילד יש משהו מיוחד שה’ נתן לו והוא יכול לעשות עם הכישרונות והתכונות שלו דברים נפלאים וטובים שישמחו גם את המשפחה ואת החברים.
קחו הביתה את בובת האור שלכם וחישבו יחד עם אבא ואמא אלו עוד דברים טובים אתם יכולים לעשות שיאירו את הסביבה.

– לסיום כל תלמיד יקשט את הפתגם השבועי (נספח 4) במחברת ‘נרות להאיר’ ויעטר אותו.

הפתגם השבועי:
בכיתתנו כל אחד הוא ממש מיוחד!

שינוי גודל גופנים