רשת חינוך חבד מעלין בקודש

2 כוחות ויכולות – כיתה א’ בנים

שכבת גיל: א',
מקור הקובץ: חומרים מהשטח esty

הורדת קבצים

דיווח על תקלה ביחידה זו

מערך

קישורים

הכוח המאחד

בשיעור הקודם התבוננו בכוחות הפנימיים הקיימים בנו תוך שימת דגש על הייחודיות של כל אחד. בשיעור זה נלמד על הנקודה היהודית, חלק א-לוק ממעל שהיא הכוח המאחד את כולנו. הנפש האלוקית מייחדת אותנו מכל העמים, ונותנת לנו ערך פנימי נצחי גם כאשר איננו מצליחים לפעול בכוחות הרגילים. כוח זה הוא המאחד את כל עם ישראל.
  • - התלמידים יתוודעו לנפש האלוקית הקיימת בכל יהודי.
  • - התלמידים יחזקו את ערך האחדות, תוך התבוננות בנקודה היהודית המאחדת בין היהודים בעם ישראל.
  • - התלמידים יכירו בערך פנימי- נצחי הקיים בהם - היותם חלק אלוקי.
  • פתיחה:הנשמה
  • פעילות מרכזית:כולנו עם אחד
  • סיום:ביטויי הנשמה

1. תמונות של תפוחים בצבעים שונים (נספח 1)

2. סיפור יוסל‘ה גנב קדוש (נספח 2)

3. העשרה למורה (נספח 3)

4. פאזלים (נספח 4)
5. ציור יהלום לקישוט הפתגם השבועי (נספח 6- 12 יהלומים בדף)

6.  צילום של נסיך (נספח 5)

7. מקלות ארטיק כמספר הילדים

8. קופסאות בגדלים ובצבעים שונים (מומלץ)

9. בלון  (מומלץ)

10. הפתגם השבועי (נספח 7- הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

11. “מאירים את הבית” (הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

מהלך שיעור

הכוח המאחד

פתיחה: הנשמה

– המורה יציג בפני התלמידים כמה תפוחים בצבעים שונים, אדום, צהוב, ירוק (אמיתי או תמונה- נספח 1) ויבקש מהתלמידים לציין מהו צבעו של כל תפוח מבחוץ ומבפנים.

מסקנה: למרות ההבדלים החיצוניים בין התפוחים צבעם הפנימי זהה.

כעת נעבור מתפוחים לילדים:

בשיעור הקודם למדנו שכל אחד שונה ומיוחד, יש ילד שהוא זריז ומצטיין בריצה ויש ילד שאוהב ללמוד ולחשוב, כאשר ילדים שונים צובעים ציור הם גם מעדיפים צבעים שונים, גם בלבוש יש הבדלים בטעם ובסגנון.

אך יש משהו פנימי משותף ואחיד לכל הילדים ובעצם לכל היהודים: הנפש האלוקית.                                                       

– הצעה: אפשר להשתמש במשל ‘ניפוח הבלון’ כדי להמחיש מה פירוש ‘נפש אלוקית’ ולקשר זאת עם הקטע שהילדים אומרים בתפילה: “אלוקי נשמה שנתת בי.. אתה נפחתה בקרבי”                                                                                                  
– המורה יסביר בהרחבה על הנפש האלוקית המשותפת והמאחדת בין כל היהודים (בהסבר זה מומלץ להשתמש בקופסאות אמתיות להמחשת הדברים אך אפשר להסתפק בתיאור מילולי):
הנפש האלוקית היא כמו יהלום מיוחד. היא קדושה ומיוחדת ונמצאת בכל יהודי, הנשמה היא פנימית, ושוכנת בתוך הגוף, הגוף הוא כמו קופסא ששומרת על הנשמה, אך יש סוגים שונים של קופסאות, לפעמים הקופסא שקופה, וקל לראות דרכה את היהלום,

בנמשל: יהודים שמאירה בהם הנפש האלוקית ובאה לידי ביטוי באופן
מוחשי וברור.

לפעמים הקופסה אטומה או אפילו נמצאת בתוך כמה קופסאות וצריך לחפש הרבה עד שמגיעים אל היהלום

בנמשל: יהודים שבחיי היום יום לא תמיד מתנהגים לפי רצון ה’.

המורה יספר סיפור הממחיש את קיומה וביטויה של הנפש האלוקית גם אצל יהודים שכלפי חוץ אינם מתנהגים לפי רצון ה’ (נספח 2). 

העשרה למורה – (נספח 3).

פעילות מרכזית: כולנו עם אחד

ראינו שלכל יהודי יש נפש אלוקית, הנפש הזו שנמצאת אצל כולנו נותנת לנו כוח להיות מאוחדים גם כאשר יש חילוקי דעות והגוף של כל אחד רוצה משהו אחר.

עם ישראל מכונים ‘בנים של הקב”ה’, כל ילד וילדה קשורים להורים שלהם ולכן יש קשר חזק בין אחים ואחיות במשפחה, כך כל יהודי הוא בן של ה’ ולכן כל היהודים הם משפחה אחת – אחים.

– כל 3 4 ילדים יקבלו חלקי פאזל (נספח 4) וירכיבו את הפאזלים (ניתן לצבוע את הפזאל לאחר ההרכבה).
המורה יציג כל פאזל ויסביר את הקשר שלו לנפש האלוקית המאחדת את כל היהודים.
הפאזלים וההסברים:
פאזל 1: חייל עם נשק

חיילים מתאמצים ואף מסכנים את חייהם כדי לשמור על אחיהם היהודים. יש
הרבה מדינות בעולם שבהן החיילים הם אנשים שעובדים תמורת הרבה כסף, אך אצלנו בארץ ישראל החיילים משרתים בצבא מתוך מסירות והקרבה למען העם ואינם מקבלים שכר על כך.
פאזל 2: מתפללים בבית הכנסת

ביום הכיפורים מגיעים לבתי הכנסת יהודים שאינם פוקדים אותם במשך
ימות השנה. יש יהודים שאינם מגיעים לבית הכנסת אך הם צמים על אף שאינם מקיימים את כל המצוות. זהו ביטוי לנפש האלוקית הקיימת בכל יהודי.

פאזל 3: גלובוס

זהו איור של כדור הארץ. כאשר יהודי נוסע למדינות שונות בעולם תמיד הוא שמח לפגוש יהודים אחרים אפילו שאינו מכיר אותם כלל אך הנשמה שלו מרגישה חיבור וקשר אליהם. גם יהודים שאינם
מקפידים על קיום מצוות מחפשים בית חב”ד כאשר הם שוהים בחו”ל כדי להיות שם בשבתות ובחגים.

כך רואים איך הנפש האלוקית מחברת ומאחדת את היהודים בכל העולם.

פאזל 4: נר נשמה

כאשר יהודי חלילה נפטר באסון כל העם עצוב. גם אנשים שאינם מכירים אותו כואבים ומצטערים על מותו (אפשר לתת דוגמאות אקטואליות לצערנו).

– נסכם את הפעילות ונכוון את הילדים ללמוד לקח נוסף מהרכבת הפאזלים.
שאלה: מה יקרה אם חלק אחד אפילו קטן וצדדי חסר?
תשובה: כל פאזל מורכב מחלקים שונים שכולם יחד מרכיבים אותו ואם חסר אפילו חלק אחד קטן הפאזל לא יהיה שלם. כך כל יהודי הוא חלק מתוך פאזל ענק של עם ישראל ולכן הוא נחוץ ומשמעותי.

סיום: נסיך יהודי/נסיכה יהודית

הזכרנו שלכל יהודי יש נפש אלוקית והוא בן של הקב”ה.

כיון שהקב”ה הוא מלך מלכי המלכים הילדים שלו הם נסיכים. כל ילד – נסיך וכל ילדה נסיכה.

– המורה יספר בליווי דמות נסיך (נספח 5 ,יש להדביק על מקל של ארטיק או על שיפוד)

מעשה במלך שאהב מאוד את בנו ודאג לו ללבוש מכובד ובגדים יקרים. המלך חינך את הבן שלו שיתנהג במנהגי המלכות, ידבר בכבוד ויסתובב רק במקומות מתאימים ומלכותיים. יום אחד הנסיך לא כל כך נזהר ובאמצע הארוחה נשפך השוקו ולכלך את הבגדים המלכותיים שלו.
שאלה לילדים: מה דעתכם? האם הנסיך עדיין נסיך כאשר בגדיו מלוכלכים?

פעם אחרת הנסיך שיחק בחצר. הוא רץ וטפס על עצים, זחל על החול, וקרע את בגדיו המלכותיים. בלית ברירה עלה הנסיך לחדרו ולבש בגדים רגילים ללא סימני מלכות.
שאלה לילדים: מה דעתכם? האם הנסיך עדיין נסיך כאשר הוא לובש בגדים פשוטים?
באחד הימים החליט הנסיך ללכת לטייל מחוץ לארמון. שם פגש ילדים שלא התנהגו כראוי. ברגע הראשון הנסיך הבין שזה לא מתאים לו ועמד בצד אך בהמשך לא הצליח להתאפק והצטרף לילדים, דיבר במילים של רחוב ועשה מעשים לא יפים.
שאלה לילדים: מה דעתכם? האם הנסיך עדיין נסיך כאשר הוא מתנהג כך?
כאשר ירד הערב כל הילדים הלכו הביתה וגם הנסיך ביקש לחזור לארמון. אולם הוא איבד את הדרך ולא ידע מה לעשות.
שאלה לילדים: מה דעתכם? האם הנסיך עדיין נסיך כאשר הוא אינו יודע את הדרך לארמון?
המורה יציע לילדים למצוא סיום לסיפור ויכוון אותם לכך שבסופו של דבר המלך קורא לנסיך ומסייע לו לחזור.
הנמשל: כל ילד יהודי הוא נסיך וכל ילדה יהודייה היא נסיכה וזה בא לידי ביטוי בלבוש מכובד (בנים-כיפה וציצית, בנות-לבוש צנוע) ובהתנהגות מתאימה. אולם גם כאשר הנסיך מתלכלך – כלומר כשיהודי חוטא או שאינו מתנהג כראוי הוא תמיד נשאר נסיך.

יהודי בכל מצב גם אם התבלבל ולא התנהג כראוי הוא עדיין יהודי.

אין משהו שיכול לפגוע בנפש האלוקית שלו.

– הילדים יכינו יצירה – בובת נסיך (נספח 5.)

– לסיום כל תלמיד יקשט את הפתגם השבועי ויקבל יהלום לתוספת קישוט (נספח 4) במחברת ‘נרות להאיר’ ויעטר אותו.

הפתגם השבועי:
הנשמה האלוקית – נמצאת אצל כולם,
כל יהודי- הוא בן מלך לעולם!

 

שינוי גודל גופנים