מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

5 תיקון המידות – כיתה א' בנות

שכבת גיל: א', ד',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

הורדת קבצים

X

תקלות והארות ליחידה זו:

מערך

קישורים

מי אוהב כעס?

הכעס מזיק הן למי שכועס והן למי שכועסים עליו. הרגשות השליליים שעולים בלבו של הכועס מזיקים לו, מונעים ממנו לשמוח וליצור ומצטברים בתוכו כמטען רעיל. הכעס מזיק גם לסובבים את האדם הכועס שנאלצים לספוג לתוכם את הכעס שלו ומרגישים דחויים ושנואים. אי אפשר ליצור ולקדם עניינים שונים עם אדם כועס. ככל שאדם כועס לעתים קרובות יותר כך נפגעים הקשרים החברתיים שלו עם הסביבה.
  • - התלמידים יבינו שהכעס מזיק לאדם הכועס ולסובבים אותו.
  • - התלמידים יבינו שהכעס עלול לגרום לעבירות נוספות.
  • פתיחה: מרעננים את הזיכרון...
  • פעילות 1:מה עושה לי כעס?
  • פעילות 2:מסביב לכועס
  • סיום:מי אוהב כעס?

1. תמונה של ילד כועס ותמונה של ילד רגוע (נספח 1)
2 .דף עבודה (נספח 2)
3 .למפי (נספח 3)

4. הפתגם השבועי (נספח 4- הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

5. "מאירים את הבית" (הדפסה כמספר ילדי הכיתה)

מהלך שיעור

מי אוהב כעס?

פתיחה: מרעננים את הזיכרון...

– המורה יזכיר את הסיפור משיעור שעבר על שולי שנשפכו לה המים על התמונה.

(אם האווירה מתאימה- אפשר להציג בפנטומימה ולתת לתלמידים לנחש מה הסיפור. אפשר גם לתלות את התמונה משבוע שעבר ולתת לתלמידים להיזכר בסיפור)
אחרי שייזכרו בסיפור המורה ישאל כמה שאלות כדי להיזכר במה שנלמד בשיעור שעבר.

מה זה כעס?

מתי אנחנו כועסים?

איך אנחנו נראים כשאנו כועסים?

למי זה נעים?

פעילות 1 :מה עושה לי כעס?

– המורה יתלה על הלוח את תמונת הילד הכועס והילד הרגוע (נספח 1) ויכוון את התלמידים לספר מה הם רואים –

איזה ילד כועס? איזה ילד רגוע? מי מהם מחייך? מי מהם מכווץ וכועס?
מי נהנה ומשחק? מי אינו מסוגל לעשות דבר?
סיכום ביניים: הכעס גורם לנו להרגשה לא טובה, אנחנו מכווצים ולא מסוגלים ליהנות ממשחק או מספר. לא נעים בכלל לכעוס!

– המורה יחלק לתלמידים את דף העבודה (נספח 2) ויפנה אותם לחלקו העליון של הדף.
התלמידים יצבעו רק את התמונות שמראות כיצד אנחנו נראים בשעה שאנו כועסים. המורה יעבור יחד עם התלמידים
על התמונות וישאל:
אנחנו מחייכים כשאנו כועסים? לא, אז לא נצבע. אנחנו עושים פרצוף חמוץ? כן, אז את התמונה הזו אפשר לצבוע .

פעילות 2 :מסביב לכועס

– המורה יפנה את התלמידים לתמונת הילד הכועס שתלה על הלוח בתחילת השיעור (נספח 1).
מה מרגיש הילד הזה? יש לכם רעיון למה הוא כועס? בואו נחשוב לרגע שהוא כועס עלינו. מה עשינו לו?

התלמידים יעלו רעיונות.
– המורה ימשיך:

אז עכשיו הילד הזה כועס עלינו מאוד. אתם יכולים לדמיין איך הוא שם את ידיו על מתניו וצועק!
תעצמו את העיניים ותנסו להרגיש: מה מרגיש ילד שכועסים עליו? איך אנחנו מרגישים כשכועסים עלינו? ילד
שכועסים עליו שמח או עצוב? הוא מרגיש ששונאים או שאוהבים אותו? נעים לו או שהוא רוצה לברוח?
– המורה יפנה את התלמידים לחלקו התחתון של הדף שם עליהם לצייר כיצד הם מרגישים כאשר כועסים עליהם.
אם יש תלמידים שמעוניינים הם ישתפו את הכיתה בציור שציירו ובהרגשה שלהם.

סיום: מי אוהב כעס?

– המורה יפתח ויאמר:

בואו נחשוב לרגע: למי כיף כשאנו כועסים?
למי שכועס כיף? בואו נסתכל בתמונות שצבענו בדף – כיף להיות כועס? להיות מכווץ? לא לשחק עם אף אחד?
למי שכועסים עליו – כיף? כיף להרגיש ששונאים אותי, שצועקים עלי?
אז למי כן כיף כשכועסים? הנה למפי (נספח 3) ייתן לנו רמז:
המורה יקריא לאט את חידתו של למפי:
הוא רע וחצוף ואף פעם לא נח.
נמצא בלב שלי וגם בלב שלך…
למה היצר הרע אוהב את הכעס? כי הכעס גורם לנו לעבור עבירות. אלו עבירות? לא לאהוב אנשים מעם ישראל, להעליב, להרביץ, להתחצף, לצעוק, לדבר לא יפה.
אז בואו נחליט שאנחנו לא נותנים לו פרס! מהיום, כשנרגיש שאנחנו רוצים לכעוס נזכור שיש רק מישהו אחד ששמח
מזה, מי? היצר הרע. ואנחנו מאוד לא רוצים לשמח אותו… אז לא נכעס ושהוא יכעס עד מחר!

– לסיום כל תלמיד יקשט את הפתגם השבועי (נספח 4) במחברת 'נרות להאיר' ויעטר אותו.
הפתגם השבועי:
כעס הוא דבר נורא!
מי נהנה? רק היצר הרע!!!