מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש ט"ז אייר- כיצד מקיימים כיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיפים י, יז, יח, יט)

שכבת גיל: א', ב', ג', גני ילדים, ד', ה', ו',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

לחיות עם הזמן: לימוד פנימיות התורה
פרשת השבוע- פרשת בהר- שמיטה
הלכה- כיבוד הורים

בוקר אור! תוכנית הבוקר ט"ז אייר

סרטון 1 | לחיות עם הזמן | חידה יומית | הלכה

עדכונים מהשטח | פרשת שבוע

מבט לשיעור - הלכות והליכות

יחידת הלימוד: כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב, בין אדם לחבירו פרק ו'

נושא השיעור:  

 

כיצד מקיימים כיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיפים י, יז, יח, יט)

 

           קהל היעד: כיתה ה

 

רעיונות מרכזיים:

 

ההלכה במצוות כיבוד הורים מתייחסת למצבים שונים בהם נדרשים הבנים לכבד צורך פיזי כמו אכילה , שתיה או מנוחת ההורים, כמו כן הכבוד הוא לא רק לדאוג לרווחתו בהיבט הפיזי אלא אף ביחס המבטא כבוד גם במצבים של קונפליקטים; כיצד למשל, לנהוג כבוד כאשר יש קונפליקט בין רצון ההורים לרצון ה'. ההלכה מביאה רובד גבוה יותר במצוות כיבוד הורים שאינו מתייחס באופן ישיר להתנהגות הבן כלפי הוריו אלא להתנהגות הבן באופן כללי; כאשר הבן לומד תורה ועושה מעשים טובים משתבחים בו הוריו וזהו הכבוד האמתי.

 

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

 

כיבוד אב ואם

תלמוד תורה גדול מכיבוד אב ואם

 

הסתעפויות והשלכה לחיים

 

  • מהו העושר האמיתי? -תורה ומעשים טובים, ולכן אם רוצים לכבד את ההורים / הרבי/ אנשים שחשובים לי יש להקפיד על קיום מצוות ולימוד תורה. 
  • עשיית מעשה טוב מתוך רצון לגרום נחת להורים/ לרבי/ לה'

מבדק - הלכות והליכות

 1. לפניכם סיפור קצר עם מספר פרטים לא מתאימים על פי ההלכה, שכתבו את הסיפור מחדש כך שיתאים להלכה:

מנחם היה שקוע בספר מתח שלקח מהספריה, כשנפתחה הדלת ואבא חזר מהעבודה, מנחם לא הרים את עיניו מהספר. רק כשכולם כבר התיישבו לשולחן לארוחת ערב ואמא קראה לו מספר פעמים לבא לשולחן הוא התנער והתיישב לאכול.

אבא התעניין אצל מנחם אם התפלל מנחה במנין.

מנחם ענה שבאמת לא הספיק כי הוא השתתף בחזרות להצגה שבה הוא קיבל תפקיד ראשי,

ושיתף באירוע שקרה בחזרות להצגה כאשר יוסי שקינא בו שקיבל את התפקיד הראשי לעג והציק לו במהלך כל החזרות, אבל הוא בכל אופן לא כועס עליו.

אביו כאב את כאבו ואמר לו על מעשה כזה אי אפשר לסלוח… מנחם חשב שאביו אכן צודק, ושמחר בחזרות הוא יבקש מהמורה שיעניש את יוסי…

 2. קראו את הסיפור הבא:

משולח אחד הגיע לבתו של העשיר להתרים אותו לטובת ישיבה מסוימת, העשיר התייחס למשולח בהתנשאות ותיאר את רוב עושרו וגדולתו אך תוך כדי שיתף שבנו יחידו הידרדר ויצא לתרבות רעה.

שאל המשולח את העשיר:" כמה כסף תהיה מוכן לתת לי אם אבטיח לך שאצליח להחזירו למוטב?

ענה העשיר: מליון דולר

אם כך, אמר המשולח, אני מיליונר יש לי 8 מליון דולר, כי יש לי 8 ילדים ההולכים בדרך הישר ומרווים אותי רוב נחת.

– ציינו לאיזה סעיף מתאים הסיפור?

– עיינו בספר " היום יום" ט ניסן ,והסבירו את דברי המשולח.

 

תשובון טז אייר

נקודת זינוק - הלכות והליכות

אמא שלי תשמח אם אספר לה… דרגו כל אחד מהמקרים מ1-5. 1 נמוך, 5- גבוה.  

  • שהצלחתי להתגבר ולא להגרר לפטפט בתפילה.
  •  שקרבתי חבר/ה / ששיחקת עם חבר שלא מקובל בחברה.
  • שהזמינו אותך ביחד עם עוד חברים נבחרים למסיבת יום ההולדת של שמוליק.
  • שקיבלת תפקיד ראשי בהצגה.
  • שקיבלת מתנה נחמדה מחבר.

 

פעילות

 

 

הלכה

מה למדתי מהרבי על מצוות כיבוד הורים?

 

  • תנו כותרת הלכתית מתאימה לקטע הבא המתאר את הנהגתו של הרבי בילדותו:

 

החסיד ר' אלכסנדר בן־נון שהה בשנת תרפ"ז, במשך כשישה חודשים, ביקטרינוסלב. מאחר שהיה מבאי ביתו של רבי לוי יצחק, זכר רשמים שונים על בנו בכורו של רבי לוי יצחק:

מהפגישות הראשונות עימו, נחקקו בזיכרוני התמונות הבאות: היה שתקן מופלג, למד לבדו, ומעולם לא התערב בחברת צעירים בני גילו, שהתגודדו אחרי התפילה ושוחחו בענייני היום. עומד היה במקום שבו לימד אביו חסידות, בפינתו הקבועה, שקוע בלימוד התורה; כאשר אימו נכנסה, היה קם לכבודה.

תמיד ראו אותו חבוש מגבעת, רציני, מופנם, כמי שדרכו סלולה לפניו. לא התערב בענייני הבית, סידורים, קניות, וכו', והקדיש את עצמו אך ורק ללימוד התורה. שמעתי מאימו סיפורים רבים אודותיו, שמכולם עלתה דמות בלתי רגילה, אשר כל אם יהודיה מאחלת לעצמה.

הרבנית חנה התבטאה פעם: בעלי הרב לא אהבו כאהבת אב אל בן בלבד, אלא העריכו והתחשב בדעתו בעניינים שונים עוד מילדותו. על חלק מהשאלות הקשות שהגיעו במכתבים נתן רבי לוי יצחק לבנו הרבי שיענה.

 

  • אילו עוד פרטים על הנהגות של הרבי בנושא כיבוד הורים ידועים לכם? ניתן להיעזר בהורים, או בספרים מתאימים.

 

 

 פרשת שבוע

על שומרי השמיטה המתחזקים במידת האמונה והבטחון נאמר: "גיבורי כח עושי דברו"

עצבו מדליה / צל"ש עם הציטוט הנ"ל והעניקו אותה למי שנראה לכם שמתחזק במידת האמונה והבטחון בימים אלו.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

לחיות עם הזמן

 

בסוף היום לפני קריאת שמע, יש לערוך חשבון נפש.

חשבו על כל המצוות והמעשים הטובים שעשיתם במשך היום,

 ערכו "מאזן יומי"- פרטו כל מעשה לדינר זהב.

ציינו כמה דינרי זהב יש לכם?

 

 

 

 

הורדת קבצים

X

תקלות והארות ליחידה זו:

קישורים