רשת חינוך חבד מעלין בקודש

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש י”ז אייר

בוקר אור! תוכנית הבוקר י"ז אייר מתכוננים ללג בעומר

סרטון 1 | לחיות עם הזמן | חידה יומית | הלכה

עדכונים מהשטח | פרשת שבוע

מבט לשיעור - הלכות והליכות

ב”ה

יחידת הלימוד: הלכות צדקה פרק ז 

נושא השיעור:  מעלות הצדקה ואופן נתינתה (א-ז; יד-יט)

 

 

           קהל היעד: כיתה ו

 

רעיונות מרכזיים:

מצוות הצדקה היא מהמצוות היסודיות ביהדות, הצדקה היא סימן לכך שהנותן הוא מזרעו של אברהם אבינו.

הצדקה ביהדות היא מלשון צדק בשונה מצדקה אצל אומות העולם שהיא במשמעות של חסד.

 

ה’ מנהיג את העולם  באופן שיש נותן ומקבל. היחס אל הכסף הוא כאל פקדון. האדם הוא שליח ה’ לתת את הכסף לשני. ולכן חובה לתת צדקה, ואופן הנתינה תהיה בצורה מכובדת שלא תבייש את העני. ההלכה מפרטת דרגות באופן נתינת הצדקה. דרגות אלה מתייחסות למידת הבושה שהעני חש. כאשר הדרגה הגבוהה ביותר הוא שיתוף העני בעסק. כך העני חש שווה ערך ותורם ולא נזקק. 

 מעלות רבות נאמרו על מצוות הצדקה אחת מהן היא ששקולה כנגד כל המצוות . החסידות מבארת את גודל מעלת הצדקה – במצווה זו האדם משקיע את חיי נפשו בהשגת הכסף, ולכן כאשר הוא מפריש ממנו לצדקה הוא מעלה לקדושה את גופו הגשמי מעבר לכלל המצוות שנעשות באיבר מסוים. הצדקה מזככת את האדם ואת העולם , ואין ישראל  נגאלין אלא בצדקה.

 

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

 

צדקה, פקדון

 

הסתעפויות והשלכה לחיים

 

  • להכיר שכל מה שיש לנו הוא פקדון מלמעלה ומוטלת עלינו החובה לא למעול באמון שה’ נותן בנו ולתרום ממה שקיבלנו לאחרים.
  • האופן של הנתינה חשוב יותר מכמות הנתינה. 

 

מבדק - הלכות והליכות

סעיפים: א-ז, יד- יט  

  1. מאיזה פסוק נלמד על החיוב לתת צדקה?

א. “ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה”

ב. “כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו.. לעשות צדקה”

ג. ” פתוח תפתח את ידך”

ד. ” עשה צדקה ומשפט, נבחר לה’ מזבח”

  1. עיינו בסעיף ז’ והסבירו מדוע נתינת צדקה היא עשיית צדק כי:______________
  2. לפניכם אירועים שונים המתארים מתן צדקה.

א. ציינו באילו מהמקרים קיימו את מצוות הצדקה

ב. דרגו במקרים האלה את אופן נתינת הצדקה מהנמוך לגבוה.

  1. יאיר עבר בתחנה מרכזית וזרק לאחד הקבצנים שישבו שם שטר של 20 ש”ח.
  2. מאיר עבר בתחנה המרכזית ונתן לאחד הקבצנים שם שקל במאור פנים.
  3. חיים תרם בעילום שם למגבית שנערכה למשפחת השכנים.
  4. יוסי תרם בחפץ לב לארגון חסד שדואג לכל מיני משפחות נזקקות.
  5. אביו של מנשה נתן סכום כסף גדול במתנה לחברו שפוטר מהעבודה. 

 

תשובון יז אייר

נקודת זינוק - הלכות והליכות

1. אתה מהמצטיינים בכיתה. החבר ביקש ממך לעזור לו במבחן. איך תגיב?

 א. בשמחה. אני חושב: ה’ נתן לי יכולת לעזור.

 ב. בסדר. מה אעשה שכולם מבקשים ממני

ג. אין לי זמן. לבד אני לומד יותר מהר

ד. בשמחה. אני חושב: כולם רוצים ללמוד דווקא איתי כי אני הכי חרוץ.

ה. אחר…

2. יש לך כשרון לציור. ביקשו ממך להכין משהו לכיתה.

 א. בשמחה. ה’ נתן לי יכולת לעזור בציור

 ב. בסדר. מה אעשה שכולם מבקשים ממני

ג. בשמחה. אני חושב: עכשיו כולם יראו איך שאני מוכשר.

ד. בסדר. מה אעשה שרק אני מוכשר כך בציור

ה. אחר…

3. יש לך כשרון לנגינה וביקשו ממך לנגן בתהלוכת ל”ג בעומר

 א. בשמחה. (אני חושב: ה’ נתן לי יכולת לעזור בלימודים)

 ב. בסדר. אני חושב: מה אעשה שכולם מבקשים ממני

ג. שמחה. אני חושב: עכשיו כולם יראו כמה שאני מוכשר

ד. מצטער אני חושב: אם הוא ישלם לי..אסכים.

ה. אחר…

 

פעילות

 

הלכה

כתבו אילו פקדונות ה’ נתן לכם (כשרונות, יכולת בציור, בארגון, בהשכנת שלום, בזריזות ועוד)

חשבו כיצד אתם יכולים להשתמש בהם ולעזור איתם לזולת.

בטאו זאת בקומיקס או בציור.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

לחיות עם הזמן

 

גם אם לא מסכימים מכבדים!

התאמנו להביע את דעתכם בכבוד גם אם אינכם מסכימים. הציגו כיצד אתם מעירים בחוסר כבוד כמו שהעיר שניאור לשלומקה ואחר כך הציגו כיצד אצם מצליחים להעיר או לומר דעה שונה בכבוד. הסריטו את עצמכם.

 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

פרשת שבוע

שאלו את הורים/ מורים/ אחר.

מהם הפתרונות היום לאיסור ריבית. איך למשל אפשר לצבור חסכונות ולא לעבור על איסור ריבית, איך למשל לוקחים בבנק הלוואה, והאם יש עסקים או הלוואות שאסור לקחת…

לחילופין

האם יש איסור ריבית בהלוואת מוצרים? בררו!

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

הורדת קבצים

דיווח על תקלה ביחידה זו

קישורים

שינוי גודל גופנים