כדי להעלות תכנים יש להרשם תחילה לאתר

X

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש י’ אייר

מקצוע: אמור, בין אדם לחברו, הלכה,
שכבת גיל: א', ב', ג', גני ילדים, ד', ה', ו',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

בוקר טוב! תוכנית הבוקר י' אייר

לחיות עם הזמן - מעלת חודש אייר, תניא

הלכה כיבוד אב ואם

מבט לשיעור - הלכות והליכות

אירוע 1 – איסור הונאה  

יחידת הלימוד: איסור הונאה , הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ד’

נושא השיעור: החובה על האדם לעמוד בדיבורו (סעיפים א,ה- יג’)

           קהל היעד: כיתה ה

רעיונות מרכזיים:

איסור הונאה הוא איסור מפורש בתורה:”…לא תונו איש את אחיו” וזו גם השאלה הראשונה ששואלין את האדם בבית דין של מעלה:’ נשאת ונתת באמונה’?

אמנם ההתייחסות המרכזית לאיסור הונאה מתייחס לעסקי משא ומתן/ עסקי מסחר בין קונה למוכר אך ההלכה מרחיבה ומבארת שהאיסור מתייחס לכל הדברים שבין אדם לחבירו (סעיפים י’- יג’)

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

הונאה

לעמוד בדיבורו

מושגי בסיס

דין 

מידת חסידות

אין ראוי

מחסרי אמנה

הסתעפויות והשלכה לחיים

קיום הבטחות – מתי ואיך חייבים לקיים הבטחה ומתי ואיך ניתן לא לקיים הבטחה

אירוע 2 – כיבוד הורים  

 

יחידת הלימוד: כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ו’

נושא השיעור: מי חייב ואת מי חייבים לכבד (סעיפים א, ה, טז-יט)

           קהל היעד: כיתה ה

 

רעיונות מרכזיים:

שלושה שותפים לאדם הקב”ה , אביו ואמו. מעבר לנושא של הכרת הטוב, היסוד היהודי במצוות כיבוד הורים הוא כיבוד השותף השלישי -ה’, ופגיעה בכבוד ההורים היא פגיעה בכבוד ה’. לכן, אף אם ההורים פגעו בילדם או אף הזניחו אותו, אין הדבר פוטר אותו מכבודם. לכן, מצווה זו נכללת בחלק הימני של לוחות הברית שהוא מתייחס למצוות שבין האדם למקום. ההלכה מבהירה שהורי האדם אינם הסמכות העליונה. במקרה שהם מצווים עליו לעבור עבירה אסור לו לשמוע בקולם כי אף הם חייבים בשמירת המצוות. מעבר לכבוד הוריו חייב האדם אף לכבד את אחיו הגדול וכן את סבו והורי אשתו.

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

כיבוד הורים  

מושגי בסיס

מצוות עשה/ מצוות לא תעשה

הסתעפויות והשלכה לחיים

 

 

הכרת הטוב – הכרת הטוב מעוררת באדם רגש של תודה , ביטול וענווה.

 

במקום להתלונן על מה שחסר לראות את כל הדברים הקטנים שיש.

י’ באייר -תשובון

מבדק - הלכות והליכות

אירוע 1 – איסור הונאה

  1. 1. מאיזה פסוק נלמד איסור הונאה?

א. ” דובר אמת בלבבו”

ב. ” לא תלך רכיל בעמך”

ג.”שארית ישראל לא יעשו עוולה ולא ידברו כזב”

ד. “…אל תונו איש את אחיו”

2.באילו מהמקרים האדם נחשב ‘מחוסר אמנה’ ובאילו נחשב ‘רמאי’?

א. מאיר רצה לקנות ספר, בעל החנות אמר שאין לו כרגע את הספר בחנות אך הוא יכול להזמין אותו עבור מאיר, כעבור יומיים כשהספר הגיע לחנות מאיר התחרט ואמר למוכר שהוא לא רוצה לקנותו.

ב. ברוך נתן לחבירו שימי כסף שיקנה לו עט נובע מסוג מסוים, שימי נכנס לחנות לקנות את העט אך גילה שנשאר רק עט אחד מהסוג המסוים שברוך ביקש וגם הוא רצה עט כזה אז הוא החליט לקנות את העט לעצמו בכספו הפרטי.

ג. לוי קנה סט צבעים מיוחד כשראה שאחיו מענדי רוצה גם סט כזה הבטיח לו שיביא לו את הסט כמתנה ליום הולדתו, אך למחרת ביום ההולדת הוא התחרט ולא הביא לו את הסט במתנה.

  1. לפניכם מקרים שונים, ציינו לאיזה סעיף מתאים כל מקרה ומה יחס ההלכה אליו.

א. החלטת בליבך החלטה טובה ללמוד למבחן, עם רותי-חברה מתקשה, אך לבסוף בחרת ללמוד עם נועה-חברתך הטובה.

ב. אחיך וויתר לאחיך הקטן הבטחת לקנות לו פרס, אך לבסוף שכחת ולא קנית

ג. אחיך הקטן בכה הבטחת לקנות לו ממתק רק כדי שירגע

ד. קיבלת חולצה חדשה מבת דודתך מחו”ל אך את לא אוהבת אותה וחשבת לתת אותה במתנה לשכנה בת גילך שהם משפחה מעוטת יכולות, אך לבסוף אחותך ביקשה ממך את החולצה והבאת אותה לה.

אירוע 2 – כיבוד הורים – מבדק

  1. 1. כיבוד הורים הוא כמו?

א. כבוד חכמים

ב. כבוד מלכים

ג. כבוד ה’

 

2.בנוסף להוריו את מי חייבים לכבד במצוות כיבוד הורים? (סמנו את התשובות הנכונות)

א. דודים

ב. אחים

ג. אחיו הגדול

ד. אחותו הגדולה

ה. סבו

  1. מהו הכבוד האמיתי להוריו?

א. לשמוע בקולם

ב. לקנות להם דברים

ג. לקום כשהם נכנסים

ד. לעשות מעשים טובים

  1. 4. באיזה מקרה לא שומעים בקול ההורים?

א. אם הבקשה גורמת לבזיון

ב. אם מבקשים לעשות עברה

ג. אם הבקשה קשה מדיי

ד. אם אין זמן לקיים את הבקשה

י באייר -תשובון

נקודת זינוק - הלכות והליכות

אירוע 1 – איסור הונאה  

סיכמת עם חבר ללמוד בחברותא את השיעור שהמורה שלח, בשעה שקבעתם ללימוד אתה מחכה לטלפון מהחבר וכשעובר זמן והחבר לא מתקשר אתה מתקשר אליו והחבר מגיב באגביות:” אהה שכחתי, אבל ממש לא מתאים לי עכשיו…”

– איך הרגשת?

– מה חשבת על החבר?

אירוע 2 – כיבוד הורים 

 

מהרגע שבו אתם פותחים את העיניים בבוקר ולאורך כל היום אבא ואמא שלכם נותנים/ עוזרים/ מכוונים.

חשבו על משהו שההורים נתנו לכם היום למשל- אוכל.

חשבו על משהו שההורים עזרו לכם היום

חשבו על משהו שההורים יעצו/ עודדו אתכם היום

פעילות

הלכה

 

אירוע 1 – איסור הונאה  

נסחו משפט מעצים/ סיסמה שתעזור לכם להקפיד ולא לעבור על איסור הונאה

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל:

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

אירוע 2 – כיבוד הורים

 

מצוות כיבוד הורים מזכירה לנו להכיר תודה להורים. כתבו מכתב תודה להורים. עטרו אותו, והפתיעו את ההורים שלכם…

לחיות עם הזמן

כפי שלמדנו בשיחה,בימי חודש אייר אנו מקיימים כל יום מצווה- ספירת העומר, עובדים ומזככים את המידות ומתקרבים לחג השבועות.

בואו ונכין לוח ספירת העומר ונסמן בכל יום שקיימנו את המצווה.

 

חיים תניא

איזה מושג או רעיון חסידי משיעורי התניא שלמדת עד כה השפיע עלייך במיוחד?

האם הצלחת ליישם את הנלמד בחיי היומיום שלך?

כתוב/י סיפור קצר באחד מהאפשרויות הבאות:

זה קרה באמת- אירוע שקרה לי או התמודדות שהייתה לי, בהם קיבלתי כוח ותבונה מאחד הנושאים שנלמדו בתכנית ‘חיים תניא’.

זה יכול היה לקרות באמת- סיפור בדיוני, שיכול לקרות באמת, המבוסס על רעיונות ומסרים משיעורי ‘חיים תניא’.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il- מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

הורדת קבצים

קישורים

לא נמצאו עזרים ליחידה זו
לא נמצאו קישורים

קבצים בנושאים דומים

אתר מעלין בקודש לזכות

אליהו בן לאלי אביגיל

תמר בת לאה

סינדי רבקה בת תמר

גבריאל בן תמר

רחל חנה בת תמר

יוסף משה בן תמר

חיים בן לאלי אביגיל

יאנה בת תניה

דוד בן יאנה

עדן בן יאנה

ראובן בן יאנה

נתנאל בן יאנה

הרב משה שמחה בן ברכה

מלכה שינדל בת מנוחה רחל

וילדיהם שיחיו

תנאי שימוש באתר
Ⓒ כל הזכויות שמורות לעמותת חינוך חב"ד שע"י רשת אהלי יוסף יצחק
שינוי גודל גופנים
ניגודיות