מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

חיים הלכה – ברכות על מאכלים מחמשת מיני דגן

שכבת גיל: ז', ח',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

3 שיעורים בנושא של מאכלים מחמשת מיני דגן:

פרק ח' – ברכות על מאכלים העשויים מחמשת מיני דגן

  1. הקדמה+מבושל או מטוגן (הקדמה+ סעיפים א-ג) 2. פת הבאה בכיסנין (סעיפים ד-ו) 3. מאפים מעורבים, יבשים וסיכום (ז-י)

 

המדורים ביחידה:

מבט לשיעור: נושא היחידה, הסבר כללי, התובנה והעיקרון, מושגים,  הצעות להמחשה ויישום , הצעות להרחבה והעשרה

מערך: הצעה למערך, המשלב בין כל המדורים

נקודת זינוק– פעילות גירוי וחיבור אישי לנושא

מבדק – שאלות ידע, מושגים ויישום לשילוב בלמידה

פעילות– פעילות סיום וחיבור הידע החדש במבט אישי

 

 

מבט לשיעור - הקדמה לברכות הנהנין

ב"ה

 

נושא היחידה ומקור: 

הקדמה לברכות הנהנין. הלכות והליכות, חלק ב, הלכות סעודה וברכות, פרק ח'

נושא היחידה ומקור:

ברכות על מאכלים העשויים מחמשת מיני דגן. סימן מ"ח, סעיפים: א'-י'. מחולק ל3 שיעורים. בשיעור זה נעסוק בהקדמה + נגיעה בסעיפים ג'-ד'.

הסבר כללי

ביחידה נתייחס לברכה ראשונה ואחרונה למאכלים העשויים מחמשת מיני דגן שלכאורה אמורים לברך עליהם המוציא וברכת המזון ובאילו מקרים ומדוע הדין אינו כך ומדוע.

התובנה והעיקרון:

הלחם הינו מאכל מכובד הזוכה לכבד הראוי בברכה ראשונה לאחרונה מיוחדת. אך בהלכה יש יחס שונה למאכלים שאינם המוציא גמור, או מזונות גמור. כיצד מחליטים מהו המוציא/מזונות שאינו גמור? זה תלוי במרכיבים, מרקם ותהליך הייצור שלוש קריטריונים אלו מעמידים את ההלכה על הרגליים ומהווים פיתרון לברכות נכונות.

העיקרון: דומה אינו זהה, שינוי באחד הרכיבים יוצר מהות אחרת של מאכל וההשלכות הם על: נט"י, ברכה ראשונה וברהמ"ז.

שינוי קטן יכול להיות קריטי ומשנה מהות…

מושגים:

להלן רשימת המושגים המרכזיים:

מושגי תוכן: לחם גמור, מזונות גמור, לחם שאינו גמור, מזונות שאינו גמור, פת הבאה בכיסנין. חמשת מיני דגן, שובע, סעודה, עיקר סעודה.

מושגי בסיס: מעיקר הדין.

להגדרות המושגים ניתן להיעזר במסמך המושגים וכן באלפון המושגים למושגי בסיס.

סיכום ההלכות:

מהו לחם גמור, באילו תנאים הלחם כבר אינו לחם גמור וברכתו עלולה להשתנות

מזונות או המוציא? מזונות או שהכל?

 

הצעה למערך

מודעות – פתיחה

לחלק לבנות דפים עם רשימת מצרכים והן צריכות לבנות מתכון מהחומרים שיש להן.

המצרכים יהיו פחות או יותר זהים. מבוססים על קמח/חמשת מיני דגן, מים. לחלקן יהיה תוספת של מיץ/חלב…. סירים, מחבתות, תבניות…

התלמידות יבנו מתכונים שונים – מצורף נספח במצגת יש להדפיס לכל ולחלק מעורבב בין התלמידות.

 

כתוב- עיון בהלכות

 

לתת לבנות משימה:  לסמן את הפרטים במתכון שלהם שמתאימים לכל אחד משלושת המרכיבים: לדוגמא:מרכיבים- באדום, מרקם העיסה – בירוק, תהליך הייצור – בכחול – אם זה לא מופיע במתכון שיוסיפו כעת בצד.

ואז לעיין בהקדמה- 'ברכת המוציא על הלחם'  ולהשלים את הנוסחה: מרכיבים:________+ מרקם העיסה:_____+ תהליך הייצור:_______= לחם גמור- ברכתו:_________ .

(במרכיבים חשוב להדגשי שהקמח חייב להיות עשוי מחמשת מיני דגן, לכן אם אופים עיסה מקמח תירס למשל, האם היא נחשבת ללחם?

להחזיר אותם למתכונים שלהן(אפשר גם להחליף מתכונים, בשלב הזה, ולבדוק האם המתכון שלהם הוא לחם גמור או לא? לשמוע את הדוגמאות של לחם גמור.

ואז להפנות את השאלה לקבוצות שהמתכונים שלהן לא לחם גמור, איזו ברכה צריך לברך עליהם? להעמיק ולהציף את השאלות שבהקדמה עמ' 41

בשלב הראשון נתייחס רק לפרט של אופן הייצור, לשמוע את אופני הייצור של המתכונים שהם לא לחם גמור להכליל ש2 האופנים הנוספים הם טיגון ובישול.

להפנות את הבנות לעיין בהקדמה ובסעיף א' ולציין מה הברכה שיש לברך על המתכון שלהן ולנמק. להשלים את הנוסחה למזונות גמור: מרכיבים:___________+ מרקם העיסה:_________+ תהליך היצור:__________= מזונות.

להרחיב את האפשרויות המובאות בסעיפים ב,ג.

 

הבנות ינסו להסיק מה הופך מאכל להמוציא גמור / מזונות גמור ונגלה את 3 התנאים: מרכיבים, מרקם ותהליך הייצור.

לומדים היטב את ההקדמה מתוך החוברת עמ' 40-41 שמובילים למסע של עיקרון זה.

מעמיקים ומציפים את השאלות בעמ' 41 על מנת לדחוף להמשך למידה בשיעורים הבאים בהם נדון בסוגיות המטוגן/אפוי ופת הבאה בכיסנין.

בליווי דף עבודה של מתכונים וברכתם + מקרים הנוגעים לסעיפים ג'-ד' – כמות. קביעת סעודה…

משמעות

 

פעילות: לכתוב על הלוח את הספרות מ1-5 לחלק לתלמידות דפים, המשימה לכתוב כמה שיותר מספרים שונים עם הספרות האלה. מומלץ להעמיד שעון חול ולהקצות זמן למשימה, ליצור מימד של תחרות. לסכם ולעמוד על ההבדל מה הופך ספרות זהות למספרים שונים? המיקום השונה של הספרות

אפשר להביא את המשל מלשלוח מייל למישהו בלי לשים את הנקודה לפני הCOM סה'כ נקודה אבל המייל לא יגיע כי זה שינוי של הכתובת..

כך סה'כ שינוי קטן ברכיב / בצורת ההכנה והברכה משתנית ויש לנו מהות של ברכה שונה.

אפשר להעמיק בדברים קטנים שיוצרים מהות של יהודי אחר….

 

נשאל – מה התחדש לכן בשיעור?

נאתגר את התלמידות לאסוף לקראת שיעור הבא מתכונים של מאכלים שיכולה להיות בהן שאלה של המוציא או מזונות. ושיעור הבא נשתמש בהם תוך לימוד ההלכות הנוספות. נכוון את הבנות לחפש במתכונים את 3 הקריטריונים שלמדנו.

+משחק סיכום – הסבר בפעילות.

 

 

עבודה עצמית / שיתופית - מבדק אישי

 

ניתוח המתכונים ל3 הקריטריונים + התייחסות הלכתית לכמות האכילה בהמוציא/מזונות שאינו גמור + הצפת שאלות של מאכלים גבוליים המוציא/מזנונות? מזוזנות/שהכל? בדף העבודה.

 

מבט אישי לערך המלווה - נקודת זינוק

 

חיבור וקריאת מתכונים תוך שימת לב לפרטים וקיטלוג בסיום לסוג מאפה ולהבדלים בין הסוגים.

 

 

פעילות- משחק

 

 

פעילות: לכתוב על הלוח את הספרות מ1-5 לחלק לתלמידות דפים, המשימה לכתוב כמה שיותר מספרים שונים עם הספרות האלה. מומלץ להעמיד שעון חול ולהקצות זמן למשימה, ליצור מימד של תחרות

משחק: הכיתה תתחלק לקבוצות לפי טורים (3/4). כל טור בתורו זורק קוביה שעליה כתוב: כלי / חומר / תוספת / זרקו שוב / בפסדתן תור / חומר.

יהיו במקביל 3 ערימות של קלפים ערימה של כלים (קערה, מצקת, כף, מטרפה, תנור, סיר, מחבת…) ערימה של חומרים בסיסיים (קמח, מים, ביצה, חלב…) ערימה של תוספת (שוקולד, ריבה, תפוחים…).

נשחק 5-6 סבבים כשכל קבוצה בתורה זורקת קוביה ומקבלת מוצר/כלי בהתאם למה שמורה הקובייה בסיום הקבוצה תבדוק מה היא יכולה להכין ומה תהיה הברכה (לחלופין ניתן להכין משחק כזה ולשחק בזוגות/רבעיות.

כך מובטחת הפנמה של 3 הקריטריונים: מרכיבים, מרקם ותהליך הייצור. ודרכם הפנמה של המוציא גמור / שאינו גמור מה שיסייע בלמידה בשיעורים הבאים של מושגים כמו פת הבאה בכיסנין, בישול, טיגון וכדו'.

 

קישורים