רשת חינוך חבד מעלין בקודש

מצגת חגי תשרי

שכבת גיל: ד',
מקור הקובץ: חומרים מהשטח אורה קפלון

במסגרת יחידה זו מיפינו את כל הנלמד בנושא שבת בכיתה ד’ לפי נושאים ושיעורים. (ראו קבצים מצורפים). ישנם שש יחידות. בחרנו את יחידה שש ובנינו לה מערך.

היחידה עוסקת במשמעות של המושג ‘ל”ט אבות מלאכה’, מהו המקור למלאכות בשבת ואיך הן נלמדות. בהמשך ישנה הדגמה ממלאכת צידה.

קישורים

הורדת קבצים

דיווח על תקלה ביחידה זו

מערך

קישורים

ב”ה

 

מערך לשיעור 6: ל”ט מלאכות בשבת

 

נושאי השיעור:

  • המקור לל”ט האבות (הישג 1- יסודות תושב”ע)
  • טיפול בבעלי חיים בשבת

 

רעיונות מרכזיים

–  ל”מלאכה” בשבת קיימת הגדרה מיוחדת.(הישג 2 מושגים)

– הלכות רבות נלמדו מכמה מילים- – במצוות שבת בולטת התלות שלנו בדברי חז”ל המאפשרים לקיים את רצון ה’.(הישג 6- ערכים)

– בשמירת שבת נתחשב גם ב’צער בעלי חיים’

 

מהלך השיעור  

 

פתיחה

למדנו על חשיבות השמירה על השבת (ניתן לחזור בקצרה).עד עתה למדנו כיצד לזכור את קדושת שבת.

זכור את יום השבת לקדשו- זכירה וקדושה

ומה אסור לעשות בשבת? זאת נלמד מהפסוק:

“שמור את יום השבת…לא תעשה כל מלאכה” שימו לב כתוב “כל מלאכה” מה המילה “כל” רומזת לנו?

אז עכשיו אתם יודעים מה ה’ רוצה שלא נעשה בשבת? מדוע? או מה אפשר להבין מהמילה מלאכה?

(ניתן להפנות למקורות המופיעים בתורה (שמות לד, כא ול”ה, ב-ג).

אתם מכירים פעולות נוספות שאסור לעשותם בשבת. התלמידים יביאו דוגמאות (ניתן להראות להם תמונות והם ימיינו אותם למלאכות מותרות או אסורות.

המורה יפנה לתלמידים: האם  לסדר מיטה מותר? למה? איך נדע מהן המלאכות שה’ לא רוצה שנעשה? חשוב שהמורה ידגיש כי התורה מתמצתת ורק באמצעות התורה שבעל פה ופרשנות חז”ל אנחנו יכולים לקיים את רצון ה’.

פעילות 1

איך חז”ל למדו על מלאכות האסורות בשבת? ניתן להקרין את המקורות שלהלן על גבי מקרן, ולהדגיש את הפסוק “אך שבתותי תשמור” התלמידים יגלו את המילה “אך” שלכאורה איננה  מתאימה לפסוק. והמורה ידגיש כי מילים כאלה הם צפנים המוחבאים בתורה כדי לרמוז לנו על מידע נוסף. חז”ל מפענחים אותם ומגלים לנו.

 

המשכן והשבת- מה הקשר?-

 

לפניכם פסוקים שמדברים על שני נושאים שונים. שמות לא א-יא, יג-טו

נושא הפסוקים: ____________________

“א וַיְדַבֵּר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב רְאֵה, קָרָאתִי בְשֵׁם, בְּצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי בֶן-חוּר, לְמַטֵּה יְהוּדָה.  ג וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ, רוּחַ אֱלֹקים, בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת, וּבְכָל-מְלָאכָה…וְעָשׂוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ.  ז אֵת אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֶת-הָאָרֹן לָעֵדֻת, וְאֶת-הַכַּפֹּרֶת, אֲשֶׁר עָלָיו; וְאֵת, כָּל-כְּלֵי הָאֹהֶל.  ח וְאֶת-הַשֻּׁלְחָן, וְאֶת-כֵּלָיו, וְאֶת-הַמְּנֹרָה הַטְּהֹרָה, וְאֶת-כָּל-כֵּלֶיהָ; וְאֵת, מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת. …  יא כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוִּיתִךָ, יַעֲשׂוּ”.

 

 

הניגוד הוא:  ___________________________

 

נושא הפסוקים: _____________
“יג וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אַךְ אֶת-שַׁבְּתֹתַי, תִּשְׁמֹרוּ:  כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, לְדֹרֹתֵיכֶם–לָדַעַת, כִּי אֲנִי יְהוָה מְקַדִּשְׁכֶם.  יד וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-הַשַּׁבָּת, כִּי קֹדֶשׁ הִוא, לָכֶם; מְחַלְלֶיהָ, מוֹת יוּמָת–כִּי כָּל-הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ.  טו שֵׁשֶׁת יָמִים, יֵעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ, לה’ כָּל-הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, מוֹת יוּמָת”.

דן הידען יפנה לתלמידים וישאל לאיזה אתר אנחנו מגיעים?

התלמידים יכתבו במחברת-   האתר: מלאכות בשבת

התלמידים יחתימו את החותמת  ויענו על השאלות הבאות במחברת:

  • מלאכת המשכן כתובה בסמיכות למצוות __________
  • שימו לב, המילה “אך” נכתבה לפני הציווי של שמירת שבת. היא מציינת קשר של ניגוד. מהו הניגוד שיש בין מלאכת המשכן לשבת?

רש”י הפירוש לפס’ י”ג –  אתם מצווים לבנות את המשכן אבל אסור לכם לבנות אותו בשבת.

 

מכאן למדו חז”ל כי המלאכות האסורות בשבת הן כל המלאכות הקשורות לבניית המשכן.

יש לי מושג!

נגדיר במדור ‘יש לי מושג’ את המושג ‘מלאכה’ כפי שהוא קשור למלאכת שבת.

אלו מלאכות הן ל”ט אבות מלאכה?

התנאים, חכמי המשנה, חשבו מהן המלאכות שנעשו לבניין המשכן והן המלאכות שאסורות בשבת. נפתח בספר הליכות והליכות ונעיים באיורים של המלאכות האסורות בשבת שנלמדו ממלאכת המשכן.  לחילופין ניתן להקרין את המשנה במסכת שבת שמפרטת את כל ל”ט המלאכות שאסור לעשותם בשבת.

 

– פעילות עם המשנה שמפרטת את ל”ט האבות. התלמידים יספרו, רצוי לבחון איתם כיצד מכמה פסוקים נלמדים 39 מלאכות עיקריות שמהן מסתעפים פרטים נוספים. ניתן להיעזר במשימות הבאות:

 

א.* חשבו כיצד קשורות מלאכת התפירה, מלאכת הצובע ומלאכת הצידה (הצד) לבניין המשכן?

ב. בחרו שתי מלאכות וציירו ציור המתאים לכל אחד מהם.

נתייחס לערך ונחתים את החותמת נשאל:

ג. מצוות השבת היא אחת המצוות שמוכיחה עד כמה חשובה התורה שבעל פה, הסבירו מדוע.

 

מצו”ב דף עבודה

 

פעילות 2- שמירה על בעלי חיים בשבת- מצו”ב דף עבוה

  • דף עבודה -שבת -מלאכת צידה כתה ד
  • דף עבודה -ל''ט אבות מלאכה- כתה ד
שינוי גודל גופנים