-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לספירת העומר וימי הספירה
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - מערכים
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - דפי עבודה
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - משחקים ופעילות
שאלו את חיים ושמוליק: איך אתם מתמודדים עם המלחמה?
הבחינו מה ההבדל בין התגובות. לאיזו תגובה אתם מתחברים?
חיים: אני ממש מקפיד על כל ההנחיות של פיקוד העורף ומשתדל לחשוב על דרכים נוספות כיצד להיזהר ולהישמר, אבל קשה לי לנהל סדר יום מסודר וקורה לפעמים שאני לא מתפלל בבוקר..
שמוליק: אני מרבה לחשוב איך להתחזק ברוחניות, לעזור לכל מי שסביבי שזקוק לעזרה. משתדל להיות טוב יותר כמובן בהתאם להנחיות של פיקוד העורף….
***
בהמשך למה שלמדתם היום…
ראיינו שכנים, קרובים , חברים- לפי אילו מנהגים הם נוהגים בדיני אבלות. כתבו את תשובותיהם או הסריטו.
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - סרטונים ושמע
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית
מדוע בימים כה מרגשים של ההכנה לקבלת התורה נוהגים במנהגי אבלות?!
-
מערכים
מבט לשיעור
בהקדמה למורה לכתוב: מה ביחידה?
הצעות לפעילויות שונות בשיעור:
- הצגת הרעיונות המרכזיים ראו ב"מערכים והצעות הוראה",
- הצעה לפתיח ראו ב"משחקים והפעלות",
- סרטון המחשה ראו ב"סרטונים וקטעי שמע",
- שאלון סגור לבדיקת הבנה – ליצירת דף עבודה- ראו ב"דפי עבודה ומידע",
- הצעה למשימה יצירתית יישומית– ראו ב"משחקים והפעלות".
מערכי שיעור והצעות הוראה. מה תמצאו כאן?
רצף פעילויות בשיעור אבלות בימי הספירה:
-
- כאן תמצאו רעיונות מרכזיים מקורות ומושגים. המשך הפעילויות לפי המדורים: פעילות פתיחה- משחקים ופעילויות, שאלות סיכום -דפי עבודה ומידע, סרטון – סרטונים וקטעי שמע, ומשימה יצירתית- משחקים ופעילויות.
- הרעיונות המרכזיים של רצף הפעילויות:
ב"ה
יחידת הלימוד: דיני אבלות בימי הספירה
נושא השיעור:
האבלות בימי הספירה חוץ מל"ג בעומר (פרק כ"ט: טו, טז, יח-כא)
רעיונות מרכזיים:
דיני אבלות על מות תלמידי רבי עקיבא, היא לא לכפר על החטא (עבר) אלא תזכורת שנתית לנו להתחזק בהקפדה על אהבת ישראל וכבוד אחד לשני. ריבוי ההלכות גורם לתזכורת להיות חזקה יותר.
דיני האבלות הם לאורך ימי הספירה, ישנן דעות שונות לגבי הזמן שבו התרחשה המגיפה ושבהם יש לנהוג את מנהגי האבילות.חשוב לתת מקום לכל המנהגים והדעות השונות.
היום הבולט הוא ל"ג בעומר שבו לפי כל הדעות לא נוהגים באבלות. רשב"י נהג באהבת ישראל ובזכותו נעצרה המגפה.
הערה חשובה: ימי ספירת העומר קצת מבלבלים…מצד אחד מתכוננים לקראת מתן תורה, עבודת המידות במשך שבעה שבועות, מצד שני ימי אבל…ובתווך חוגגים את ל"ג בעומר. לילדים שבשל גילם אינם מבחינים בציר הזמן ההסטורי הדבר לגמרי לא ברור. גם המבוגרים לא תמיד מבינים את מהות ימים אלה. חשוב להבהיר לתלמידים את המשמעויות של ימי
ספירת העומר:
- ספירת העומר היא המצווה מהתורה לספור את הימים כהכנה למתן תורה.
- במהלך ההסטוריה הפכו ימי הספירה לימי אבל בשל המאורע של המגפה אשר פקדה את תלמידי רבי עקיבא ורק חמישה (ביניהם רשב"י) נותרו בחיים.
- בל"ג בעומר, יום פטירת רשב"י, ציון הסטורי שבו פסקה המגפה, והתגלתה פנימיות התורה.
הסתעפויות והשלכה לחיים
בתפיסה היהודית כל אירוע שקורה יש לו סיבה רוחנית. התיקון הרוחני משפיע על התיקון של הבעיה הגשמית.
חשוב לקשר למאורע ההיסטורי שכולנו חווים כעת והמשמעות שלו לגבינו.
-
דפי עבודה
מה תמצאו כאן?
להלן שאלות לפעילות סיכום ההלכות. ניתן לליצור משחק שבו יבחרו התלמידים את התשובה הנכונה. המשחק יכול להיות בעל פה באמצעות הנפת דפי ממו בצבעים שונים או במצגת עם משוב לתשובה הנכונה. ניתן גם ליצור שאלון גוגל פורמס ללמידה מרחוק.
מבדק – הלכות והליכות
האבלות בימי הספירה חוץ מל"ג בעומר (פרק כ"ט: טו, טז, יח-כא)
1. מדוע בימי הספירה נוהגים מנהגי אבלות:
א. תלמידי רבי עקיבא מתו במגפה – מצווה מן התורה
ב. בשל ההכנה לקראת מתן תורה וחזרה בתשובה
ג. תלמידי רבי עקיבא מתו במגפה – תקנת חכמים
ד. רשב"י נפטר בל"ג בעומר
2. מדוע שמחים בל"ג בעומר? (ציינו את כל התשובות הנכונות)
א. כי בתקופת ביהמ"ק הקריבו את קרבן העומר
ב. כי זה יום פטירתו של רשב"י
ג. כי ביום זה פסקה המגיפה של תלמידי רבי עקיבא
ד. כי זה יום הולדתו של רשב"י.
3. כתבו נכון או לא נכון
א. בימי הספירה לא עושים מסיבות שידוכין
ב. בל"ג בעומר מותר להתחתן
ג. בימי הספירה לא מסתפרים
ד. לפי מנהג הספרדים מותר להסתפר אחרי ל"ג בעומר
ה. בימי הספירה אסור לכבס
ו. בל"ג בעומר מרבים בשמחה ולא אומרים תחנון.
-
משחקים ופעילות
פעילויות בנושא אבלות בימי הספירה
מה תמצאו כאן?
הצעה לפתיחת שיעור- הרעיון של הפעילות הוא דיון במשמעות שמעשים ופעולות רוחניות תורמות ומשפיעות על המצב הגשמי. כך גם אירע עם תלמידי רבי עקיבא שמתו במגיפה בשל סיבה רוחנית: "שלא נהגו כבוד זה בזה".
- נקודת זינוק- הצעה לפתיחה
שאלו את חיים ושמוליק: איך אתם מתמודדים עם המלחמה?
הבחינו מה ההבדל בין התגובות. לאיזו תגובה אתם מתחברים?
חיים: אני ממש מקפיד על כל ההנחיות של פיקוד העורף ומשתדל לחשוב על דרכים נוספות כיצד להיזהר ולהישמר, אבל קשה לי לנהל סדר יום מסודר וקורה לפעמים שאני לא מתפלל בבוקר..
שמוליק: אני מרבה לחשוב איך להתחזק ברוחניות, לעזור לכל מי שסביבי שזקוק לעזרה. משתדל להיות טוב יותר כמובן בהתאם להנחיות של פיקוד העורף….
2. פעילות לאחר לימוד ההלכות. נעודד את התלמידים להתחבר למנהגים הנהוגים בביתם ולשמוע על מנהגים בהם נוהגים סביבתם. חשוב לתת מקום למנהגים שונים. דבר זה יוצר חיבור של התלמיד עם יישום ההלכה בחייו.
המשימה: ראיינו שכנים, קרובים , חברים- לפי אילו מנהגים הם נוהגים בדיני אבלות. כתבו את תשובותיהם או הסריטו.
-
סרטונים ושמע