שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית














מושגים קשורים לספירת העומר וימי הספירה
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - מבט לשיעור
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - פתיחה לשיעור
שאלו את חיים ושמוליק: איך אתם מתמודדים עם המלחמה-
הבחינו מה ההבדל בין התגובות. לאיזו תגובה אתם מתחברים?
חיים: אני ממש מקפיד על כל ההנחיות של פיקוד העורף ומשתדל לחשוב על דרכים נוספות כיצד להיזהר ולהישמר, אבל קשה לי לנהל סדר יום מסודר וקורה לפעמים שאני לא מתפלל בבוקר..
שמוליק: אני מרבה לחשוב איך להתחזק ברוחניות, לעזור לכל מי שסביבי שזקוק לעזרה. משתדל להיות טוב יותר כמובן בהתאם להנחיות של פיקוד העורף….
-
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית - משימות וסרטון לשיעור
מהן ההלכות של האבלות בימי הספירה?
סרטון להמחשה
אבלות בימי הספירה- יחידה אינטראקטיבית
אבלות בימי הספירה – מה ולמה?
-
מה ביחידה?
הצעות לפעילויות שונות בשיעור:
- דפי ההלכות מהספר – ראו ב"לומדים מהספר"
- הצגת הרעיונות המרכזיים
- הצעה לפתיח לשיעור
- סרטון המחשה להלכות ושאלון סגור לבדיקת הבנה – ליצירת דף עבודה(השאלון לא מעוצב) ,בסוף השאלון הצעה למשימה יצירתית יישומית
-
מבט לשיעור
מבט לשיעור
מה תמצאו כאן?
רצף פעילויות בשיעור אבלות בימי הספירה:
-
- כאן תמצאו רעיונות מרכזיים מקורות ומושגים.
- הרעיונות המרכזיים של רצף הפעילויות:
יחידת הלימוד: דיני אבלות בימי הספירה
נושא השיעור:
האבלות בימי הספירה חוץ מל"ג בעומר (פרק כ"ט: טו, טז, יח-כא)
רעיונות מרכזיים:
דיני אבלות על מות תלמידי רבי עקיבא, היא לא לכפר על החטא (עבר) אלא תזכורת שנתית לנו להתחזק בהקפדה על אהבת ישראל וכבוד אחד לשני. ריבוי ההלכות גורם לתזכורת להיות חזקה יותר.
דיני האבלות הם לאורך ימי הספירה, ישנן דעות שונות לגבי הזמן שבו התרחשה המגיפה ושבהם יש לנהוג את מנהגי האבילות.חשוב לתת מקום לכל המנהגים והדעות השונות.
היום הבולט הוא ל"ג בעומר שבו לפי כל הדעות לא נוהגים באבלות. רשב"י נהג באהבת ישראל ובזכותו נעצרה המגפה.
הערה חשובה: ימי ספירת העומר קצת מבלבלים…מצד אחד מתכוננים לקראת מתן תורה, עבודת המידות במשך שבעה שבועות, מצד שני ימי אבל…ובתווך חוגגים את ל"ג בעומר. לילדים שבשל גילם אינם מבחינים בציר הזמן ההיסטורי הדבר לגמרי לא ברור. גם המבוגרים לא תמיד מבינים את מהות ימים אלה. חשוב להבהיר לתלמידים את המשמעויות של ימי
ספירת העומר:
- ספירת העומר היא המצווה מהתורה לספור את הימים כהכנה למתן תורה.
- במהלך ההיסטוריה הפכו ימי הספירה לימי אבל בשל המאורע של המגפה אשר פקדה את תלמידי רבי עקיבא ורק חמישה (ביניהם רשב"י) נותרו בחיים.
- בל"ג בעומר, יום פטירת רשב"י, ציון הסטורי שבו פסקה המגפה, והתגלתה פנימיות התורה.
הסתעפויות והשלכה לחיים
בתפיסה היהודית כל אירוע שקורה יש לו סיבה רוחנית. התיקון הרוחני משפיע על התיקון של הבעיה הגשמית.
חשוב לקשר למאורע ההיסטורי שכולנו חווים כעת והמשמעות שלו לגבינו.
-
-
פתיחה לשיעור
פתיחה לשיעור
מה תמצאו כאן?
הצעה לפתיחת שיעור- הרעיון של הפעילות הוא דיון במשמעות שמעשים ופעולות רוחניות תורמות ומשפיעות על המצב הגשמי. כך גם אירע עם תלמידי רבי עקיבא שמתו במגיפה בשל סיבה רוחנית: "שלא נהגו כבוד זה בזה".
- נקודת זינוק- הצעה לפתיחה
שאלו את חיים ושמוליק: איך אתם מתמודדים עם המלחמה?
הבחינו מה ההבדל בין התגובות. לאיזו תגובה אתם מתחברים?
חיים: אני ממש מקפיד על כל ההנחיות של פיקוד העורף ומשתדל לחשוב על דרכים נוספות כיצד להיזהר ולהישמר, אבל קשה לי לנהל סדר יום מסודר וקורה לפעמים שאני לא מתפלל בבוקר..
שמוליק: אני מרבה לחשוב איך להתחזק ברוחניות, לעזור לכל מי שסביבי שזקוק לעזרה. משתדל להיות טוב יותר כמובן בהתאם להנחיות של פיקוד העורף….
-
משימות וסרטון לשיעור
משימות וסרטון לשיעור
מה תמצאו כאן?
לפניכם סרטון המחשה של הלכות האבלות בימי הספירה.
בקשו מהתלמידים לצפות ולאתר הלכות.
לאחר הסרטון והלימוד, מומלץ לעשות את המבדק של ההלכות – שאלות לרב ברירה פעילות סיכום ההלכות. ניתן ליצור משחק שבו יבחרו התלמידים את התשובה הנכונה. המשחק יכול להיות בעל פה באמצעות הנפת דפי ממו בצבעים שונים או במצגת עם משוב לתשובה הנכונה. ניתן גם ליצור שאלון גוגל פורמס ללמידה מרחוק.
בנוסף יש בדף משימה יצירתית.