שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית






מושגים קשורים לאהבת ישראל ומידות טובות
-
איסור שנאה ומצוות תוכחה - נקודת זינוק
בחנו את עצתמכם- איך אתם פועלים במקרה ש…
שאלון אישי
קומיקס -דיבור חיובי
-
איסור שנאה ומצוות תוכחה - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא איסור שנאה?
מצגת מפעילה לאיסור שנאה
איסור שנאה ומצוות תוכחה
-
איסור שנאה ומצוות תוכחה - מה בתרמיל?
בנות
בנים
איסור שנאה ומצוות תוכחה
-
מה ביחידה?
חידת הלימוד: ואהבת לרעך כמוך , הלכות והליכות חלק ב, פרק א
נושא השיעור: איסור שנאה ומצוות תוכחה סעיפים: ה-יב
רעיונות מרכזיים: ההלכה אוסרת שנאה בלב, ומחנכת אותנו לחמלה וסליחה כלפי השני, גם במקרה שנפגענו ממנו וגם במקרה שפגענו בו.
במקרה שנפגענו ממנו- התורה מדריכה אותנו לא לשמור שנאה בלב , ואם קשה לנו למחול לחבר על הפגיעה אז עלינו לפנות אליו ולהוכיחו- לאמר לו במפורש שנפגענו מהמעשה שלו כלפינו וליישר את ההדורים.
אך בעבודה עצמית גבוהה יותר-'מידת חסידות' – למחול לחבר בלבנו על הפגיעה לא לשמור שנאה בלב ואז אין צורך גם לפנות אליו ישירות ולהוכיחו.
במקרה שפגענו בחבר ( גם אם לא התכוונו לפגוע אך הוא נפגע מהמעשה שלנו) עלינו לבקש ממנו סליחה והחבר צריך לקבל את הסליחה ולא יהא אכזרי.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן: למחול, להוכיח
מושגי בסיס: מידת חסידות
הסתעפויות והשלכה לחיים
-
עבודת המידות
-
לקחת אחריות אישית על שיפור מערכות יחסים ולא להשליך את האחריות על השני ( 'הוא צריך לבקש ממני סליחה לא אני ממנו…')
- מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה כולל שאלון אישי- ראו ב"נקודת זינוק ".
-
-
- ל–למעשה– הערך של רגישות לזולת- ברכוש ובכבוד.
- סרטוני המחשה וכרטיס צפייה – ראו ב"מרכז מבקרים".
- ב- בירור ההלכה-שמירה על רכוש הזולת, האיסור לפגוע בכבוד הזולת, כינוי בשם וביוש,
- מ-מושגים– : "כינוי שם" , "המתכבד בקלון חברו", "הלבנת פנים", "לשון הרע"
- ש- שאלה- ראו שאלות לבירור ושאלות ברמת יישום ב"כרטיס צפייה"
- י-יצירתיות – ראו משימה של צילום -המחשה לדאגה לרכוש הזולת ב"כרטיס צפייה"
- מצגת מפעלה- איסור שנאה בלב- ראו ב"מרכז מבקרים"
- ב- בירור ההלכה– איך להימנע מאיסור שנאה בלב
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור –
- נציג דילמה: החבר שלך גילה לכל הכיתה סוד שסיפרת רק לו. התלמידים יבחרו באחת מהאפשרויות. נראה מה רוב הכיתה בחרה ומה רוב הכיתה לא בחרה. בסיום השיעור מחזור לדילמה ונראה כי סליחה מיידית היא אכן קשה ומידת החסידות.
2. סרטון המוביל לדיון -כיצד ניתן לדבר כאשר הדעות חלוקות. איך לומר ומה לומר די לא לעבור על האיסוק לא תשנא את אחיך בלבבך.
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
- סרטון 1 – לא לשמור כעס בלבו (א: ה,ו)
- סרטון 2- מצוות תוכחה(ז-יא),
- דף צפייה ובו שאלות ידע ויישם וגם משימה יצירתית
- מצגת מפעילה- תרגול לאיסור שנאה
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים