שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית




-
ברכות השחר- כיתות ד'- ח' - נקודת זינוק
בחנו את עצמכם. מה גיליתם?
כרטיס כניסה ריק
כרטיס כניסה ברכות השחר
-
ברכות השחר- כיתות ד'- ח' - תצפית
הצטרפו ללוויין הטיסה- לאן נטוס הפעם ומה נבין?
מצגת פתיחה
מצגות ברכות השחר, ודפי משימות מלווים למצגת
כרטיס יציאה-ברכות התורה
נווטתפילה
-
ברכות השחר- כיתות ד'- ח' - מרכז מבקרים
צפו בסרטון- מהי ברכה ארוכה ברכה קצרה?
סרטון-ברכה ארוכה וקצרה
כרטיס צפייה
-
ברכות השחר- כיתות ד'- ח' - מה בתרמיל?
מה בתרמי"ל שלי?
מה בתרמיל- כל התרמילים
ברכות השחר- כיתות ד'- ח'
על מה אתם מודים
ועל מה אתם שוכחים להודות?
איך הדבר קשור לברכות השחר?
-
מה ביחידה?
- ברכות השחר
- מקור: הלכות והליכות, חלק א, הלכות תפילה, פרק ה'
- תכנים ורעיונות
- תובנה– יש להודות על כל דבר. גם על המובן מאליו.
- שיעור ראשון – זמן, מבנה, משמעות הברכות – גם ברכות התורה. הודיה לה' על דברים שמובנים מאליהם.
- שיעור שני – מקרי "בדיעבד" – היה ער כל הלילה, בירך זוקף כפופים לפני מלביש ערומים, התפלל לפני ברכות השחר. סיכום דיני ברכות השחר.
- מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה – שאלון אישי- מודה אני- למי ומתי אני מודה- ראו ב"נקודת זינוק".
- ל- למעשה– הערך של הודיה על דברים המובנים מאליהם
- כרטיס כניסה – שאלון אישי- מודה אני- למי ומתי אני מודה- ראו ב"נקודת זינוק".
2. סרטון וכרטיס צפייה – ברכה ארוכה וקצרה – ראו ב"מרכז מבקרים"
-
-
- מ-מושגים– ברכה ארוכה וקצרה
-
3. מצגת פעילה – ראו ב"תצפית" -(פעילות זו תהיה לאחר פעילות התבוננות בסרטון)
-
-
- ב- בירור ההלכה- התמצאות במבנה הברכות, מקרי בדיעבד
- ל- למעשה- הערך של התבוננות והודיה על הדברים המובנים מאליהם
- מ-מושגים- : "ברכות השחר'" , "עלות השחר", "ברכות התורה", "ברכת כהנים", "לכתחילה/בדיעבד"
- י-יצירתיות – התנסות- עשיית דברים פשוטים ומוכרים עם ידיים קשורות וכד'.
-
4. כרטיס יציאה- ראו ב"תצפית"
-
-
- מ-מושגים– התבוננות יישומית במושגים ברכה ארוכה וקצרה בהקשר לברכות התורה
-
-
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נעמיק בכמה מושגים נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
שימו לב: ביחידה זו הקדימו את הסרטון וכרטיס הצפייה בהעמקה במוש ברכה ארוכה וקצרה, ורק אחריהם פנו למצגת של התצפית שמתבססת על מושגים אלה.
- ברכות השחר
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
התלמידים יענו על שאלון אישי- עד כמה הם מודים על אירועים בחיים שלהם. מומלץ לדון על הקצוות- באיזה אירוע- כולם אומרים מכירים תודה. באיזה אירוע רובם לא. נבחן את המשותף, ונסיק שבדרך כלל לא שמים לב ולא מודים על דברים מובנים. התורה רוצה לחנך אותנו לראות הכל ולחיות בהכרת הטוב.
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
שימו לב: ביחידה זו בקרו תחילה ב'מרכז המבקרים' – צפו בסרטון והעמיקו במושגים ברכה ארוכה וקצרה בעזרת כרטיסי הצפייה, אח"כ עברו למצגות ב'תצפית'.
בהלכות תפילה קיימים פרקים שאותם נלמד בצמידות לסידור. ביחידות אלה תלווה אותנו מצגת מפעילה שתציג את העמודים מהסידור בהקשר להלכה. למצגת מלווים מדריך למורה. הראשון כללי והשני מפרט איזו פעילות יש לבצע באיזו שקופית.
- 1. מצגת היכרות עם הדמויות:
דמות מלווה – לוי הלוויין.
מצלם – תמונה שקשורה לחומר הנלמד.
משדר – קולט שיחה בין ילדים/ילדות בהקשר לחומר הנלמד.
מאתר – מציג משימות של חיפוש בסידור.
לווין תקשורת – קשר וחיבור לה'- מציג ערך או תובנה. - מצגת מפעילות ברכות השחר- הפעילו את הילדים לפי המדריך המצורף
- דף הפעלה בהלימה למצגת\
- נווטתפילה – על ברכת אלוקי נשמה- נדגיש למורה כי דיוק בפיסוק הברכה משנה את משמעותה. ראו כאן הנחיות והסבר להפעלת הנווט בכיתה.
נספחים מלווים למצגת-שיעור 1
- 1. מצגת היכרות עם הדמויות:
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
סרטון וכרטיס צפייה- מיקוד במושגים ברכה ארוכה וקצרה.
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים בכרטיסים בודדים