-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לברכת המזון וזימון
-
ברכת המזון: למי תודה למי ברכה?- כיתה ג - מערכים
ברכת המזון: למי תודה למי ברכה?- כיתה ג
"וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה…" (דברים ח, י)
*
למה ואיך מברכיםאת ברכת המזון?
-
מה ביחידה?
- עמודים מהספר משפחה כהלכה" – ראו ב"לומדים מהספר".
- מדריך למורה המציג את מטרות השיעור, תשובות למשימות והערות דידקטיות. – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה".
"משפחה כהלכה" -סדרת ספרים בהלכה לכיתה ג
הפלטפורמה החווייתית היא משפחה הכוללת אב ואם, ושני ילדים. למשפחה מתלווה דמות
בדיונית ומואנשת: "עפרונית" – דמות ציפור-עיפרון, שמלמדת ומזכירה מיומנויות כגון: שאלת
שאלות, גדרי ההלכה, איתור פרטים מפסוקי תורה וכדומה.
הספרונים מביאים סיפורים מחיי המשפחה המשולבים בדילמות ובאירועים הקשורים להלכה.המבנה
• קומיקס פותח וסוגר – כל יחידת הוראה בספרון פותחת בקומיקס פותח המציף בדרך חווייתית את
מטרות ההוראה ביחידה, וכן קומיקס סוגר הנותן לתלמידים אמצעים לבחון את עצמם בתום לימוד
היחידה.
• אצלנו במשפחה – יחידות הלימוד משובצות בסיפורים מחייה של 'משפחה כהלכה' המעלה את
הנושאים ההלכתיים. לאחר הסיפור מובא מקבץ הלכות. מומלץ לפתח בתלמידים את היכולת
להשוות בין ההלכה לבין יישומה בחייה של משפחה זו. ישנן משימות המופנות למטרה זו.
• מקבצי הלכות ומושגי הלכה – ההלכות מובאות במקבצים מעובדות מקצור שולחן ערוך בהתאם
לגיל הלומדים ותוך שמירה על לשון המקור. פעמים רבות, לצד מקבץ ההלכות, מופיעים מושגי תוכן
ומושגי יסוד בהלכה הנלמדים בהקשר של ההלכות הנלמדות.
• משימות – לאחר מקבץ ההלכות מובאות משימות הקשורות להישגים השונים.
• אני ומשפחתי – מדור המחבר את נושא השיעור עם בית התלמיד, שההלכה יוצאת מתחומי השיעור
גם לחיי היומיום והתלמידים יהיו נר להאיר בביתם.- מוזמנים להצטרף למשפחה וללמוד הלכה!
-
מערכים
מה תמצאו כאן?
מדריך למורה ליחידה בספר משפחה כהלכה
מטרות
הישג 1 – יסודות התורה שבעל פה
• התלמיד יזהה את מקור המצווה בתורה.
• התלמיד יבחין כי חז"ל, הקובעים את שיעור האכילה החייבת בברכה, מתבססים על פסוק בתורה.
הישג 2 – מושגים
•התלמיד יסביר את משמעות מושגי הבסיס הבאים: 'דאורייתא', ו'כזית'.
• התלמיד יסביר את מושג התוכן 'ברכת המזון'.
הישג 4 – מבנה
• התלמיד ינתח מבנה של מקרה, דין וטעם המופיעים בהלכה בהקשר של אופן ברכת המזון.
הישג 5 – הבנה ויישום
• התלמיד יזהה את מבנה ברכת המזון – ארבע ברכות; ויסביר את תוכנן של שתי הברכות הראשונות.
•התלמיד יזהה את התוספות בברכת המזון המיוחדות למועדים השונים.
הישג 6 – ערכים
•התלמיד יפנים את ערך הכרת הטוב כלפי הקב"ה.
תקציר נושא היחידה
ביחידה זו נלמד על ברכת המזון, שהיא מצווה מדאורייתא. החלטנו להתחיל בה מכיוון שמצווה מהתורה
להודות לקב"ה לאחר האוכל, ככתוב: 'ואכלת ושבעת וברכת את ה' א-לוקיך' )דברים ח, י(. לאחר שנלמד
על ברכת המזון שהיא מצווה מדאורייתא, נראה כי חכמים תיקנו תקנות נוספות הקשורות לאכילה:
נטילת ידיים וברכה לפני אכילת לחם. כך נבחין בין המושגים 'דאוריתא' ו'דרבנן'.
התורה מצווה להודות להשם על כל השפע והטוב שנתן לנו. חז"ל תיקנו שמי שאוכל לפחות כזית לחם
מתחייב בברכת המזון. ביחידה נסקור את המבנה של ברכת המזון ואת תוכנה, נזהה את התוספות
הנאמרות בשבתות ובימים טובים וכמובן נתייחס גם לאופן אמירת ברכת המזון.