שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית
-
הלכות יום טוב - מערכים
-
הלכות יום טוב - דפי עבודה
-
הלכות יום טוב - מצגות
-
הלכות יום טוב - משחקים ופעילות
- נקודת זינוק – מה נכון לעשות?
דילמה לפתיחת השיעור
ריבי ודיני הן חברות טובות אך שונות, ומשלימות זו את זו. ריבי היא תלמידה חרוצה, שכלתנית ומגיעה להשגים טובים דיני היא חברותית ויצירתית. יום אחד החברות שלהן עמדה במבחן..
היה זה במבחן מכריע לקבלה לחטיבת הביניים, דיני התקשתה בפתרון השאלות ובקשה בחשאי את עזרתה של ריבי שתתן לה להעתיק מהמבחן שלה.
ריבי לא ידעה מה לעשות?
- מה היתה ההתלבטות של ריבי? אילו שני ערכים התנגשו? מצד אחד________ מצד שני____________
- איך ריבי תדע כיצד עליה לנהוג במקרה כזה?
א. לפי תחושת ליבה
ב. לפי דעת רוב החברות
ג. לשאול רב פוסק הלכה
ד. לפי התוצאה של המעשה.
הסבר למורה: בפתיחת השיעור נציג דילמה שמציבה התנגשות בין שני ערכים: ערך חברות לעומת ערך היושר. נדון עם התלמידים לפי מה נחליט כיצד לנהוג? לפי ההלכה, במקרה שההלכה לא כתובה נשאל רב.
*
מה הקשר ליום טוב?
כשמתבוננים בהלכות יום טוב, מבחינים שיש התנגשות בין שני ערכים: ערך עונג יום טוב (ההיתר לבשל בו)/ ערך שמירה על כבוד יום טוב (שלא ייראה כיום חול). מה יהיה מותר לבשל ולעשות כדי לשמור על העונג ביום טוב, איך נדע מה מותר? כשיש התנגשות בין ערכים- יש לבדוק מה ההלכה אומרת. נראה בהמשך השיעור כיצד ההלכה מורה לנהוג שמצד אחד נשמור על העונג, אך גם לא נבוא זלזל ולהפוך את יום טוב דומה ליום חול.
נעודד את התלמידים לחשוב על רעיונות מה יהיה מותר ומה אסור (ניתן להתבונן בשאלה ההלכתית שמופיעה בחלקו הראשון של הסרטון).
-
הלכות יום טוב - סרטונים ושמע
חיים הלכה- מלאכה ביום טוב
הלכות יום טוב
-
- מערכי שיעור
- כיתה ו- בנושא מלאכה ביום טוב- ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
- כיתות ד-ו- חיים הלכה – מלאכות ביום טוב: מערך – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה", מבדק ופעילות יישומית ראו ב"דפי עבודה ומידע", סרטון המחשה- ראו ב"סרטונים וקטעי שמע"
- דפי עבודה – ראו ב"דפי עבודה ומידע"
- כיתות ד-ו- חיים הלכה-מלאכה ביום טוב- דף מלווה למערך "מלאכות ביום טוב" ראו ב"מערכי שיעור"
- משחקים והפעלות
- מערכי שיעור
-
מערכים
מה תמצאו כאן?
- תוכנית ספיראלית להלכות אלול וחגי תשרי
נושאי החגים חוזרים על עצמם בכל שנה.
את נושאי החגים חשוב ללמד באופן ספירלי, מצד אחד צריך לחזור על עיקרי הדינים,
אך בכל פעם להוסיף נושאים, להתעמק בנושאים אחרים ולקשר לערכים שונים.
בתוכנית הלימודים בהלכה מצוינים הנושאים שיש להעמיק בהם והערכים המתאימים
לכל כיתה. המטרה היא לפתח לומד בקיא בפרטי המצווה העיקריים ובעל ידע רחב
בנושא, המיישם ומפנים הלכה למעשה את הנלמד.2.מערכי שיעור
- כיתה ו- מערך בנושא מלאכה ביום טוב- המערך נכתב על ידי צוות לימודי קודש ברשת חב"ד והוא משלב את הערכים בהלכה.
- כיתות ד-ו- חיים הלכה – מלאכות ביום טוב- המערך הוא חילק מחומרי עזר נוספים- שאלות ומשימות- ראו ב"דפי עבודה ומידע" וסרטון המחש של ההלכה. נערך על יד צוות לימודי קודש בק\רשת חב"ד.
- כיתות ה-ו- ושמחת בחגך- מערך שיעור- שמחה בסוכות ודיני חול המועד- -המערך מפתח את ערך המחה ורואה איך היא מתבטאת בהלכות חג הסוכות- המערך מלווה בדף עבודה בתשובות ובהערות דידקטיות למורה- נכתב עבור תלמידים ברוסיה ואוקראינה ע"י קרן אור אבנר.
-
דפי עבודה
מה תמצאו כאן?
- כיתות ד-ו- חיים הלכה-מלאכה ביום טוב- דף מלווה למערך ראו ב"מערכי שיעור" . הוא מכיל שאלון סגור ופעילות יישומית. הפתרון למבדק נמצא בקישור זה- תשובון – הלכות יום טוב . לשיעור זה יש גם סרטון- ראו ב"סרטונים".
-
מצגות
-
משחקים ופעילות
-
סרטונים ושמע