-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים להשכמת הבוקר
-
מודה אני ונטילת ידיים- כיתות ד'- ח' - נקודת זינוק
מה לא הגיוני בתמונה שלפניכם?
איך זה קשור להשכמת הבוקר?
כרטיס כניסה ריק
כרטיס כניסה- השכמת הבוקר
-
מודה אני ונטילת ידיים- כיתות ד'- ח' - תצפית
זריזין מקדימין- נשנן את ההלכות במשחק. צאו לדרך!
נווטי תפילה
פעילות "זריזין מקדימין"
-
מודה אני ונטילת ידיים- כיתות ד'- ח' - מרכז מבקרים
מה מרגש בנטילת ידיים שחרית?
מהו רמז במקרא ואיך נמצא אותו בהלכה?
צפו בסרטון ומלאו א דף הצפייה.
נטילת ידיים סרטון 2
כרטיסי צפייה לסרטון
-
מודה אני ונטילת ידיים- כיתות ד'- ח' - מה בתרמיל?
מה בתרמי"ל שלי?
מה בתרמיל- כל התרמילים
מודה אני ונטילת ידיים- כיתות ד'- ח'
מה מיוחד בבוקר יהודי, ואיך הדבר קשור לכל היום?
-
מה ביחידה?
היחידה מתייחסת ל"מודה אני" (מתוך פרק א ד-ו), ופרק ב- נטילת ידיים שחרית.
- מודה אני ונטילת ידיים- לאחר שהבנו לפני מי אנחנו עומדים נראה מהם פעולות ההכנה לעבודה- – מיד כשקמים בבוקר: מודים על הזכות שיש בנו נשמה, ומטהרים את ידינו מטומאה וכהכנה לעבודת ה' שהיו עושים הכהנים בבית המקדש.
- ההלכה מפרטת את אופן הפעולות של פתיחת היום וכאשר ברור כי אנו כמו הכהנים ועומדים לפני המלך- כל פרט בביצוע הוא חשוב.
מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
- כרטיס כניסה- מדוע הילד רואה את עצמו כהן? ראו ב"נקודת זינוק".
-
-
- ל- למעשה– הערך אנחנו כמו כהנים מתכוננים לעבודת הבורא – על ידי נטילת ידיים.
-
- זריזין מקדימין – פעילות משחקית לשינון ההלכה ולבירורה – ראו ב"תצפית" –
-
-
- ב- בירור ההלכה– האופן של מודה אני ונטילת ידיים
- מ-מושגים- : מושגי תוכן: "נטילת ידיים'" , "מודה אני", "כח גברא",
-
-
מושגי בסיס: "שעת הדחק", "אמה"
-
-
- י- יצירתיות– פעילות משחקית
-
- סרטון וכרטיסי צפייה – פעילות העמקה בטעמי הנטילה- ראו "מרכז מבקרים"
-
- ב- בירור ההלכה– הטעם, המקור של נטילת ידיים
- מ-מושגים– : מושג בסיס- "מקרא"
-
- כרטיס ניווט – כרטיס יישומי לשימוש בזמן התפילה בנושא: דיוק באמירת "מודה אני", תזכורת לנטילת ידיים שחרית- ראו ב"תצפית"
- ב- בירור ההלכה– הטעם, המקור של נטילת ידיים
- ל- למעשה– הערך אנחנו כמו כהנים מתכוננים לעבודת הבורא – על ידי נטילת ידיים.
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
נטילת ידיים- נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
בכרטיס הכניסה רואים ילד מביט במראה ורואה את עצמו- כהן.
התלמידים ינסו להסביר מה הם רואים בתמונה. מה לא הגיוני (המראה מראה לי את עצמי, ובציור המראה מראה לילד שהוא כהן)
הם ינסו להסביר מה יכול להיות הכוונה בציור.
התלמידים ישערו מדוע ילד רגיל/ אדם רגיל- הוא כהן. הרי כהנים הם רק משבט לוי.
יתעורר דיון:
מהו כהן, מה תפקידו-עבודת השם בבית המקדש.
כמה הייתם רוצים לעבוד במקדש מ1-10?
אילו סוגי עבודות הם עושים- טכניות, ולמה אומרים שהכהנים זריזים, ואפילו מפילים גורל מי יזכה באיזו עבודה. למה?- מה גורם לכהנים להזדרז לעבודתם- הידיעה שהם עובדים במקדש במקום הקדוש.
ומה הקשר אלינו?- גם אנחנו עובדים את השם כמו כהנים בבית המקדש. ומיד כשקמים בבוקר אחרי שמודים לה' על הנשמה- מיד עושים פעולה שהיו עושים הכהנים בבית המקדש.
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
פעילות משחקית – " זריזין מקדימין" – ללימוד הלכות מודה אני (א-ז), ונטילת ידיים שחרית (פרק ב')- אופן אמירת מודה אני ונטילת ידיים שחרית, סדר הפעולות בבוקר, נטילה בשעת הדחק, ונטילה לאחר פעולות אחרות ביום.
נווט תפילה בנושא- מודה אני- פיסוק נכון. לשימוש בעת התפילה בבוקר.
חשוב לקרוא העיון את ההנחיות.
למידת הכנה:
- הקדימו בפני התלמידים, כי לימוד ההלכות הבאות מהווה הכנה לקראת הפעילות על ייתר הלכות היחידה, ההצלחה בפעילות תלויה בלימוד המקדים – כך תגייסו אותם ללמידה ולהפנמה.
- מקבץ ראשון של הלכות: בפרק א' למדו בכיתה את הלכות ד', ה' (אמירת מודה אני) תוך הדגמה מעשית – תנו לתל' גם להדגים, ואת הלכות ו' ז'.
בפרק ב' למדו את הלכה ה', גם תוך הדגמה מעשית והתנסות. השתמשו במושגים: לסרוגין, עד פרק הזרוע, בשעת הדחק, קשרי האצבעות – הסבירו אותם.
- מקבץ שני של הלכות כאופציה לכיתות בוגרות/ מסוגלות: למדו גם את הלכה ו' + מנהג חב"ד – כנ"ל.
הכנה לפעילות:
- הביאו נטלה, קערה ומגבת (היעזרו בהן גם בהדגמה בזמן למידת ההכנה הנ"ל), אם זה מורכב מאוד, אפשר להסתפק בפנטומימה…
- הדפיסו את דפי "בנק השאלות" כמספר התל' וקפלו אותם כמו אקורדיון, כשרק הראשונה גלויה.
אופציה: אם אינכם מעוניינים בכל השאלות, ניתן לגזור את השאלות לכרטיסים, ולהוציא חלק מהן.
- ראו הנחיות מפורטות לפעילות בקובץ ההנחיות למורה.
פעילות ללימוד ההלכות: "זריזין מקדימין"
נווט תפילה- מודה אני
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
פעילות מעמיקה באמצעות סרטון וכרטיסי צפייה- נעמיק בטעם נטילת ידיים, נלמד על מושג הבסיס מקרא, ונחמד לזהות פסוק במקרא לפחי 3 סימני זיהוי- מילת הצעה, מירכאות , ציטוט המקור. בהלכה זו נלמד מהו רמז במקרא.
-
מה בתרמיל?
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים בכרטיסים בודדים