שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית




מושגים קשורים להשכמת הבוקר
-
שוויתי ה'-השכמת הבוקר- כיתות ד-ו - תצפית
מי המבקרים ומי המציקים? איך מתגברים עליהם?
ניכנס לארמון המלך וניזהר מהמסיתים- מוכנים?
קטע שמע והצגה
דף משימות וקלפים
-
שוויתי ה'-השכמת הבוקר- כיתות ד-ו - מה בתרמיל?
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
מה בתרמיל- כל התרמילים
שוויתי ה'-השכמת הבוקר- כיתות ד-ו
מה לומדים מהחיות בקשר לעבודת ה'?
-
מה ביחידה?
הערה חשובה: יחידה זו היא המשך ליחידה-" תפילה- הקשר שלי לה'", לכן אין כאן כרטיס כניסה. ניתן להיזכר בתכנים של השיעור הקודם – הרצון שלנו להתקשר לה' באהבה ויראה, ולראות כיצד מתגברים על המונעים מאיתנו לעבודת ה'.
- השכמת הבוקר – לפני מי אתה עומד?
- לב השיעור: לב השיעור: כיצד נתמודד עם אתגרים בעבודת ה'? יסוד מארגן: מניעות ומניעים
- הלכות והליכות חלק א, הלכות תפילה, פרק א', סעיפים א-ג, ז
- תכנים ורעיונות
- ילדינו, גם המתחנכים מינקות בדרכי התורה והחסידות, מתקשים לעיתים קרובות להתפלל מתוך שמחה וחיבור פנימי. ביחידה הקודמת ניסינו לעורר בליבם אהבת ה' ויראת ה' – לזכור שה' הוא אבינו ומלכנו ונמצא לצידנו ורוצה את טובתנו בכל רגע, נמשיך קו זה ונביא בפני התלמידים את העיקרון, שכאשר נזכור בכל רגע שה' איתנו, נוכל לשאוב מכך כוח להתגבר על הקשיים והאתגרים בקיום התורה והמצוות. מניעים ומניעות:ביחידה זו ננסה לתת מענה ומנוע המבוסס על הפסוק "שיויתי ה' לנגדי תמיד". כאשר יופנם היטב, ישפיע על כל הלך רוחו, הנהגתו, דיבוריו ומעשיו של התלמיד, ובתוך כך על התפילה.
- בפרק א' בהלכה, מובא הרעיון – כאשר נזכור שה' לצידנו בכל רגע, נוכל להתגבר על המניעות, כמובא במשנה:".. הוי עז כנמר, קל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמיים" (אבות, ה, כ)
- מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- הצגה פעילה – ראו ב"תצפית" –
- ל- למעשה– הערך של הרצון התגברות לעבודת ה'- כאשר המניע "שיוותי ה' לנגדי תמיד.
- מ-מושגים– : "עבודת ה'" , "שיוויתי ה' לנגדי תמיד"
- הפעלה בדרמה ראו ב"תצפית": הנחיות מפורטות למורה, דף משימות לתלמיד, כרטיסי קלפי רביעיה.
- ב- בירור ההלכה- תכנים של פרק א': סעיפים א-א,ז .
- י-יצירתיות – דרמה- "שיוויתי ה' לנגדי תמיד". בין המשימות- הצעה ליצירת מכתב תודה לאחת החיות שמהן אנחנו לומדים על התגברות, וכן רעיון לדרך התגברות על בעיה נתונה.
- מ-מושגים– : עבודת ה', שיוויתי ה' לנגדי תמיד
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
- הצגה פעילה – ראו ב"תצפית" –
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
- השכמת הבוקר – לפני מי אתה עומד?
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
כל חומרי העזר לפעילות בשיעור.
- הפעילות בשיעור
- הצגה – בשיעור זה המחיז הצגה שבה "יגיעו התלמידים לארמון המלך"… הם ינסו לשוות לנגד עיניהם פגישה עם מלך הרואה ואינו נראה, ולהתנהג בהתאם.
- במהלך הסיור ינסו "מסיתים" שונים להסיט אותם מכללי ההתנהגות הנדרשים, אך הם ילמדו מתכונותיהם של הנמר, הנשר, הצבי והאריה וישארו איתנים ונחושים להתנהג על פי כללי ההתנהגות בארמון המלך, כשהפס' "שויתי ה' לנגדי תמיד" מוביל אותם כעמוד האש.
- קראו את ההנחיות המצורפות, הם יעזרו לכם להפעיל הצגה, גם אם אתם לא מיומנים בכך.
- דף משימות לתלמיד– דף משימות בעקבות ההצגה – מלווה בחידות ודוגמאות יישומיות מחיי היום יום להפנמת המסר
- קלפי רביעיות – בכל אחד מן הקלפים שבקובץ הקלפים חסר נתון: הסיטואציה שמתאימה לרעיון של הקלף.
- התלמידים יקבלו דף גזירה, שמתוכו יצטרכו לגזור את הסיטואציות ולהדביקן במקומות המתאימים בסדרות הקלפים, רק אז יוכלו לשחק בקלפים.
- הדריכו את התלמידים להדביק בכל סדרה את הסיטואציה המודגשת על הקלף, שבו הפרמטרים האחרים אינם מודגשים.
- לאחר יצירת הקלפים הנחו את התלמידים לשחק. בכוונה לא כתבנו מספרים כדי שהתלמידים יקראו את הרעיונות ויקשרו בצורה חווייתית בין החיה/ התכונה/ הסיטואציה.
.
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים בכרטיסים בודדים