שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית
מושגים קשורים ליום טוב
-
הלכות יום טוב - מערך, דף מלווה וסרטון
אילו מלאכות מותר ומה אסור לעשות ביום טוב? לפי מה יודעים?
*
מה הבעיה שיוסף העלה מדוע מיכאל חשב שהוא מתבדח, מי צודק?
מה רצה לעשות בעל הבית כשראה שהנר בביתו לא דולק? מה מותר ומה אסור בקשר לאש?
למה היהודי לא מעסיק את הפועל הגוי, ולמה הגוי עוקב אחריו? מה מגלה הפועל הגוי?דף עבודה וסרטון
-
הלכות יום טוב - זום אין - העברה מאש לאש
-
הלכות יום טוב - משחק הלכות חול המועד
אל תפיל את המליון- התכוננו לחול המועד!
משחק חול המועד- אל תפיל את המיליון
הלכות יום טוב
מה ההבדל בין שמירת יום טוב לשבת?
למה יש הבדל?
-
מה ביחידה?
1. מערך לשיעור מפעיל. המערך כולל מערך שיעור בגישת המכ"ם ודף עבודה מפעיל.
2. חיים הלכה- רעיונות מרכזיים, פעילות פתיחה – סרטון המחשה ודף צפייה בהלכות יום טוב
3. חול המועד – משחק לשינון הלכות
2. הצעות לפעילויות שונות בשיעור על יום טוב:
- הצגת הרעיונות המרכזיים ראו ב"מערכים והצעות הוראה",
- הצעה לפתיח ראו ב"משחקים והפעלות",
- סרטון המחשה ראו ב"סרטונים וקטעי שמע",
- שאלון סגור לבדיקת הבנה – ליצירת דף עבודה- ראו ב"דפי עבודה ומידע",
- הצעה למשימה יצירתית יישומית– ראו ב"משחקים והפעלות".
- הלכות חול המועד – אל תפיל את המיליון – ראו ב"משחקים והפעלות"
-
מערך, דף מלווה וסרטון
מערך, דף מלווה וסרטון
יום טוב- רעיונות מרכזיים
המקור בספר: מלאכה ביום טוב, הלכות והליכות, חלק א, מעגל השנה, פרק מא, סעיפים א-ב; ה–ט י, טז; כז-ל
רעיונות מרכזיים:
יום טוב הוא מצווה מהתורה. ימים טובים הם שישה (היום הראשון של פסח, היום השביעי של פסח, היום הראשון של סוכות, שמחת תורה, שבועות, שני ימים של ראש השנה) בזמן הבית היו עולים לרגל ומקריבים קרבנות שביניהם היו שלמי שמחה.(סעיפים א, ב)
יום טוב הוא קדוש כמו שבת. הייחודיות של יום טוב מתבטאת בכך שמצוותו המרכזית היא לגרום לשמחה ותענוג לאדם (ושמחת בחגך) וזאת נעשה בעיקר באמצעות אוכל נפש. לכן יש מלאכות שמותר לעשות- הכנת אוכל נפש לשמח, אך מצד שני צריך להזהר שלא תהיה פגיעה בקדושתו שלא יהפוך ליום חול.
העיקרון:
כל מלאכה שאסורה בשבת אסור לעשותה גם ביום טוב- למעט כמה מלאכות של אוכל נפש.(סעיפים ה-ח)
כיוון שהותרו כמה מלאכות לאוכל נפש אפשר לעשות שלא לצורך אוכל אך בתנאי שתהיה מהן הנאה לגוף (סעיף ט)
נבדוק מה מותר ומה אסור לעשות לפי העיקרון: אוכל נפש ושמחה מחד ומאידך
לא לגרום לפגיעה בקדושת החג ולזלזול בו ולא להפוך אותו ליום חול. ומהי הכרעת ההלכה כאשר שני הערכים האלה מתנגשים? מה גובר?
לדוגמה סעיף י- מלאכת הטוחן- האם מותר לטחון תבלינים?
אם הטחינה בערב החג תגרום שיפוג הטעם של התבלין. כלומר הוא יהיה טעים יותר כשהןא נטחן סמוך לאכילה- מותר לטחון. אך מצד שני שלא ייראה כיום חול אז לעשות זאת בשינוי. שימו לב להערת אדמור הזקן שהוא מחמיר בדברים שהדרך לטחנם בכמות רבה לימים רבים ואז זה יהיה זלזול בחג. במקרה כזה אין היתר לטחנם בחג והעיקרון של הזלזול גובר על עיקרון השמחה. וכן הלאה בכל הפעולות.
הסתעפויות
- כשיש התנגשות בין שני ערכים ההכרעה היא עפ"י ההלכה.
מושגים מרכזיים:
יום טוב, אוכל נפש
מה תמצאו כאן?
- מערך להלכות יום טוב – המערך מובא בקובץ בגישת מכ"ם- מעגל הלמידה. הוא פותח באירוע הלכתי האם מותר לאפות לחמניות – ניתן להמיר את הפתיחה בקטע הראשון מהסרטון בו מבקש יוסף לאפות חלה ביום טוב. ניתן גם להתחיל ברעיון המרכזי של משמעות יום טוב באמצעות הדילמה- ראו כאן דילמה לפתיחת שיעור.
- דף מלווה בשתי רמות: ברמה גבוהה- מעוצב , דף מלווה לא מעוצב ברמה יותר נמוכה. (נמצא רק למורה)
- סרטון המחשה- הסרטון מופיע כחלק מרצף הפעילויות שהצענו, מתאים להביא אותו בתחילת השיעור. בפתח הסרטון מובאת שאלה- האם מותר לאפות חלה בשבת, בהמשך מובאות המחשות להיתר אוכל נפש- העברה מאש לאש.מומלץ לצפות ולהעריך האם מותר או אסור, ולמה. לאחר שנעמיק ברעיון של ההבדל בין מלאכות ומותרות – נחזור לסרטון ונמיין את ההמחשות לפי – גורמות לתענוג/ יש או אין זלזול בחג.
מערך ודף מלווה
-
זום אין - העברה מאש לאש
זום אין - העברה מאש לאש
מה תמצאו כאן
מצגת המגלה בכל פעם חלק מתמונה. התלמידים משערים מהי ההלכה, ובאיזו סיטואציה מדובר- במצגת שאלות מנחות. להבסוף מתגלה התמונה השלמה שמציגה יום טוב שמתחיל במוצאי שבת, ולכן מעבירים מאש לטש כדי להדליק.
להרחבה על הכלי "שגרת חשיבה -זום אין" – ראו ב"ארגז כלים".
-
משחק הלכות חול המועד
משחק הלכות חול המועד
מה תמצאו כאן?
3. אל תפיל את המליון- משחק בהלכות חול המועד- ע"י תלמידות מכללת בית רבקה