מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מושגים קשורים לאיסור הונאה

    • חיים הלכה – איסור הונאה - נקודת זינוק

      לוי קנה סט צבעים מיוחד כשראה שאחיו מענדי רוצה גם סט כזה הבטיח לו שיביא לו את הסט כמתנה ליום הולדתו, ביום ההולדת מענדי מבקש מלוי את המתנה שהבטיח, לוי מגיב באגביות: אהה.. לא התכוונתי ברצינות…

      -מה דעתך על ההתנהגות של לוי? – איך לדעתך מענדי הרגיש?

    • חיים הלכה – איסור הונאה - תצפית

      ליבי: אוי ואבוי, ריקי, אנחנו מאחרות! מה יהיה? אני חוששת שהמורה תעניש אותנו…"

      ריקי: "צריך לחשוב… אוי, לא עולה לי שום רעיון!"

      ליבי: "אמא'לה, אני פוחדת… זו כבר לא הפעם הראשונה שלנו… "

      ריקי: "אולי נאמר למורה ש… השעון המעורר התקלקל, או ש… האוטובוס נתקע בפקק תנועה?"

      ליבי: "אבל זה שקר!"

      ריקי: "שקר? מי אמר שאסור לשקר? אולי במקרה הזה מותר?

      נסו לבדוק!

       

    • חיים הלכה – איסור הונאה - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא הונאה?

      מצגת מפעילה- הונאה

      דיני הונאה

      סרטון ומשימות

      חיים הלכה – איסור הונאה

      הונאה- משימות

      שאלון פורמס ללמידה עצמאית הונאה

    • חיים הלכה – איסור הונאה - מה בתרמיל?

      בנות

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

    חיים הלכה – איסור הונאה

    "…תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו".(ויקרא כה, יד)

    *

    מהו איסור הונאה?

    ...
    •  

      • מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
        1. כרטיס כניסה כולל דילמה לדיון – כרטיס כניסה ראו ב"נקודת זינוק ".
          •  ל- למעשה הערך של לעמוד בדיבור
        1. מערך שיעור בנושא אמת ושקר ראו ב"תצפית"
          • ב- בירור ההלכה- התמקדות 
          • ל- למעשהמקורות בנושא אמת ושקר, הצפת דילמה
          • י-יצירתיותפתרונות לדילמה, כתיבת חיבור
          • מ-מושגים- גנבת דעת
        2. סרטון המחשה ומשימות ראו ב"מרכז מבקרים".
          • ב- בירור ההלכה- -הונאה
          • י-יצירתיות משפט מעצים בנושא
          • מ-מושגים :הונאה, גניבת דעת, מחוסר אמנהלעמוד בדיבורו, מידת החסידות
        3. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
          • י-יצירתיותמה ניקח לדרך.

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים",  ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

       

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      אירוע הלכתי. בבסיסו- אח שלא עומד בדיבורו וטוען כי לא התכוון להבטיח. עורר דיון- מה הרגיש מענדי? האם זה לא יפה או שיש כאן גם בעיה מבחינה הלכתית? האם קרה גם להם מקרים דומים (מהד המבטיח / מהצד של מקבל ההבטחות), נצא לנושא השיעור- הלכות הונאה ונקשר לאירוע.

      דילמה

      נקודת זינוק הונאה

    • תצפית

      מה תמצאו כאן?

      מערך שיעור בנושא יושר- שיעור מבוא להלכות הונאה. לשיעור מתלווה דף מלווה עם הערות ותשובות למורה. השיעור נלקח מתוך תוכנית ביהדות לבתי ספר ברוסיה ואוקראינה- ע"י קרן "אור אבנר".

      מטרות השיעור:

      1. התלמיד יתוודע למעלות האמת ולחסרונות השקר, דרך עיון במקורות.
      2. התלמיד יגדיר את המושג "גניבת דעת".
      3. התלמיד יחוש סלידה מהשקר, ויפתח יחס חיובי למידת האמת.

      מושגים: אמת, שקר, המשתבח במעלת חברו, גניבת דעת

      מערך שיעור בנושא יושר וגנבת דעת

      -ה-הונאה-יושר.doc

    • מרכז מבקרים

       

      מה תמצאו כאן?

      •  סרטון ומשימות
      • מצגת מפעילה להקניה ותרגול

      תכנים:  איסור הונאה  

      יחידת הלימוד: איסור הונאה , הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ד'

      נושא השיעור: החובה על האדם לנהוג ביושר ולעמוד בדיבורו (פרק ד, סעיפים א-ג; ז; ט – יד , # יז-כג )

      רעיונות מרכזיים:

      איסור הונאה מתבטא בכמה תחומים: 

      • איסור הונאה (רמאות) במיקח וממכר. 

      המקור בתורה:". וכי תמכרו ממכר …. או קנה מיד עמיתך..אל תונו איש את אחיו" (ויקרא כה, יד). איסור זה נחשב לאיסור חמור, וזו גם השאלה הראשונה ששואלין את האדם בבית דין של מעלה:' נשאת ונתת באמונה'?

      באיסור זה גדר ההלכה של העבירה  של הונאה הוא כאשר נעשה מעשה קנין של רמאות, אך ההלכה מתייחסת  ומגנה את מי שלא עמד בדיבורו וממליצה  לירא השמים לנהוג מנהג חסידות ואפילו לקיים את מה שחשב בליבו. 

      להלן דוגמאות:

      מעשה (סעיפים ב, ג, יד- טז)- אדם מכר סחורה ישנה ועשה שתראה כחדשה- עובר על עבירת הונאה, ראו גם סעיפים ה,ו (לא בתוכנית הלימודים של כתה ה.

      דיבור: (סעיפים ז, יא-יג)- סיכמו על מחיר אך לא עשו מעשה קנין- אין ראוי לעשות כן- מי שעושה כן נחשב ל מחסר אמנה ואין דעת חכמים נוחה הימנו; הבטחה לתת מתנה לחבר (מתנה שהגיוני שניתן לא גדולה מדיי)- ואי עמידה בדיבור.

      מחשבה: (סעיפים ט, י) – אם חשב בליבו למכור במחיר נמוך והקונה הציע מחיר גבוה יותר. מצד ההלכה יכול למכור במחיר הגבוה אך חז"ל אומרים שלירא שמים ראוי שיבצע את מה שהחליט בליבו. וזוהי מידת חסידות.

      • איסור הונאה בדיבור (סעיפים יז-כא)

      הונאה בדיבור משמעותה  לצער את חברו בדיבור. המקור בתורה להונאת דברים הוא:  "ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך" (ויקרא כ"ה, יז)

      ההלכה קובעת כי חמורה הונאת דברים מהונאת ממון. כי ממון ניתן בקלות להשיב אך פגיעה בנפש החבר- לא קל לרפא.

      דוגמא לאונאת דברים – אם חברו בעל תשובה לא יקניטו ויאמר לו- זכור מעשיך הראשונים

      1. גניבת דעת (סעיפים כב, כג)

      אסור לרמות גם אם אין נזק ממוני . גרימה לאדם לחשוב על סחורה שהיא משובחת יותר ממה שהיא באמת אף שהמחיר המוצע נמוך/ גרימה לאדם לחשוב שאני טרחתי עבורו או רוצה לעשטות ו טובה אף שאינני מתכוון לכך למשל להציע מתנה למי שאני יודע בבירור שהוא לא ירצה לקבל.

       

      בעצם הגונב דעת הבריות- מנסה ליצור אשליה למישהו שיחשוב עליו או על סחורתו משהו טוב שאיננו נכון.ייתכן שהגונב את דעת הבריות רוצה לגרום לשני לחוש כלפיו הכרת טובה וזהו ניצול שאיננו הוגן.

       

      מושגים מרכזיים:

      מושגי תוכן

      הונאה, גניבת דעת, מחוסר אמנה

      לעמוד בדיבורו

      מושגי בסיס

      מידת החסידות

      דין 

      ירא שמים

      אין ראוי

       

      הסתעפויות והשלכה לחיים

      קיום הבטחות – מתי ואיך חייבים לקיים הבטחה ומתי ואיך ניתן לא לקיים הבטחה

       

       

       

       

       

       

      סרטון ומשימות-

      הונאה- משימות

      למורה-איסור-הונאה

      איסור הונאה – סרטון

      שאלון פורמס ללמידה עצמאית הונאה

      מצגת מפעילה - איסור הונאה

      דיני הונאה

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

      כל התרמילים בעמוד אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      תרמילים ברטיסית בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים - כל עמוד מילה אחרת

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן