-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לואהבת לרעך כמוך
-
ואהבת לרעך כמוך – דאגה לרכוש ולכבוד הזולת - נקודת זינוק
בחנו את עצמכם- איך אתם פועלים במקרה ש…
שאלון אישי
-
ואהבת לרעך כמוך – דאגה לרכוש ולכבוד הזולת - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא שמירה על רכוש וכבוד הזולת?
קומיקס- אכפתיות וכבוד- אירועים
סרטונים ומשימות- דאגה לרכוש ולכבוד הזולת
-
ואהבת לרעך כמוך – דאגה לרכוש ולכבוד הזולת - מה בתרמיל?
בנות
בנים
ואהבת לרעך כמוך – דאגה לרכוש ולכבוד הזולת
-
מה ביחידה?
נושא השיעור: הלכות והליכות חלק ב', בין אדם לחברו, פרק א' – אהבת ישראל, סעיפים: א-ד, פרק ג – לשון הרע סעיף ג (רק באזכור)
אהבת ישראל היא מצווה שהחסידות מאירה אותה בהדגשה מיוחדת. ההלכה עוסקת במצווה זו בהיבט מעשי. הביטוי המעשי של האהבה בלב היא החובה לדאוג ולמנוע נזק מרכוש הזולת כפי שהאדם דואג לרכושו. ולדאוג לכבוד חברו כפי שהוא דאג לכבודו. וכמובן לא לעשות מעשים שיבייש ואת החב ובפרט לא לביישו ברבים. הנדבך הנוסף של כבוד הזולת הוא זהירות מקבלת כבוד על חשבון השפלת השני: "המתכבד בקלון חברו". אף במקרה שבו החבר מעד ועשה מעשה לא ראוי. המספר בגנותו עובר על איסור לשון הרע.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן:
'המתכבד בקלון חברו, לשון הרע, הלבנת פנים, כינוי בשם
מושגי בסיס
מצוות עשה, מצוות לא תעשה
הסתעפויות והשלכה לחיים
רגישות לסביבה/ לחברה.; שמירה על רכוש הזולת, כבוד זהו צורך בסיסי. זהירות מהשגת כבוד על חשבון השני. שמירה על הכבוד של השני כשם ששומרים על הכבוד העצמי.
- מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה כולל שאלון אישי- ראו ב"נקודת זינוק ".
-
-
- ל–למעשה– הערך של רגישות לזולת- ברכוש ובכבוד.
- סרטוני המחשה וכרטיס צפייה – ראו ב"מרכז מבקרים".
- ב- בירור ההלכה-שמירה על רכוש הזולת, האיסור לפגוע בכבוד הזולת, כינוי בשם וביוש.
- מ-מושגים– : "כינוי שם" , "המתכבד בקלון חברו", "הלבנת פנים", "לשון הרע"
- ש- שאלה- ראו שאלות לבירור ושאלות ברמת יישום ב"כרטיס צפייה"
- י-יצירתיות – ראו משימה של צילום -המחשה לדאגה לרכוש הזולת ב"כרטיס צפייה"
- סרטוני קומיקס להתבוננות בערך של רגישות לזולת אכפתיות וקבלת השונה- ראו ב"מרכז מבקרים".
- ל–למעשה– הערך של רגישות לזולת – ראו ב"מרכז מבקרים".
-
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
-
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור – התלמידים ימלאו שאלון אישי העוסק במידת רגישותם לכבוד החבר ולרכושו. נעורר דיון ונסיק כי יש הלכות העוסקות בהיבטים מעשיים והלכתיים בנושא של אהבת ישראל.
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
- סרטון 1 – דאגה לרכוש וכינוי שם לחברו (א: א,ד)
- סרטון 2- האיסור לבייש את הזולת וכן לדבר בגנותו (ב,ג), ראו גם פרק ג הלכה ג (רק אזכור האיסור אך ללא פירוט הלכות לשון הרע, שילמד ביחידה אחרת)
- דף צפייה ובו שאלות ידע ויישם וגם משימה יצירתית- הסרטונים מתבססים על הלכות.
- מצגת מפעילה בנושא אהבת ישראל- שמקנה מקור ומושגים ומלווה בשאלות עם משוב.
- קומיקסים העוסקים בדילמות מהחיים בנושאים הבאים: כבוד הזולת, וויתור אכפתיות , קבלת השונה -מזמנים לדיון. ניתן כפתיח או כסיכום לנושא. ניתן לקשר להלכות.
הערה חשובה: אהבת ישראל היא מצווה שברגש. ההלכה נותנת גדרים מעשיים. נדון עם הילדים מהם המעשים המחייבים את האדם. או אסורים על האדם , נבין שההלכה לא מתמקדת ברגש כי הוא לא מדיד ונראה לעין – אלא על העשייה. עשייה או הימנעות מפעולות אלה הם השמירה והביצוע של מצוות אהבת ישראל מבחינה הלכתית. מובן שחשוב להגיע לרגש שבלב אך ההלכה מחייבת מעשים. המעשים יכולים גם להשפיע על הרגש.
סרטונים דאגה לרכווש הזולת והאיסור לביישו
כרטיס צפייה/משימות לשני הסרטונים
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים