מעלין בקודש
רשת חינוך חבד
    • חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - נקודת זינוק

      כיצד תנהגו באירועים הבאים:

      1. המורה לתורה הסביר מושג בצורה שגויה

      א. אצביע ואומר שהמורה טעה ואגיד את התשובה הנכונה.

      ב. אתלחש עם החבר שלידי ואומר לו שהמורה ממש לא יודע את החומר.

      ג. לא אומר כלום לאף אחד.

      ד. אגש אל המורה בהפסקה ואומר  בנימוס שנראה לי שהיה טעות בהסבר, ואגיד לו את התשובה הנכונה

      2. אבא מבקש ממכם עזרה בתוכנת מחשב שהוא לא שולט בה.

      א. מצטער אין לי זמן וכח להסביר, עדיף שאני אעשה את זה לבד…

      ב. אני שמח שיש דברים חדשים שאני יכול לעזור בהם לאבא שלי שבד"כ יודע הכל!

      ג. אני מוכן לעזור אך זה ממש מעצבן אותי כל השאלות הטיפשיות שלו.

      ד. עדיף שתבקש ממישהו אחר לי אין סבלנות וכח.

    • חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא הלוואה?

      כיצד מכבדים הורים? מצגת ומשימות
      סרטונים
    • חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - מה בתרמיל?

      איזו צידה לדרך תקחו ממה שלמדתם היום? בחרו את התרמיל המתאים!

      בנות
      בנים

    חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד?

    "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ…"

    (שמות כ, יא)

    *

    איך נכון לקיים מצוות כיבוד ומורא אב ואם, ומה עושים במקרה שבו ההורים מבקשים לעבור על עבירה?

    • מה ביחידה?

      יחידת הלימוד: כיבוד הורים – כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם

      הלכות והליכות ב, בין אדם לחבירו פרק ו': ז-יט

      רעיונות מרכזיים:

      מצוות כיבוד הורים מתייחסת לשני היבטים:  כבוד – מעשים המביעים את היחס המעריך להורים ולבעלי הסמכות, ומורא– המביע את ההימנעות ממעשים העלולים להתפרש כחוסר כבוד או פגיעה וזלזול.

      מטבע העולם ההורים דואגים ומספקים את צרכי הילדים. הדבר מתבטא בנתינה יומיומית ובאופן טבעי הילדים נוטים לקבל זאת כמובן מאליו. ובשל הרגילות והקירבה – הנטייה הטבעית היא לא להביע כלפיהם יחס של כבוד או מורא. ההלכה מפרטת כיצד צריך להתנהג כלפי ההורים ולא לראות את הנתינה והקירבה שלהם כמובנת מאליה וכחובת ההורים כלפינו.

      ההלכה במצוות כיבוד הורים מתייחסת למצבים שונים בהם נדרשים הבנים לכבד צורך פיזי כמו אכילה , שתיה או מנוחת ההורים, כמו כן הכבוד הוא לא רק לדאוג לרווחתו בהיבט הפיזי אלא אף ביחס המבטא כבוד גם במצבים של קונפליקטים; כיצד למשל, לנהוג כבוד כאשר יש קונפליקט בין רצון האב לרצון האם או בין רצון ההורים לרצון ה'.

      מושגים מרכזיים:

      מושגי תוכן

      מורא אב ואם, כיבוד אב ואם

      הסתעפויות והשלכה לחיים

      • לא לקבל כמובן מאליו את הנתינה של הסובבים אותנו גם אם זה חלק מהמחויבות או הגדרת התפקיד שלהם.  למשל- הנהג, המורה, המוכר בחנות ועוד.
      • מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
        1. הלכות מהספר ראו ב"לומדים מהספר"
        2. כרטיס כניסה כולל שאלון אישי לדיון –  ראו ב"נקודת זינוק "
          • ל- למעשה- הערך של כבוד גם במקרה שלא קל לכבד
        1. סרטון המחשה ראו ב"מרכז מבקרים".
          • ב- בירור ההלכה- פעולות של כבוד, בירור המצווה בסקרים מיוחדים 
          • ששאלה– בדף הפעילות מובאים אירועים הלכתיים
          • מ-מושגים : "כבוד אב ואם" ,  "מורא אב ואם"
          • י-יצירתיותמשימה יצירתית בדף המשימות- סטיקר/ קומיקס
        2. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
          • י-יצירתיותמה ניקח לדרך.

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים",  ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

       

    • נקודת זינוק

      מה תמצאו כאן?

      1. כרטיס כניסה לשיעור  בנושא- הודיה גם לבעל תפקיד- נעורר דיון האם יש מקום להודות גם אם מישהו עשה משהון שהוא מחויב? למשל, נהג אוטובוס?- למה?
      2. כרטיס כניסה- שאלון, הכרטיס מציף התנהגויות מכבדות ופחות מכבדות ביחס להורים/מורה. לאחר השיח, נציע להם לבדוק מה אומרת ההלכה.
      הצעות לפתיחה לשיעור

      נקודת זינוק 1-הכרת הטוב גם למי שמחויב מתוקף תפקידו לסייע

      נקודת זינוק 2-שאלון אישי- אני מכבדת?

    • מרכז מבקרים

      מה תמצאו כאן?

      • סרטונים המגדרים כבוד ומורא, והמחשות:
        • סרטון 1- הגדרות ומה לעשות במקרה של אב שמחל על כבודו: סעיפים ח, ט,יא
        • סרטון 2- אופן קיום המצווה והתנהגות במצבים מורכבים: סעיפים- יב, יג, טז
      • שאלות ומשימות
      • מצגת מפעילה- מומלץ לההקרים החל משקף 16, כי את השקפים הקודמים הקרנו ביחידה -כיבוד הורים – למה ומי?
      סרטון- כיבוד ומורא, אב שמחל על כבודו

      כיבוד ומורא- הגדרות-1

      הלכות_כיבוד_הורים

      שאלות ומשימות

      כיצד מכבדים הורים-משימות

      כיצד מכבדים הורים-תשובון

      מצגת מפעילה. להתחיל משקף 16

      מצגת מפעילה כיבוד הורים

      מצגת מפעילה כיבוד הורים-סגור

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

      כל התרמילים בעמוד אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      תרמילים ברטיסית בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים - כל עמוד מילה אחרת

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב