שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית










מושגים קשורים לכיבוד הורים
-
חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - נקודת זינוק
כיצד תנהגו באירועים הבאים:
- המורה לתורה הסביר מושג בצורה שגויה
א. אצביע ואומר שהמורה טעה ואגיד את התשובה הנכונה.
ב. אתלחש עם החבר שלידי ואומר לו שהמורה ממש לא יודע את החומר.
ג. לא אומר כלום לאף אחד.
ד. אגש אל המורה בהפסקה ואומר בנימוס שנראה לי שהיה טעות בהסבר, ואגיד לו את התשובה הנכונה
2. אבא מבקש ממכם עזרה בתוכנת מחשב שהוא לא שולט בה.
א. מצטער אין לי זמן וכח להסביר, עדיף שאני אעשה את זה לבד…
ב. אני שמח שיש דברים חדשים שאני יכול לעזור בהם לאבא שלי שבד"כ יודע הכל!
ג. אני מוכן לעזור אך זה ממש מעצבן אותי כל השאלות הטיפשיות שלו.
ד. עדיף שתבקש ממישהו אחר לי אין סבלנות וכח.
-
חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא הלוואה?
כיצד מכבדים הורים? מצגת ומשימות
סרטונים
-
חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד? - מה בתרמיל?
איזו צידה לדרך תקחו ממה שלמדתם היום? בחרו את התרמיל המתאים!
בנות
בנים
חיים הלכה – כיבוד הורים – איך לכבד?
"כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ…"
(שמות כ, יא)
*
איך נכון לקיים מצוות כיבוד ומורא אב ואם, ומה עושים במקרה שבו ההורים מבקשים לעבור על עבירה?
-
מה ביחידה?
יחידת הלימוד: כיבוד הורים – כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם
הלכות והליכות ב, בין אדם לחבירו פרק ו': ז-יט
רעיונות מרכזיים:
מצוות כיבוד הורים מתייחסת לשני היבטים: כבוד – מעשים המביעים את היחס המעריך להורים ולבעלי הסמכות, ומורא– המביע את ההימנעות ממעשים העלולים להתפרש כחוסר כבוד או פגיעה וזלזול.
מטבע העולם ההורים דואגים ומספקים את צרכי הילדים. הדבר מתבטא בנתינה יומיומית ובאופן טבעי הילדים נוטים לקבל זאת כמובן מאליו. ובשל הרגילות והקירבה – הנטייה הטבעית היא לא להביע כלפיהם יחס של כבוד או מורא. ההלכה מפרטת כיצד צריך להתנהג כלפי ההורים ולא לראות את הנתינה והקירבה שלהם כמובנת מאליה וכחובת ההורים כלפינו.
ההלכה במצוות כיבוד הורים מתייחסת למצבים שונים בהם נדרשים הבנים לכבד צורך פיזי כמו אכילה , שתיה או מנוחת ההורים, כמו כן הכבוד הוא לא רק לדאוג לרווחתו בהיבט הפיזי אלא אף ביחס המבטא כבוד גם במצבים של קונפליקטים; כיצד למשל, לנהוג כבוד כאשר יש קונפליקט בין רצון האב לרצון האם או בין רצון ההורים לרצון ה'.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן
מורא אב ואם, כיבוד אב ואם
הסתעפויות והשלכה לחיים
- לא לקבל כמובן מאליו את הנתינה של הסובבים אותנו גם אם זה חלק מהמחויבות או הגדרת התפקיד שלהם. למשל- הנהג, המורה, המוכר בחנות ועוד.
- מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- הלכות מהספר ראו ב"לומדים מהספר"
- כרטיס כניסה כולל שאלון אישי לדיון – ראו ב"נקודת זינוק "
-
-
- ל- למעשה- הערך של כבוד גם במקרה שלא קל לכבד
-
-
- סרטון המחשה ראו ב"מרכז מבקרים".
- ב- בירור ההלכה- פעולות של כבוד, בירור המצווה בסקרים מיוחדים
- ש–שאלה– בדף הפעילות מובאים אירועים הלכתיים
- מ-מושגים– : "כבוד אב ואם" , "מורא אב ואם"
- י-יצירתיות –משימה יצירתית בדף המשימות- סטיקר/ קומיקס
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
- סרטון המחשה ראו ב"מרכז מבקרים".
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
- כרטיס כניסה לשיעור בנושא- הודיה גם לבעל תפקיד- נעורר דיון האם יש מקום להודות גם אם מישהו עשה משהון שהוא מחויב? למשל, נהג אוטובוס?- למה?
- כרטיס כניסה- שאלון, הכרטיס מציף התנהגויות מכבדות ופחות מכבדות ביחס להורים/מורה. לאחר השיח, נציע להם לבדוק מה אומרת ההלכה.
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
- סרטונים המגדרים כבוד ומורא, והמחשות:
- סרטון 1- הגדרות ומה לעשות במקרה של אב שמחל על כבודו: סעיפים ח, ט,יא
- סרטון 2- אופן קיום המצווה והתנהגות במצבים מורכבים: סעיפים- יב, יג, טז
- שאלות ומשימות
- מצגת מפעילה- מומלץ לההקרים החל משקף 16, כי את השקפים הקודמים הקרנו ביחידה -כיבוד הורים – למה ומי?
- סרטונים המגדרים כבוד ומורא, והמחשות:
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים