שאל את הרב
הלכה שבועית
יום שיא בנושא בית כנסת










-
חיים הלכה – כיבוד הורים – למה ומי? - נקודת זינוק
מהרגע שבו אתם פותחים את העיניים בבוקר ולאורך כל היום אבא ואמא שלכם נותנים/ עוזרים/ מכוונים.
חשבו על משהו שההורים נתנו לכם היום למשל- אוכל.
חשבו על משהו שההורים עזרו לכם היום
חשבו על משהו שההורים יעצו/ עודדו אתכם היום
-
חיים הלכה – כיבוד הורים – למה ומי? - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד?
*
נלמד ונתבונן בהלכות!
משימות ומצגת
סרטון
-
חיים הלכה – כיבוד הורים – למה ומי? - מה בתרמיל?
איזו צידה לדרך תקחו ממה שלמדתם היום? בחרו את התרמיל המתאים!
בנות
בנים
חיים הלכה – כיבוד הורים – למה ומי?
"כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ.."
לאיזו מידה בנפש קשורה מצוות כיבוד הורים, מדוע?
-
מה ביחידה?
נושא השיעור: הלכות כיבוד הורים- למה ומי, א, ה-ז, כג-כז
שלושה שותפים לאדם הקב"ה , אביו ואמו. מעבר לנושא של הכרת הטוב, היסוד היהודי במצוות כיבוד הורים הוא כיבוד השותף השלישי -ה', ופגיעה בכבוד ההורים היא פגיעה בכבוד ה'. לכן, אף אם ההורים פגעו בילדם או אף הזניחו אותו, אין הדבר פוטר אותו מכבודם. לכן, מצווה זו נכללת בחלק הימני של לוחות הברית שהוא מתייחס למצוות שבין האדם למקום. מעבר לכבוד הוריו חייב האדם אף לכבד את אחיו הגדול וכן את סבו והורי אשתו. מעבר לכבוד לבעלי הסמכות במשפחה, יש לתת כבוד אף לתלמידי חכמים, מורים ואף אנשים מבוגרים.
ביחידה זו גם נתייחס למעשים הנכללים ב"מורא אב".
מצוות כיבוד הורים מתייחסת לשני היבטים:
כבוד – מעשים המביעים את היחס המעריך להורים ולבעלי הסמכות
מורא– המביע את ההימנעות ממעשים העלולים להתפרש כחוסר כבוד או פגיעה וזלזול.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן
כיבוד אב ואם, מורא אב ואם
מושגי בסיס
עם הארץ, תלמיד חכם, מצוות עשה , מצוות לא תעשה
הסתעפויות והשלכה לחיים
- הכרת הטוב – הכרת הטוב מעוררת באדם רגש של תודה , ביטול וענווה.
- היחס לבעלי סמכות. למה חשוב לציית? קבלת עול היא בסיס לעבודת האדם.
- מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה – התבוננות בחובת הכרת טוב כלפי ההורים- כרטיס כניסה ראו ב"נקודת זינוק ".
-
-
- ל- למעשה– הכרת הטוב- לא לקבל כמובן מאליו את ההשקעה של ההורים בנו.
- סרטוני המחשה ומשימות – ראו ב"מרכז מבקרים".
- ב- בירור ההלכה- זהירות בכבוד הרים וסרטון על כבוד- סבו, אחיו הגדול
- מ-מושגים– כבוד אב ואם, מורא אב ואם
- י-יצירתיות – הצעה למשימה יצירתית בעקבות הערך
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור – נעורר דיון מהי בנושא הכרת הטוב להורים:
מהרגע שבו אתם פותחים את העיניים בבוקר ולאורך כל היום אבא ואמא שלכם נותנים/ עוזרים/ מכוונים.
חשבו על משהו שההורים נתנו לכם היום למשל- אוכל.
חשבו על משהו שההורים עזרו לכם היום
חשבו על משהו שההורים יעצו/ עודדו אתכם היום
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
- סרטון 1 – החיוב בכיבוד ומורא אב ואם- פרק ו סעיף א
- סרטון 2: את מי חייבים לכבד וכיצד מתבטא מורא אב – פרק ו סעיפים: ה-ז
- שאלות מלוות ללימוד ההלכות נוספות והצעה לפעילות
- מצגת מפעילה. שימו לב– בשיעור זה הקרינו רק את השקפים 1-15
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים