שאל את הרב
הלכה שבועית
אלופים בנטילת ידיים
מושגים קשורים למצוות צדקה והלוואה
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - הסבר ופעילות אווירה
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה לשון הרע
מוזמנות לצאת החוצה ולירות את התשובה הנכונה ברובה מים!
הלכות ללימוד
אירועים
שלטים
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה - צדקה
הגלגל מסתובב ואתם מחליטים מתי להכניס את השטר לקופה. מוכנים?
מצגת
שלט לתחנה צדקה
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה - כיבוד הורים
ברוכים הבאים לרכבת הרים!
שלט לתחנה כיבוד הורים
חומרי עזר
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה - השבת אבדה
נחפש אבדות עם מראות- מוכנים?
מצגת
שלט לתחנה השבת אבידה
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה - ביקור חולים
מוזמנים לחפש את המטמון המיוחד!
מצגת ללימוד ההלכות
שלט לתחנה ביקור חולים
-
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה - תחנה - גניבה וגזלה
הצטרפו לספינת הפירטים והשיבו את האוצרות לבעליהם!
נספחים
שלט לתחנה גניבה וגזלה
יום שיא בהלכה – בין אדם לחברו – פארק ההלכה
"בָּרְכֵנוּ אָבִינוּ כֻּלָּנוּ כְּאֶחָד …"
(מתוך התפילה)
מוזמנים לפארק ההלכה- לחוות ולהתחזק בקיום ההלכות של בין אדם לחברו!
-
מה ביחידה?
יום שיא בהלכה – 'פארק ההלכה'- היום בנוי מתחנות. כל תחנה היא נושא אחר בהלכה ומתקן אחר בפארק.
מטרות
<ליצור אווירה של מודעות להלכות בין אדם לחברו כהכנה ליום השיא.
<לשנן הלכות מתוך משחק וחוויה.תכנים
- פעילות הקדמה ואווירה- שגרירות הלכה בוחנות ידיעות של תלמידות ראו ב"הסבר ופעילות פתיחה"
- תחנה לשון הרע – מתקני מים
- השבת אבדה – מבוך מראות
- לשון הרע ורכילות – מתקני מים
- ביקור חולים – פיקניק בדשא
- צדקה – גלגל ענק
- גניבה וגזלה – ספינת פיראטים
- כיבוד הורים-רכבת הרים
-
הסבר ופעילות אווירה
הסבר ופעילות אווירה
מה תמצאו כאן?
- הסבר כללי על יום השיא, ופירוט משימות בכל תחנה "מתקן"- בקובץ פתוח.
- שבוע הכנה ליום שיא – שאלות ותשובות לשגרירות, כרטיסי "זכית"- בשבוע זה יעברו "שגרירות הלכה בבית הספר וישאלו שאלות באקראי. תלמד שיענה נכון- יקבל כרטיס "זכית"-ראו פירוט בהסבר למורה.
- כרטיסיה לסימון המתקנים שעברו ביום השיא.
-
תחנה לשון הרע
תחנה לשון הרע
לשון הרע ורכילות – מתקני מים
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק ג)מה תמצאו כאן?
- הסבר למורה על הפעילות
- הלכות ללימוד
- שאלות נכון/ לא נכון להפעלה בתחנה
- ציורים סמיילי שמח ועצוב- ללוחות מטרה (יש לניילן ולהדביק על משהו קשיח ועמיד למים).
- שלט לתחנה
מושגים מרכזיים:
<לשון הרע
<רכילות
<הוצאת שם רע
הכנה ואביזרים
<שילוט לתחנה
<רובה מים
<הלכות, מקרים ואירועים
<שני לוחות מטרה (מעוצבים על חומר עמיד למים: פוליגל/מפל)– לוח אחד עם סימן של תשובה
נכונה השני של תשובה שגויה.
תיאור הפעילות:
<הפעילות תתבצע בחוץ.
<התלמידות המשתתפות עומדות בשני טורים ומולן שני לוחות מטרה.
<הילדה שעומדת בראש הטור מחזיקה רובה מים. המנחה מקריאה אירוע והתלמידה צריכה להתיז
על הלוח המתאים (נכון או לא נכון). לאחר מכן היא עוברת לסוף הטור וחוזר חלילה . תלמידה
שטועה לא עוברת לסוף המסלול . הקבוצה המנצחת היא מי שכל בנות הקבוצה הגיעו לראש
הטור. -
תחנה - צדקה
תחנה - צדקה
צדקה – גלגל ענק
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק ז)
מה תמצאו כאן?
- הסבר למורה
- שילוט לתחנה
- מצגת עם שאלות ותשובות
מושגים מרכזיים:
<צדקה
<קדימה בצדקה
<קופת צדקה
<מעשר כספים
<חומש
הכנה ואביזרים:
<שיר צדקה
<קופות כמחצית ממס' המשתתפות
<שטרות כמחצית ממס' המשתתפות (ניתן לרכוש בחנויות השקל)< כדאי לעצב את המיקום עם גלגל ומטבעות צדקה.
תיאור הפעילות:
<המשתתפות עומדות ב2 מעגלים אחת מול השניה ומסתובבות לצלילי מנגינה (עדיף שיר של
צדקה)
<כשהמנחה מפסיקה את המנגינה נעמדים אחת מול השניה. לילדות במעגל החיצוני יש קופה
ביד לילדות במעגל הפנימי יש שטרות. המנחה מקריאה אירוע ואם התשובה היא שיש לתרום
לצדקה הילדה מכניסה שטר לקופה ואם התשובה היא שאין צורך לתרום לא משלשלים שטר..
וחוזר חלילה. -
תחנה - כיבוד הורים
תחנה - כיבוד הורים
כיבוד הורים – רכבת הורים
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק א)מה תמצאו כאן?
- הסבר למורה
- טקסט לפס קול לפעילות
- שלטי הלכה לתליה על הקירות
- שלטי כיבוד ומורא לכסאות
מושגים מרכזיים:
<כבוד אב ואם
<מורא אב ואם
הכנה ואביזרים:
<שילוט לתחנה- מופק ע"י הרשת
<2 בנות מציגות
<כרטיסי דילמות או אירועים הנושא כיבוד הורים
<חבל
<קולות לתשובה נכונה ושגויה – מופק ע"י הרשת
<כסאות למשתתפות מסודרים בחדר בצורת "רכבת"
תיאור הפעילות:
<החדר מסודר עם כסאות כרכבת ועל כל הכסאות מונח חבל.
<התלמידות המשתתפות נכנסות ומתיישבות ב׳רכבת׳.
<התלמידות המציגות ממחיזות אירוע מתוך כרטיסי הדילמה. המשימה היא לענות את התשובה
הנכונה ולסווג האם המקרה או הדילמה קשורים לכבוד או למורא..
<ביצוע המשימה יהיה ע"י התלמידות לפי סדר הישיבה:
<אם המקרה קשור לכבוד על התלמידה לעמוד ולהרים את החבל. אם המקרה קשור למורא
התלמידה צריכה להתיישב על הרצפה/ או להישאר לשבת על הכסא ולאחוז את החבל. מתקבל
מסלול עולה יורד של הרכבת.
<המורה המנחה / האחראית על החדר, צריכה לעקוב ולראות שהבנות בונות את המסלול נכון. אם
יש טעות מחזירה את הבנות להתחלה..
<כדאי לשלב גם אלמנטים של קולות: תרועת רכבת כשהתשובה נכונה ומנגינה אחרת כשהתשובה
שגויה…
-
תחנה - השבת אבדה
תחנה - השבת אבדה
השבת אבידה – מבוך מראות
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק ט)מה תמצאו כאן?
1.הסבר למורה
2. שלט פארק
3. מצגת השבת אבדה
מושגים מרכזיים:
<סימנים באבדה: סימן מובהק וסימן שאיננו מובהק
הכנה ואביזרים:
<שילוט לתחנה- מופק ע"י הרשת
<דבק חשמל לסימון המבוך
<הכנת מסלול מבוך
<רשימת חפצים שהלכו לאיבוד
<פתקי סימנים הקשורים לחפצים השונים וכתובים בכתב מראה. יש סימנים שאינם מובהקים
וסימנים מובהקים.
<מראה
<דף סימנים למילוי לכל משתתפת.
תיאור הפעילות:
<משרטטים על הרצפה בעזרת דבק חשמל מסלול של מבוך. מפזרים לאורך המסלול פתקים
כתובים בכתב מראה של סימני אבידה, חלקם מובהקים וחלקם לא. חשוב להניח את הסימנים
המובהקים על המסלול הנכון ליציאה מהמבוך.
<מחלקים את הכיתה ל2- בכל פעם נבחרת נציגה מכל קבוצה. היא מקריאה בקול מקרה של
׳דבר אישי שלה׳ שאבד והיא צריכה לתת סימנים. הסימנים כתובים על הרצפה בכתב מראה.
עליה לעבור במסלול ובעזרת מראה שהיא מחזיקה מלמעלה לנסות לאסוף את כל הסימנים
המתאימים ולצאת מהמבוך. כל סימן שהיא אוספת היא אומרת בקול לחברות הקבוצה שלה והן
כותבות את הסימן בדף שהן מקבלות בכניסה לתחנה. -
תחנה - ביקור חולים
תחנה - ביקור חולים
ביקור חולים – פיקניק בדשא – מחפשים את המטמון
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק י)מה תמצאו כאן?
- הסבר למורה
- שלט לתחנה
- כרטיסי משימות
- מצגת לימוד הלכות
מושגים מרכזיים:
<ביקור חולים
הכנה ואביזרים:
<שילוט לתחנה
<פתקי מד חום בשלבים שונים
<משימות לכרטיסי המשימות וכן הלכות בהתאם לכל כרטיס
תיאור הפעילות:
<מחלקים את הקבוצה לשתיים ומספרים להם שיש תלמידה שמרגישה לא טוב ונמצאת ברחבי
הפארק. עליהם למצוא אותה ולעזור לה להרפא. הקבוצה שמוצאת את הילדה החולה (שבינתיים
מספיקה להבריא) ראשונה היא הקבוצה המנצחת.
<במשימה הראשונה מד החום מראה שהחום שלה גבוה מאוד. קוראים הלכה מהלכות ביקור
חולים ועוברים למקום הבא שכתוב בפתק. בפתק השני החום מתחיל לרדת – קוראים עוד הלכה
עם ההסבר שלה ומתקדמים הלאה. בפתקים מסוימים אומרים פרק תהילים לרפואת הילדה
וכדו׳. כשמגיעים בסוף לילדה היא מספרת להם שב״ה היא כבר הבריאה והיא מחלקת להם משהו
טעים ועורכים פיקניק בפארק.
-
תחנה - גניבה וגזלה
תחנה - גניבה וגזלה
גניבה וגזילה – ספינת פיראטיים
(על פי הלכות והליכות, חלק ב, בין אדם לחברו, פרק ה)- הסבר למורה
- שילוט לתחנה
- מצגת שאלות
- דף להדפסה ש חפצים גזולים (ניתן להביא חפצים ממש)
מושגים מרכזיים:
<גנבה
<גזלה
<עושק
הכנה ואביזרים:
<תיבת אוצר
<פריטים גזולים שונים
<שאלות בנושא 'גנבה וגזלה' )אפשרי באמצעות מצגת או האמת השלישית(
<שילוט לתחנה
תיאור הפעילות:
<מתחלקים לשתי קבוצות. במרכז החדר יש תיבת אוצר עם הרבה פרטים "גזולים" המטרה היא
להשיב כמה שיותר מהאוצר הגזול לבעלים.
<המנחה תציג חפץ מהאוצר ותשאל שאלה בנושא גניבה וגזילה. קבוצה שתדע את התשובה
תקבל את הפריט כדי להשיב לבעלים.
<הקבוצה המנצחת- הקבוצה שהצילה הכי הרבה פרטים מהאוצר- כלומר ענתה על הכי הרבה
שאלות.
<את השאלות אפשר לעשות במצגת בצורת שאלות פתוחות או האמת השלישית.