מעלין בקודש
רשת חינוך חבד
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - פעילות פתיחה והסבר להפעלה

    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - הדלקת נרות

      פותחים את שבת המחנה שלנו בהדלקת נרות. מוכנים?

      להקרנה
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - תחנת בית כנסת

      ניכנס לבית הכנסת ונשיר את תפילות שבת!

      מצגת ודף להשלמה
      שירים
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - תחנה - מטבח- הכנות לסעודה

      מתכוננים להכנת הסעודה- זהירות- איך נכין סלטים בשבת?

      הנחיות והלכות להכנת סלטים
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - תחנה - סעודת שבת

      נשב לסעודת שבת מיוחדת- מוכנים?

      מצגת
      דבר תורה
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - תחנה - עונג שבת- משחקים

      מוזמנים לשחק- איך מותר לשחק בשבת?

      הוראות למשחק ודפי הלכות
      כרטיסים לכתיבת הוראות
    • יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת - תחנה - סיפור אל תוך הלילה

      נציג ביחד סיפור אל תוך הלילה!

    יום שיא בהלכה – שבת – יום שכולו שבת

    מוזמנים ליום שכולו שבת- לחוות ולהתחזק בקיום הלכות שבת!

     

    • מה ביחידה?

      מה ביחידה?

      מה ביחידה?

      יום שיא בהלכה – 'יום שכולו שבת'- היום בנוי מתחנות. הקונספט הוא "שבת מחנה". כל תחנה היא נושא אחר בהלכות שבת
      מטרה
      <לשנן וליישם הלכות מתוך משחק וחוויה.

      תכנים

      1. הדלקת נרות
      2. בית כנסת – תפילות השבת
      3. מטבח – הכנת הסעודה
      4. חדר אוכל – סעודת שבת
      5. עונג שבת – משחקים בצוותא
      6. סיפור 'אל תוך הלילה' – תחנת סיפור והמחזה
    • פעילות פתיחה והסבר להפעלה

      פעילות פתיחה והסבר להפעלה
      יום השיא נבנה בקונספט של "שבת מחנה". שטח בית הספר יהפוך למחנה, הכיתות יהפכו לחדרים שונים במתחם, כגון: בית כנסת, חדר אוכל
      וכדו'. במהלך הפעילות בחדרים השונים יחוו התלמידים את ההלכות באופן מעשי.
      *
      כפתיח חשוב להתייחס למשמעות של השם של היום הזה "יום שכולו שבת" בהקשר לכך שהשבת – בה אנחנו מניחים לחיי החומר ומתמקדים בחיבור לה'- היא בבחינה של "פינה גאולתית" בתוך הגלות ובכוחה להביא לגאולה האמיתית.
      מעניין גם שהלכות שבת נכתבו בסמיכות למשכן, והדבר מרמז גם על הקשר שבין שמירת השבת לבניין המקדש –

      אמרו רז"ל (שבת קיח):

      אלמלא שמרו ישראל שתי שבתות מיד נגאלין, שנאמר (ישעיה נו ד): אשר ישמרו את שבתותי כו' לכך אמר לשון אך לומר אך ורק בתנאי זה יהיה המשכן והשמן קיים לעד אם תשמרו ב' שבתות.

      – נשאל  את התלמידים:  מי יודע מאיפה לקוח השם של יום השיא? מה המשמעות? איך שבת קשורה עם הגאולה?
      הסבר למורה

      יום שכולו שבת – הנחיות למורה

    • הדלקת נרות

      הדלקת נרות

      תחנת הדלקת נרות
      (על פי הלכות והליכות, חלק ב, הלכות שבת, פרק ב)

      מה תמצאו כאן?

      הסבר למורה על הפעילות

      מצגת הפעלה לבנים ומצגת לבנות

      דפים להדפסה הנים ודפים להדפסה בנות

      1. מושגים מרכזיים:
        <נרות שבת
        <עובר לעשייתן
        הכנה ואביזרים
        1. שקופיות מלוות – במצגת / מודפס ותלוי בכיתה
      2. מפה לבנה לפריסה על שולחן
      3. שני פמוטים גדולים עם נרות לתוספת אוירה
      4. נרות כמספר הילדים (כתוב בהזמנה שיש להביא נר, אבל תמיד כדאי שיהיה בנוסף)
      5. מטבעות כמספר הילדים
      6. קופת צדקה
      7. דף המשחק מודפס כמספר הקבוצות הנדרש
      8. כרטיסי תפילה כמספר הילדים
      9. דף שאלות למורה למשחק / מצגת המשחק
      10. כלי כתיבה

      תיאור הפעילות בקצרה: (ראו פירוט בהסבר למורה)

      1. הפעילות תהיה לפי הסדר
        1. הכנות להדלקת נרות – בגדי שבת, נר ומטבע לצדקה.
      2.  משחק קצר עם הנרות.
      3. הדלקת נרות.
      4. תפילה אישית בעת הדלקת הנרות
      הנחיות למורה

      הנחיות הדלקת נרות

      דפים להקרנה

      תחנת נרות שבת – בנות (1)

      תחנת נרות שבת – בנים (3)

      דפים להדפסה

      תחנת נרות שבת – בנות – דפים להדפסה

      תחנת נרות שבת – בנים – דפים להדפסה

    • תחנת בית כנסת

      תחנת בית כנסת

      תחנת בית כנסת

      מה תמצאו כאן?

      1. הסבר למורה
      2. מצגת עם שירי תפילה
      3. כרטיסי מילים

      הכנה ואביזרים:
      מצגת עם שירה התפילה
      מסך ורמקולים להפעלת המצגת
      כרטיסי מילים גזורים
      סידורים – בכמות שתספיק לכל ילד או שניים יחד

      תיאור הפעילות:
      כל ילד שנכנס לתחנה זו מקבל כרטיס עם מילה מתוך התפילה ודף עם מילות
      השירים מתוך התפילה. בדף חסרות מילים.
      המורה יפעיל את שירי התפילה, וכל ילד שמזהה ששרים את המילה שאצלו קם,
      ובעזרתו כולם משלימים את המילה החסרה בדף.
      לחלק מהקטעים אין מילים להשלמה אצל הילדים, ויש להשלים מתוך הסידור
      עצמו.

       

      הנחיות למורה

      הנחיות בית כנסת

      מצגת ודף לתלמידים עם תשובון

      תחנת בית כנסת – לתלמידים

      תחנת בית כנסת – מילים להשלמה

      תחנת בית כנסת – תשובון

      תחנת בית הכנסת – שירי שבת (1)

      שירים

      פיוטים לשבת

      מנחה לערב שבת

      קבלת שבת

      שחרית לשבת

      מנחה לשבת

      מוסף לשבת

      מוצאי שבת

    • תחנה - מטבח- הכנות לסעודה

      תחנה - מטבח- הכנות לסעודה

      מטבח- מלאכות שבת- סלטים כהלכה
      (על פי הלכות והליכות, חלק ב, הלכות שבת – בורר, טוחן, )

      מה תמצאו כאן?

      1. הסבר למורה
      2. הלכות לתלייה
      3. הנחיות לקבוצות- בנים, הנחיות לקבוצות בנות

      מושגים מרכזיים:
      מלאכת דש

      מלאכת טוחן

      מלאכת קורע

      מלאכת לש

      מלאכת מוחק
      הכנה ואביזרים:
      כלים להכנת סלטים (קערות וכד')

      1. חומרים לסלטים: סלט תירס, סלט ירקות, סלט חסה, סלט טונה
      2. ציוד לעריכת שולחן
      3. דפי ההוראות להכנת הסלטים מודפסים
      4. דף בסיס לכתיבת המסקנות לכל קבוצה
      5. דפי הלכות רלוונטיות לתליה בכיתה
      6. מומלץ:
        סינרים
        כובעי טבחים וכו' לתוספת אוירה
        תיאור הפעילות:
        הכנת סעודת השבת.
        בתחנה זו הכיתה מתחלקת ל5- קבוצות. כל קבוצה מקבלת
        דף עם הוראות להכנת סלט כלשהו, ואת המוצרים הנדרשים
        להכנתו אחת הקבוצות מקבלת משימה לערוך את השולחן.
        כל קבוצה מכינה את הנדרש ממנה על פי ההוראות, ובאופן
        המותר בשבת.
        בכיתה יהיו תלויים קטעי הלכות רלוונטיות שיש לשים לב
        אליהן בעת הכנת האוכל בשבת.
        לסיכום – הקבוצה תרשום את דרך הכנת סלט זה בשבת,
        כולל הוראות למה שצריך להכין לפני כניסת שבת. ולאחר מכן תיגש להכנת הסלט.
      הסבר למורה

      הנחיות מטבח

      הנחיות והלכות להכנת סלטים

      תחנת הכנות לסעודה – הלכות לתליה בכיתה

      תחנת הכנות לסעודה – בנים

      תחנת הכנות לסעודה – בנות (1)

    • תחנה - סעודת שבת

      תחנה - סעודת שבת

      סעודת שבת
      (על פי הלכות והליכות, חלק ב, שבת, פרק ה)

      מה תמצאו כאן?

      1.הסבר למורה

      2. מצגת פעילות

      3. ודבר תורה לבנים וגם לבנות – ראו בפורמט עם ניקוד וללא ניקוד

      מושגים מרכזיים:
      קידוש, לחם משנה, דיבורי חול בשבת
      הכנה ואביזרים:
      האוכל והשולחן מוכנים מהפעילות בתחנה הקודמת.
      בנוסף:
      כוסית לכל תלמיד
      5 מדבקות לכל תלמיד
      כלי כתיבה לכל תלמיד
      דפי דבר תורה- רצוי לצלם לכל ילד, ובנוסף לחלק קטעים גזורים להקראה .
      ברכונים
      חלות
      אפשר:
      שירי שבת שיהיו מושמעים ברקע
      תיאור הפעילות:
      תחנה זו בנויה באופן של סדר ורצף.
      כיתה שנכנסת עוברת יחד את כל התהליך על פי הסדר.
      כל שלב בתחנה מלווה בשקופיות של הוראות עם תמונות
      המדריכים/המדריכות. ניתן להדפיס את השקופיות בגדול
      ולתלות בכיתה, או לחילופין – להקרין במצגת לפי הסדר.
      סדר התחנה – כללי
      .1 קידוש
      .2 חלות
      .3 אכילה ושירה
      .4 דבר תורה
      .5 ברכת המזון
      פירוט כל שלב בהסבר למורה

      הסבר למורה

      הנחיות סעודת שבת

      מצגת מפעילה

      תחנת שולחן שבת – בנות (2)

      תחנת שולחן שבת – בנים (1)

      דבר תורה לשולחן שבת

      דבר תורה בנים

      דבר תורה בנים ניקוד

      דבר תורה בנות

      דבר תורה בנות ניקוד

    • תחנה - עונג שבת- משחקים

      תחנה - עונג שבת- משחקים

      משחקים בשבת – עונג שבת

      מה תמצאו כאן?

      1. הסבר למורה
      2. כרטיסי הוראות למשחק
      3. כרטיסים לכתיבת הוראות
      4. דפי הלכות

      מושגים מרכזיים:
      מלאכות בשבת: חורש, בונה, קוצר, בורר, מלבן, בונה וסותר , מוחק, תופר וקורע

      מוקצה
      הכנה ואביזרים:
      1. מפה לבנה לפרוס על השולחן
      2. כמה שיותר משחקים שונים ומגוונים: משחקי קופסא, משחקי הרכבה ובניה, משחקי קלפים וכו'… – התאימו לגיל התלמידים את סוג המשחקים.
      3. ציוד להרכבת אוהלים: שמיכות, אטבים, חבלים
      4. ערסל – אם יש לכם אפשרות  (אם לא – אל תשתמשו בכרטיס של הערסל)
      5. 5 אבנים (יש להעלים אבן אחת)
      6. חטיף / ממתק סגור לכל תלמיד
      7. קטעי הלכות לתליה בכיתה
      8. כרטיסי ההוראות לתלמידים מודפסים (את הכרטיס הראשון לתלות במקום בכיתה, ואת האחרון לתלות ליד עמדה לקבלת חטיף לכל תלמיד)
      9. כרטיסי כתיבת הוראות למשחק בשבת – מספר כרטיסים לכל קבוצה (שיוכלו לרשום על כל משחק ששיחקו)

      תיאור הפעילות:
      בתחנה זו הפעילות היא בקבוצות.
      כהכנה לפעילות יש למלא את התחנה במשחקים שונים
      מפוזרים. כדאי שהמשחקים יהיו מותאמים לגיל התלמידים
      כיתה שנכנסת לתחנה הזו מתחלקת לקבוצות קטנות.
      כל קבוצה מקבלת כרטיסיה עם הוראה מה לעשות עם
      המשחקים, בדגש על משחק באופן המותר בשבת.
      ובהתאם לזמן שתחליטו ניתן לאפשר להחליף כרטיסיות כל
      כמה דקות כדי שכל קבוצה תחווה כמה סוגי משחקים.
      על הקיר יהיו תלויים קטעי הלכה רלוונטיים.
      בנוסף כל קבוצה תקבל כרטיס לכתיבת הוראות למשחק
      שבתי – וכל קבוצה תמלא את ההלכות שלמדו בהתאם
      למשחקים ששיחקו.

      הסבר למורה

      הנחיות עונג שבת משחקים

      כרטיסי הוראות לתלמידים

      כרטיסי הוראות בנים

      תחנת משחקים בשבת – בנות

      תחנת משחקים בשבת – קטעי הלכות לתליה (1)

      כרטיסי כתיבת הוראות

      כרטיסים למילוי תלמידים

    • תחנה - סיפור אל תוך הלילה

      תחנה - סיפור אל תוך הלילה

      סיפור אל תוך הלילה

      1. הסבר למורה
      2. הכנה ואביזרים:
        סיפור מודפס ומחולק לחלקים.
        מומלץ:
        פריטי לבוש שונים כדי
        שהתלמידים יוכלו להתחפש
        להוספת נופך להמחזה.
        תיאור הפעילות:
        המחזת סיפור על שבת
      הסבר למורה

      הנחיות סיפור

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב