שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית
















































-
כשרות: בשר בחלב 2 – כיתה ג - מערכים
-
כשרות: בשר בחלב 2 – כיתה ג - משחקים ופעילות
נשחזר את מה שלמדנו, ונכין קלפי טריוויה למשחק.
כרטיסים למשחק
דמויות משפחה כהלכה
-
כשרות: בשר בחלב 2 – כיתה ג - סרטונים ושמע
איך ניזהר שלא נערב בים בשר לחלב?
*
צפו בסרטון, מה יש לעשות כדי להימנע מערבוב בין בשר לחלב, אילו עוד הלכות אתם מכירים שעוזרות להימנע מערבוב.
סרטונים
כשרות: בשר בחלב 2 – כיתה ג
איך ניזהר מערבוב בין בשר לחלב?
-
מה ביחידה?
- עמודים מהספר משפחה כהלכה" – ראו ב"לומדים מהספר".
- מדריך למורה המציג את מטרות השיעור, תשובות למשימות והערות דידקטיות. – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה".
- הכנת משחק- מתכוננים לסעודת מצווה – ראו ב"משחקם ופעילויות"
- דמויות משפחה כהלכה – ראו ב"משחקים ופעילויות"
"משפחה כהלכה" -סדרת ספרים בהלכה לכיתה ג
הפלטפורמה החווייתית היא משפחה הכוללת אב ואם, ושני ילדים. למשפחה מתלווה דמות
בדיונית ומואנשת: "עפרונית" – דמות ציפור-עיפרון, שמלמדת ומזכירה מיומנויות כגון: שאלת
שאלות, גדרי ההלכה, איתור פרטים מפסוקי תורה וכדומה.
הספרונים מביאים סיפורים מחיי המשפחה המשולבים בדילמות ובאירועים הקשורים להלכה.המבנה
• קומיקס פותח וסוגר – כל יחידת הוראה בספרון פותחת בקומיקס פותח המציף בדרך חווייתית את
מטרות ההוראה ביחידה, וכן קומיקס סוגר הנותן לתלמידים אמצעים לבחון את עצמם בתום לימוד
היחידה.
• אצלנו במשפחה – יחידות הלימוד משובצות בסיפורים מחייה של 'משפחה כהלכה' המעלה את
הנושאים ההלכתיים. לאחר הסיפור מובא מקבץ הלכות. מומלץ לפתח בתלמידים את היכולת
להשוות בין ההלכה לבין יישומה בחייה של משפחה זו. ישנן משימות המופנות למטרה זו.
• מקבצי הלכות ומושגי הלכה – ההלכות מובאות במקבצים מעובדות מקצור שולחן ערוך בהתאם
לגיל הלומדים ותוך שמירה על לשון המקור. פעמים רבות, לצד מקבץ ההלכות, מופיעים מושגי תוכן
ומושגי יסוד בהלכה הנלמדים בהקשר של ההלכות הנלמדות.
• משימות – לאחר מקבץ ההלכות מובאות משימות הקשורות להישגים השונים.
• אני ומשפחתי – מדור המחבר את נושא השיעור עם בית התלמיד, שההלכה יוצאת מתחומי השיעור
גם לחיי היומיום והתלמידים יהיו נר להאיר בביתם.- מוזמנים להצטרף למשפחה וללמוד הלכה!
-
מערכים
מה תמצאו כאן?
מדריך למורה ליחידה בספר משפחה כהלכה
יחידה זו מכילה 3 יחידות לימוד: שימו לב, מטרות והסברים לכל יחידת לימוד ראו במדריך המצורף כאן.- שיעור המתנה בין בשר לחלב – ביחידה זו יעסקו התלמידים בזמן ההמתנה בין אכילת חלב ובשר ולהפך. נפרט שני גדרים הלכתיים
הקשורים לנושא ההמתנה: מי חייב להמתין וכמה זמן חייבים להמתין, מצד הדין, וכן נפרט מנהגים והידורים שונים. - שיעור הפרדה בבישול – היחידה עוסקת באיסור בישול בשר בחלב. במהלך היחידה נעסוק בדיני אפיית מאפה חלבי או בשרי.
כמו כן, נכיר את המושג 'מראית עין', ונראה מאילו דברים עלינו להיזהר בעניין איסור בשר בחלב בשל החשש ממנו. - שיעור- הפרדה בשעת האכילה – היחידה עוסקת באיסור אכילת בשר בחלב, ובגדרים ההלכתיים הנובעים ממנו. במהלך היחידה נעסוק
בפרטי ההלכה של שניים שאוכלים על שולחן אחד: אחד אוכל בשר ואחד אוכל חלב ונדגיש את חובת ההפרדה ביניהם בכלים, בכלי השתייה ואפילו בכיכר הלחם. נראה גם כי חז"ל עשו סייגים על מנת שלא ניכשל באיסור החמור של אכילת בשר בחלב. סייגים אלו נוספים על הסייגים שנלמדו ביחידות הקודמות שגם להם מטרה זהה: ההפרדה בבישול, ההפרדה בכלים, ההמתנה וכו'.
- שיעור המתנה בין בשר לחלב – ביחידה זו יעסקו התלמידים בזמן ההמתנה בין אכילת חלב ובשר ולהפך. נפרט שני גדרים הלכתיים
-
משחקים ופעילות
מה תמצאו כאן?
ספרון זה מלווה בהוראות הכנה למשחק. את קלפי המשחק מכינים התלמידים במהלך הלימוד בספרון
כאשר יחידת הלימוד האחרונה תהיה יחידת משחק והפעלה שתכלול לוח והוראות משחק. את הקלפים
יכינו התלמידים במהלך הלמידה של נושא הכשרות וכשיגיעו ליחידה הזאת – ישחקו בהם.
לאחר כל יחידה תהיינה הוראות לתלמיד אילו שני קלפים להכין – קלפים בסגנון טריוויה. את הקלפים
מכינים על גבי כרטיסיות בריסטול ולא בספר הלימוד, כמובן.
הוראות למשחק ולוח המשחק נמצאים בספרון יחידה 4 בספרון זה.ראו הסבר, הרחבה והנחיות להפעלה במדריך למורה המצורף כאן. וכן נספחים למשחק (כרטיסי אוכל, כרטיסי קלפים ריקים להדפסה).
-
סרטונים ושמע
מה תמצאו כאן?
- סרטון – המתנה בין בשר לחלב