מעלין בקודש
רשת חינוך חבד
    • תפילה- הקשר שלי לה'- ד-ו - נקודת זינוק

      למה הצאר הזמין את החסיד אליו? מה הקשר בין החסיד הקבלן והצאר – לבין התפילה שלנו?

      *

      צפו בסרטון ומלאו את המשימה שבכרטיס הכניסה לשיעור. מוזמנים!

      כרטיס כניסה מהות התפילה
      סרטון - הקשר שלי לה'
    • תפילה- הקשר שלי לה'- ד-ו - תצפית

      למה רבי אהרן התעלף, ואיזה פרס קיבלו תלמידיו של ר' משה וישצקי?

      ומה הקשר ל"כנפיים" שלנו? – את התשובות תקבלו בפעילות ה"תצפית".

      נווטתפילה- כעומד לפני המלך
      חומרי עזר לתלמיד
    • תפילה- הקשר שלי לה'- ד-ו - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      מה בתרמיל- כל התרמילים

    תפילה- הקשר שלי לה'- ד-ו

    עם אילו כנפיים אנחנו יכולים לעוף?- מה הקשר לתפילה?

    • מה ביחידה?

      • מהות התפילה – שיעור מבוא לתפילה
        • לב השיעור: אהבה ויראה הם  ה"כנפים" "יעיפו" את תפילתנו מעלה מעלה אל ה'.
        • תכנים ורעיונות
      1. הקשר שלנו לה' הוא קשר של אהבה: רוצים להיות קרובים למקור החיים שלנו. לאבא שלנו האוהב אותנו, ויראה: איננו רוצים לאבד את הקשר עם מקור חיינו – הקשר עם אבא השי"ת. התפילה היא שמתחזקת ובונה את הקשר בצורה הכי עמוקה.
      2. כיצד התלמידים שלנו מסוגלים להתחבר לקב"ה בתפילה שיש בה אהבה ויראה?  נביא בפניהם סיפורים ותמונות מגדולי החסידים שבדור הקודם. הסיפורים ממחישים את הרצון להשקיע בקשר הזה. ההתבוננות בתפילתם תעניק לתלמידנו כח וכלים להתמודד עם אתגרים ומסיחים בבואם להתפלל.
      • מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
        1. סרטון וכרטיס כניסה הממחישים את המושגים אהבה ויראה – כרטיס כניסה ראו ב"נקודת זינוק ".
          • ב- בירור ההלכה- כאן ההלכה היא לא המוקד. יהיה בירור בהקשר למושגים אהבה ויראה באמצעות הגדרות וסיפורים. 
          •  ל- למעשה- הערך של הרצון להתקרב ולא לאבד את הקשר עם ה'.
          • מ-מושגים- : "אהבה" , "יראה"
        1. הפעלה בעקבות סיפורים ראו ב"תצפית": הנחיות מפורטות להפעלה, דף משימות לתלמיד, כרטיסי סיפורים, כרטיסי תגובות.
          • ב- בירור ההלכה- כאן ההלכה היא לא המוקד. יהיה בירור בהקשר למושגים אהבה ויראה באמצעות הגדרות וסיפורים. 
          • י-יצירתיותסיפור בצורה של חווייה אישית וכרטיסי שאלות של הצופים
          • מ-מושגים- : "אהבה" , "יראה"
        2. תפילה למה ואיך – הצעות למספר פעילויות שיעוררו שיח על הקשיים בתפילה, ויובילו לחיבור לתפילה. שימו לב, לנספח מכתב מחיילת שמופיע בסוף הקובץ. ראו ב"תצפית"
          • ל- למעשה- הערך של התפילה כקשר ומקור כח-  מתוך אירועים רלוונטיים לחיי היום יום.
        3. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
          • י-יצירתיותמה ניקח לדרך.

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית",  ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

          • מה תמצאו כאן? 
          • סרטון – בפתיחת השיעור יצפו התלמידים בסרטון,  המבוסס על סיפורו של המשפיע  הרב גרונם – בו מבינים את המשמעות "לעמוד לפני המלך. בסיפור בא לידי ביטוי הקשר לקב"ה ע"י אהבה ויראה. ממנו ילמדו התלמידים כיצד עולה התפילה באמצעות שתי הכנפיים: אהבה ויראה, אשר מחברות ביננו ובין הקב"ה. 
          • כרטיס כניסה- בכרטיס הכניסה התלמידים ימיינו משפטים מתוך הסרטון לשתי קבוצות, ויתנו להם שם: "אהבה" ו"יראה". נדון איתם על הקשר שבין הסרטון לתפילה. להלן הצעות לשאלות מנחות:- המשפיע הרב גרונם קישר בין הסיפור על היהודי והצאר לתפילה – מה הקשר ביניהם?- אלו שני סוגים של רגשות צריך לעורר בזמן התפילה?- בתפילה אנחנו לא רואים בצורה מוחשית לפני מי עומדים – מה יכול יעזור לנו לעורר את רגש היראה ואת רגש האהבה?

       

      כרטיס כניסה- ריק- כללי

      כרטיס כניסה ריק 4 בדף (3)

      כרטיס כניסה ריק (3)

      כרטיס כניסה- מהות התפילה

      כרטיס כניסה 4 בדף – פרק א מהות התפילה (1)

      כרטיס כניסה – פרק א מהות התפילה (1)

      סרטון- הקשר שלי לה'

      הקשר שלי לה' 1

    • תצפית

      תצפית

      מה תמצאו כאן?

      1. פעילות תצפית- באמצעות הסיפורים נפנה להעמיק בשתי הכנפיים "אהבה " ו"יראה" ברצף הפעילויות  שלב אחר שלב: בידע, הבנה ויישום. התלמידים  יאבחנו באמצעות דיון באיזו "כנף" עולה התפילה.

      במשימות אלו קיים ערך מוסף בעצם הדיון, כדי לנטוע בלב תלמידנו רגש אהבה ויראה כמנוף לתפילתם.

      ניתוח הסיפורים ילווה ב:

        • דף משימות מנחות לתלמיד – לכיתות ד' –ו'
        • כרטיסי סיפורים וכרטיסי תגובה עם פתיחות להיגדים – להדפסה לפי הצורך. השימוש בהם יכול להיעשות בקבוצות קטנות או במליאה – לשק"ד המורה.
        • לכיתות ז' ח' ניתן להשתמש בהמשך לסרטון וכרטיס הכניסה הייחודי להן רק בכרטיסי הסיפורים והתגובות.

      2. תפילה למה ואיך – הצעות למספר פעילויות שיעוררו שיח על הקשיים בתפילה, ויובילו לחיבור לתפילה. שימו לב, לנספח מכתב מחיילת שמופיע בסוף הקובץ.

      3. נווט תפילה- כעומד פני המלך-תחילת פרק מא בתניא. ראו גם קובץ שמע לפרק זה ביחידה של חומרי עזר למורה.

      מהו נווטתפילה?

      בלימוד הלכות תפילה יש לנו הזדמנות לחוות עם התלמידים את לימוד ההלכה כ"תורת חיים", וליישם את הנלמד "הלכה למעשה" בכל יום בביה"ס.
      אי לכך חשוב מאוד, שבמהלך הלמידה ננסה לחשוב תמיד, כיצד ניתן למצוא את הדרך "לתרגם" את הלמידה לתפילה בכיתה.
      אחד הכלים, שיצרנו בתוכנית שביל"ם לצורך כך, הוא "נווטתפילה" – הלכה שניקח עימנו מהשיעור כנווט לתפילה שלנו בכל יום.
      הנווט מוגש בפורמט של מעמד שולחני אישי לתלמיד, או לחילופין ככרטיס, ובמקביל בפורמט לשימוש כיתתי.
      הוא יחולק לתלמידים בעת לימוד ההלכות הללו במסגרת שיעור ההלכה, ויונח על שולחן התלמיד למחרת בבוקר לפני התפילה, וכן בימים הבאים.
      המורים יפעילו שק"ד:
      למשך כמה זמן יועמד, כדי להטמיע את ההלכה, מתי כדאי להחזיר לשימוש נווט קודם, שאולי כבר "דהה"… וכד'.
      מומלץ להכין קופסא/ תיקייה קטנה וכד' לאחסון ושמירה של הנווטים לשימוש שוטף. כמו גם לתלות על קיר הכיתה את הנווט שעליו לומדים.

      נווטתפילה- כעומד לפני המלך

      נווטתפילה 1 – פרק מא בתניא – מקופל עומד על השולחן

      נווטתפילה 1 – פרק מא בתניא – מקופל עומד על השולחן – 2 בדף

      נווטתפילה 1 – פרק מא בתניא – לתליה בכיתה

      מדריך למורה - פעילות תצפית- תפילה באהבה ויראה

      מבוא לתפילה – מדריך למורה (1)

      תפילה באהבה ויראה - לתלמיד

      תצפית מבוא לתפילה – דף לתלמיד

      כרטיסי סיפורים וכרטיסי תגובה

      תפילה למה ואיך

      הצעות לפעילות- תפילה- למה ואיך

    • מה בתרמיל?

      מה תמצאו כאן?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

      כל התרמילים בעמוד אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים - כל עמוד מילה אחרת

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב