-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים למלאכת חורש וזורע
-
מלאכת חורש ומלאכת זורע - כרטיס כניסה - מלאכת חורש ומלאכת זורע
התבוננו בתמונות ומלאו את המשימה!
פעילות פתיחה חורש וזורע
-
מלאכת חורש ומלאכת זורע - תצפית- מלאכת חורש ומלאכת זורע
נתבונן בהלכה
תצפית בנים
תצפית בנות
-
מלאכת חורש ומלאכת זורע - מרכז מבקרים -מלאכת חורש ומלאכת זורע
נתבונן בהלכה, נראה את הסרטון ונבין לעומק את ההלכה
כיתות ז-ח
כיתות ד-ו
-
מלאכת חורש ומלאכת זורע - "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה ניקח איתנו לדרך?
מה בתרמי"ל
מלאכת חורש ומלאכת זורע
בשבת אנחנו שובתים מיצירה שלנו ומתחברים ליצירה של בורא העולם.
למדנו שכל המלאכות שעשו בהקמת המשכן- נחשבות למלאכת יצירה ואסורות.
מה הקשר בין מלכות חורש וזורע למשכן? מהי מלאכת יצירה של חורש ושל זורע?
*
ממה ניזהר כדי לא לעבור על מלאכות חורש וזורע בשבת?
-
מה ביחידה?
מלאכת חורש וזורע במשכן- הכשרת הקרקע כדי להצמיח את הסממנים שמהם נעשו הצבעים.
מלאכת חורש:
אב מלאכה- הכשרת קרקע (אוורורה) – על ידי חריצים לקראת זריעה.
תולדה: כל פעולה שמשביחה את הכנת הקרקע.
מלאכת זורע:
אב מלאכה – נטיעת הזרע
תולדה – כל פעולה שמשביחה את הצמיחה (למשל השקייה)
- מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- פעילות פתיחה- מה המשותף לתמונות- ראו ב"נקודת זינוק"
- מ – מושגים – ננסה להגדיר מהן הפעולות הקשורות למלאכת חורש ומלאכת זורע.
- כתיבת קומיקס שאלה הלכתית לפי תבנית – ראו ב"תצפית" –
- פעילות פתיחה- מה המשותף לתמונות- ראו ב"נקודת זינוק"
-
-
- ש– שאלה הלכתית
- ב-בירור ההלכה
-
3. מעיינים בהלכה והמושגים- ראו ב"מרכז מבקרים"
-
-
- ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
- י- יצירתיות– קישור בים התמרור למושג וכן יצירת תמרור חדש.
- מ- מקור – לחיוב מלאכות בשבת ממלאכת המשכן
- מ- מושג– מושגי בסיס: חייב/ פטור/ מןתר /אסור; מושגעי תוכן- מלאכה, אב מלאכה / תולדה
-
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
כרטיס כניסה - מלאכת חורש ומלאכת זורע
כרטיס כניסה - מלאכת חורש ומלאכת זורע
מה תמצאו כאן?
פעילות פתיחה שבה התלמידים יזהו את המשותף בין התמוהות ודרך דיון ינסו לברר מהן המלאכות הקשורות למלאכות חורש וזורע.
כרטיס כניסה - מלאכת חורש ומלאכת זורע
-
תצפית- מלאכת חורש ומלאכת זורע
תצפית- מלאכת חורש ומלאכת זורע
במסגרת התצפית התלמידים יתנסו בכתיבת -קומיקס- אירוע הלכתי, לפי תבנית נתונה. ועידוד והכוונה לשאילת רב.
התבנית יכולה לסייע לכל אירוע אחר, ומומלץ לנסות אותה בדוגמאות שונות.
מומלץ לקרוא את ההנחיות למורה, כדי לנצל את הכלי הדידקטי במלואו. במדריך למורה מופיעות גם התשובות.
לאחר מילוי הקומיקס מומלץ לתת לתלמידים למלא בכרטיס "שאלת רב" שאלה נוספות בנושא. ניתן לפנות לרב ולשאול ולהביא את תשובתו לכיתה.
תצפית הנחיה למורים
בנים - קומיקס להשלמה
-
מרכז מבקרים -מלאכת חורש ומלאכת זורע
מרכז מבקרים -מלאכת חורש ומלאכת זורע
סרטון ועיון בהלכה
במסגרת מלאכה זו בכיתות ד-ו נתמקד במושגים- אב מלאכה ותולדה ונראה כי שפיכת מים על הקרקע יכולה להיות תולדה של חורש ושל זורע. נבדוק כיצד ובאיזה מקרים יש להיזהר בשפיכת משקאות כאשר אוכלים בחוץ בשבת.
בכיתות ז'-ח' נתבונן במושג "פסיק רישא". מושג זה קשור לנושא הכוונה בעשיית מלאכה. כדי להתחייב מהתורה יש להתכוון לעשיית המלאכה, אך פטורים אם לא מתכוונים (אסור מדברי חכמים). במקרה שהתוצאה של הפעולה בהכרח תביא לעשיית המלאכה- זה נקרא "פסיק רשא" ואסור מהתורה. בסרטון נראה דוגמאות והמחשות לאיסור פסיק רישא, ונוביל גם להתבוננות בערך- שלעיתים יש להימנע מעשיית פעולה אם יודעים מהי התוצאה ולא להיתמם" לא התכוונתי".
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.ל- למעשה ערך – זהירות בעשיית פעולות
מ-מבנה – ננתח מבנה של מקרה דין וטעם בהלכה
מ-מושגים אבות, תולדות, פסיק רישא
-
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים