-
יש לי מושג
שאל את הרב
הלכה שבועית
-
מלאכת קוצר - נקודת זינוק
אפשר לקצור בבית?
פעילות פתיחה מלאכת קוצר
-
מלאכת קוצר - תצפית
נתבונן בגדרות ונבין מה תפקידן, ומה הקשר להלכה
תצפית ז-ח
תצפית ד-ו
-
מלאכת קוצר - מרכז מבקרים
נתבונן בהלכה, נראה את הסרטון ונבין לעומק את ההלכה
כיתות ז-ח
כיתות ד-ו
-
מלאכת קוצר - מה בתרמיל?
מה ניקח איתנו לדרך?
-
נקודת זינוק
כרטיס כניסה - מלאכת קוצר
- מה ביחידה?
- מלאכת קוצר במשכן- קצירת הסממנים שמהם נעשו הצבעים.
אב מלאכה: קצירת דבר ממקור גידולו באמצעות כלי מיוחד.
תולדה: תלישת עשב ביד
מהלך הלימוד- נצעד בשביל"ם של ההלכה:
נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
- מה בנקודת זינוק?
- התלמידים יקשרו בין תלישת צמח בעציץ למלאכת קוצר. נפתח דיון בו יחשבו התלמידים מה עוד יכול להיחשב כקוצר. הם ישמרו את הרעיונות שלהם ויבדקו אם בהמשך יראו את התשובה בהלכה.
- – המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
מ-מושג- מה נחשב להגדרה של מלאכת קצירה?
-
תצפית
תצפית- מלאכת קוצר
- מלאכת קוצר איננה מוכרחת לצורך אכילה או פעולה הקשורה לשבת.
- בלימוד מלאכת הקוצר נתייחס מושג הבסיס: סייג/ גזרת חכמים: אסור לטפס על עץ שמא יתלוש ענפים/ עלים/ פירות- אפילו אם אין עליו עלים וכד' – גזרו משום סייג וגדר (סעיף א)
במסגרת תצפית זו, התלמידים יבינו את מהות מושג הבסיס-"גזרת חכמים" , זאת באמצעות המחשה של תפקיד הגדר- שומרת עלינו לבל "ניפול".
הדגשים בהוראה
מושג בסיס זהו מושג הקשור להרבה נושאים בהלכה ולא לנושא אחד בלבד. המושג "גזרת חכמים " -מושג בסיס
מטרת גזרת חכמים-למנוע מלהיכשל באיסור תורה
במלאכת קוצר- יש הרבה מקרים של גזירת חכמים נבין- ממה חוששים חכמים בכל אחד מהמקרים.
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה הלכתית
מ-מושגים גזרת חכמים
-
מרכז מבקרים
מרכז מבקרים -מלאכת קוצר
במסגרת מלאכה זו נתמקד במושג "צדדי האילן" ו"צדדי צדדיו של האילן", נראה באיזה אופן ניתן להניח/ להשתמש באילן.
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות:
ש– שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק את הסרטון לפני מתן התשובה.
מ-מושגים צדדי האילן , צדדי צדדיו של האילן
כיתות ז-ח
-
מה בתרמיל?
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים