מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

מושגים קשורים להדלקת נרות

    • נרות שבת - נקודת זינוק

      נסו לדמיין, ערכתם שולחן לארוחת ערב חגיגית יום
      הולדת לאחד מבני הבית או התוועדות משפחתית
      לרגל תאריך חסידי. הכל ערוך ומוכן באופן מושלם
      אך הפסקת חשמל פתאומית מאלצת אתכם לשבת
      סביב השולחן בחושך.
      ציינו אילו ביטויים מתאימים לאווירה סביב השולחן:
      עצבות, שמחה, הנאה, אכזבה, נעים, מתח…

      ואיך תהיה האווירה אחרי שתדליקו נרות להתמודד
      עם הפסקת החשמל?
      ציינו את הביטויים המתאימים.
      האם יש שינוי מהותי באווירה?

      כרטיס כניסה - נרות שבת
    • נרות שבת - תצפית

      ספור של הלכה

      *

      מצאו את ההלכה בכל אחד מן המקרים
      המסומנים במספר בסיפור.

      תצפית- הדלקת נרות
      מצגת לימוד עצמי
    • נרות שבת - מרכז מבקרים

      התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה  תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.

      א. מי חייב להדליק נרות: האם רק נשים חייבות ומה עם הגברים?

      ב. סדר ההדלקה: האם מדליקים ואחר כך מברכים או להיפך, מדוע?

      ג. עשיית מלאכה לאחר הדלקת : אם מדליקים נרות לפני  כניסת השבת, האם מותר לעשות מלאכה לאחר ההדלקה?

      סרטונים- כיתות ד'- ח'
      כרטיסי צפייה - כיתות ד'-ח'
    • נרות שבת - מה בתרמיל?

      מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.

      בנים
      בנות
    • נרות שבת - מיטיבי הלכת

      מבצע ללימוד והתחזקות בהלכה

      קישור לעמוד המבצע

    • נרות שבת - פעילויות הערכה

      מהי הערכה חלופית ואיך נבצע אותה?

      הערכה חלופית תהליך מלא
      הערכה חלופית מקוצרת

    נרות שבת

    מה אתם חשים כאשר דולקים נרות שבת?

    • מה ביחידה?

      מטרת הדלקת הנרות היא לכבד באור את השבת. וגם להוסיף תענוג ואווירה טובה בבית.

      נרות שבת מפיצים אור ובאמצעותם מרגישים את אווירת השבת המיוחדת. לנרות יש סגולה להאיר את הבית גם ברוחניות.

      מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:

      1. חווייה אישית של אור הנרות – ראו ב"נקודת זינוק"
        • ל למעשה- הערך  -נרות שבת מפיצים אור ובאמצעותם מרגישים את אווירת השבת המיוחדת. לנרות יש סגולה להאיר את הבית גם ברוחניות.
        • מ– מושג -כבוד שבת, עונג שבת
      2. אירוע הלכתי – ראו ב"תצפית" –
        • ב – בירור ההלכה– זיהוי ההלכות שבסיפור
      3. סרטונים וכרטיסי צפייה עיון בהלכות- מרכז מבקרים (3 סרטונים)
        1. מי חייב בהדלקת נרות?
          ש- שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק לפני מתן התשובה.
          ל- למעשה– הערך של הכבוד קבלת השבת באמצעות הדלקת הנרות
        2. סדר הדלקת נרות
          ש- שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק לפני מתן התשובה.
          מ- מושג- ברכת המצוות קיום המצוות עובר לעשייתן – מברכים לפני העשייה.
        3. עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות
          ש שאלה הלכתית בסרטון- מומלץ להפסיק לפני מתן התשובה.
          ל למעשה- הערך של הכבוד קבלת השבת באמצעות הדלקת הנרות
          מ מושג -לקבל על עצמי את השבת
        4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
          • י-יצירתיותמה ניקח לדרך.

      מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?

    • נקודת זינוק

      פעילות פתיחה לנושא

      מתוך חווייה אישית, יביעו התלמידים איזו אווירה עלולה להות כאשר חשוך, וכיצד האור גורם לעונג.

      הדגשים להוראה: 

      מטרת הדלקת הנרות היא לכבד באור את השבת. וגם להוסיף תענוג –  כאשר הבית מואר לא נתקלים בחפצים, והדבר יוצר אווירה טובה בבית, לכן נניח את הנרות  במקום שבו אנחנו אוכלים.

       

      ציוד נדרש: כרטיס כניסה זהו פורמט שבו התלמידים ירשמו בכל פעם את המשימה של פתיחת השיעור.

      ניתן לרשום את המשימה על הלוח או לתת את המשימה כבר כתובה בתוך הכרטיס.

      לשימושכם: כרטיסי כניסה ריקים לצילום, ניתן לצלם כמות ובכל תחילת שיעור לחלק לתלמידים לפי המשימה שהמורה יבחר.

       

       

      כרטיס כניסה - נרות שבת

      כרטיס כניסה- הדלקת נרות- 4 בדף

      כרטיס כניסה- הדלקת נרות- 1 בדף

      כרטיס כניסה- כללי ריק

      כרטיס כניסה כללי – 1 בדף

      כרטיס כניסה כללי- 4 בדף

    • תצפית

      פעילות ללימוד כללי של ההלכות

      במשימה שלפניכם התלמידים יעיינו בהלכה וימצאו בה את האירועים ההלכתיים הנמצאים בסיפור.

       

      ב – בירור ההלכה– זיהוי ההלכות שבסיפור

       

       

      תצפית- הדלקת נרות

      תצפית -הדלקת נרות- כיתות ד'-ו'

      תצפית – הדלקת נרות – כיתות ז'-ח'

      מצגת ללימוד עצמי

      הדלקת נרות- מצגת ללימוד עצמי

    • מרכז מבקרים

       

      בחלק זה נתמקד בשלושה נושאים- לכל נושא סרטון וכרטיס צפייה בשתי רמות: כיתות ד-ו וכיתות ז-ח.:

      א. מי חייב בהדלקה? ב. סדר ההדלקה ג. עשיית מלאכה לאחר הדלקת הנרות.

      שימו לב: לשיקול דעת המורים, בכרטיסי הצפייה של כיתות ד-ו ניתן להשתמש לתלמידים מתקשים בכיתות ז-ח.

      לנוחות המורים הכרטיסים ניתנו בשחור לבן או צבעוני. מומלץ להדפיס צבעוני.

      מי חייב בהדלקת נרות?
      – מומלץ לפתח את הרעיון שמטרת הנרות להאיר את הבית וליצור אווירה של שלום וכן לכבד את השבת ולכן בכך חייבים כל בני הבית.

      האישה אכן מחויבת להדליק כי היא עקרת הבית, אך גם הגברים חייבים בכך באופן עקרוני. ולכן גם במקרה שהאשה מדליקה על הבעל לסייע.

      סדר הדלקת נרות

      עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות

      – מומלץ לפתח את הערך של משמעות קבלת השבת. רגע הדלקת הנרות הוא רגע שבו אנחנו מקבלים את השבת ומפסיקים את כל מלאכות החול. ההלכה מאפשרת לחרוג ולא לקבל על עצמנו את השבת, אך אדה"ז מגביל- לאחר עשר דק' חובה לקבל את השבת כדי שיהיה ניכר שההדלקה לכבוד שבת.

       

      סרטונים - כיתות ד-ח

      מי חייב בהדלקת נרות שבת?

      סדר הדלקת נרות שבת

      עשיית מלאכה לאחר הדלקת הנרות

      כרטיסי צפייה - כיתות ד'-ו'

      ד-ו שחור לבן החייבים בהדלקת הנרות

      ד-ו צבעוני החייבים בהדלקת הנרות

      ד-ו שחור לבן סדר הדלקת הנרות

      ד-ו צבעוני סדר הדלקת הנרות

      ד-ו שחור לבן עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות

      ד-ו צבעוני עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות

      כרטיסי צפייה - כיתות ז'- ח'

      ז-ח שחור לבן החייבים בהדלקת הנרות

      ז-ח צבעוני החייבים בהדלקת הנרות

      ז-ח שחור לבן סדר הדלקת הנרות

      ז-ח צבעוני סדר הדלקת הנרות

      ז-ח שחור לבן עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות

      ז-ח צבעוני עשיית מלאכה לאחר הדלקת נרות

    • מה בתרמיל?

      תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.

      תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:

      ת – תודה על…

      ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.

      מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי

      י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…

      ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'

      בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) -בנות – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנות – צבעוני

      בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- שחור לבן

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנות- צבעוני

      בנות- תרמילים- כולם בדף אחד

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנות- שחור לבן

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנות

      בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – שחור לבן

      תרמילים – 4 בדף (בנפרד) – בנים – צבעוני

      בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – צבעוני

      תרמילים בכרטיסים בודדים – בנים – שחור לבן

      בנים- תרמילים - כולם בדף אחד

      מה בתרמיל?-כל התרמילים בנים

      תרמילים – כולם בדף אחד – בנים – שחור לבן

    • מיטיבי הלכת

      מבצע ללימוד והתחזקות בהלכה

      קישור לעמוד המבצע

    • פעילויות הערכה

      יחידה זו כוללת:

      1. מבחן לבנים ולבנות: שאלון, תשובון – לנוחות המורים, הקבצים בפורמט פתוח וסגור, מחוון

      2. הערכה חלופית – הכנת משחק- משימה מקוצרת/ משימה מלאה; כיתות ד-ו ולכיתות ז-ח.

       

      נושאי המבחן/ הערכה החלופית

      הפרקים הם מתוך הספר "הלכות והליכות", חלק ב', הלכות שבת

      קדושת השבת וההכנות אליה – פרק א'

      נרות שבת – פרק ב'

      תפילות השבת – פרק ג'

      קידוש וסעודות שבת – פרק ה'

      ערבית והבדלה – פרק ו'

      בנות- מבחן ארצי 1 ז'-ח'

      מבחן – סגור ז-ח

      מבחן פתוח שבת ז-ח בנות

      בנות- מבחן ארצי 1 ד'-ו'

      מבחן ד-ו-פתוח-ד-ו-בנות

      מבחן בנות ד-ו סגור

      תשובון ד-ו-סגור-שבת

      בנים- מבחן ארצי 1 ז'-ח'

      מבחן -פתוח ז-ח בנים שבת

      מבחן – סגור ז-ח

      בנים- מבחן ארצי 1 ד'-ו'

      מבחן – פתוח ד-ו-בנים שבת

      מבחן- סגור ד-ו-בנים שבת

      תשובון ד-ו-סגור-שבת

      תשובון ד-ו-פתוח

      הערכה חלופית תהליך מלא

      ד-ח-תהליך מלא-למורים

      מצגת לתלמיד תהליך מלא ד-ח

      משימות לתלמיד-תהליך מלא כיתות ד-ו

      כיתות ד-ו- תהליך מלא – מחוון

      דפים לתלמיד-ז-ח תהליך מלא

      ז-ח תהליך מלא – מחוון

      הערכה חלופית תהליך מקוצר

      הסבר למורה- תהליך קצר

      מצגת לתלמיד תהליך מקוצר

      משימה לתלמיד תהליך מקוצר

      ז-ח מקוצר – דפים-כולל מחוון

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב