שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים לדיני הקידוש והסעודות
-
קידוש וסעודות שבת - כרטיס כניסה - קידוש וסעודות שבת
למה להשקיע בסעודה גשמית, אם המטרה לחוש את קדושת השבת?
הידור בעריכת שולחן
למה משקיעים בסעודה גשמית?
-
קידוש וסעודות שבת - תצפית- קידוש וסעודות שבת
נסו למצוא את ההבדלים בין התמונות, ועל הדרך – פענחו את ההלכות!
שולחן שבת - ז-ח
שולחן שבת -ד-ו
-
קידוש וסעודות שבת - מרכז מבקרים - קידוש וסעודות
התבוננו בסרטון בעזרתו ובאמצעות כרטיסי הצפייה תצליחו להעמיק ולהבין את ההלכה.
א. מנין שצריך לעשות קידוש מה הוא מזכיר לנו ומה אסור לנו לעשות לפני שאומרים אותו?
ב. מותר לעשות קידוש ולאכול במקום אחר? מה עושים כשרוצים לעשות קידוש וסעודה במקום אחר, לאיזה מושג זה קשור?
קידוש במקום סעודה
חובת הקידוש
-
קידוש וסעודות שבת - "אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
מה לקחתם מהשיעור? בחרו בתרמיל המתאים לכם.
מה בתרמיל?
-
קידוש וסעודות שבת - מבחן מסכם מס' 1
תלמידים יקרים!
לפניכם הנחיות למשימת הערכה חלופית – הכנת משחק.הערכה חלופית-תהליך מלא
הערכה חלופית תהליך מקוצר
קידוש וסעודות שבת
איך נקבל ונחוש את קדושת השבת?
*
כדי להיכנס מחול לקודש – יש צורך בפעולות,
אלו פעולות עוזרות לנו להיכנס לקדושת השבת?
-
מה ביחידה?
- איך נעבור מימות החול לקדושת השבת?
- לפני כניסת שבת: מעבר מפעולות החול- על יד ההכנות לשבת. .
- בכניסה לשבת:
- פעולה רוחנית- התפללנו והתבוננו בקדושה המיוחדת.
- פעולה גשמית – הקידוש על היין והסעודה פעולת הקידוש.
- מטרת הפעולה הגשמית בקידוש היא להחדיר בנו (בגוף) את הקדושה והייחודיות של שבת מיום החול, וממשיכים את הקדושה על ידי סעודה מיוחדת שמראה על כך שאנחנו שמחים בכניסת השבת הקדושה, ומענגים בה גם את הגוף ולא רק את הנשמה.
מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
- איך מכניסים קדושה בפעולה הגשמית?- ראו ב"נקודת זינוק"
- ל- למעשה– ערך – נשקיע בכבוד ועונג שבת שמתבטא בעונג גשמי ורוחני.– ההשקעה בשבת היא מקור הברכה בכל.
כאשר משקיעים בגשמיות גם הגוף שותף לחוש בקדושת השבת.
2. מה ההבדל בין התמונות? – ראו ב"תצפית" –
-
- ב -בירור הלכה
- ל- למעשה– מה מביא עונג גשמי ומה רוחני
- י- יצירתיות ופעלתנות
3. עיון בהלכה- ראו ב"מרכז מבקרים"
-
- ש- שאלה – הסרטון בכל נושא מעלה שאלה
- ב- בירור גדרי ההלכה לגבי חובת הקידוש וקידוש במקום סעודה
- מ- מקור: המקור בתורה על חובת הקידוש
- מ- מושגים– דאוריתא, תורה שבכתב , תורה שבעל פה, היה בדעתו, קידוש במקום סעודה
- מ- מבנה– מילוי תרשימים לבירור מנקרה דין וטעם בהלכה
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
- ל- למעשה – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נתבונן במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", נעמיק בכמה הלכות נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
כרטיס כניסה - קידוש וסעודות שבת
כרטיס כניסה - קידוש וסעודות שבת
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה – פעילות פתיחה לנושא
להלן 2 הצעות לפתיחה, לבחירת המורה.
הצעה 1- כיצד ניתן להסביר שיש מקום לאוכל גשמי ולעונג גשמי כאשר רוצים לקדש את שבת. התלמידים ינסו לענות ונסביר להם שאכן כדי לקדש יש להכניס את הקדושה לא רק בממד הרוחני אלא גם בממד הגשמי. ובהמשך נלמד ונבחין בסדר יום השבת היכן באים לידי ביטוי ממדים רוחניים וממדים גשמיים.
הצעה 2 – נתבונן בנס שארע למשפחה בצפריה בזכות עריכת שולחן השבת כבר מיום חמישי, נספר שאם המשפחה ידועה כמי שמהדרת במיוחד בעריכה של שולחן מפואר. בתמונה נראה שולחן שבת מפואר עומד ללא כל נזק בעת שהחלונות מנופצים מפגיעה של טיל. אפשר לראות את הסרטון.
נדון על חשיבות עריכת השולחן לכבוד שבת. ונבין שבשבת יש לחשיבות רבה גם לממד הגשמי לצד הממד הרוחני.
– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות זו:
ל- למעשה– ערך – נשקיע בכבוד ועונג שבת שמתבטא בעונג גשמי ורוחני.– ההשקעה בשבת היא מקור הברכה בכל.
כאשר משקיעים בגשמיות גם הגוף שותף לחוש בקדושת השבת.
-
תצפית- קידוש וסעודות שבת
תצפית- קידוש וסעודות שבת
בפעילות זו התלמידים ימצאו הבדלים בין תמונות, ויאתרו הלכות רבות לפי הרמזים. בדרך זו ניתן לעבור על הלכות רבות , המורה יחליט אם ומה להוסיף מעבר.
כמובן ניתן לקבל כל תשובה הגיונית גם אם הא לא תואמת לתשובון המצורף.
הדגשים בהוראה
מומלץ לקשר לערך ולבדוק אילו מתוך ההלכות מתקשרות לעונג גשמי ומה לעונג רוחני ומה כולל גם עונג גשמי וגם רוחני. למשל, נרות שבת הם עונג גשמי- שלא יהיה חשוך וגם עונג רוחני -שמביאים אור וקדושה לבית.
נדון עם התלמידים מה בבית שלהם עושים כדי להכניס עונג רוחני/ גשמי לשולחן שבת.
-
מרכז מבקרים - קידוש וסעודות
מרכז מבקרים - קידוש וסעודות
פעילות זו מזמינה את התלמידים לעיון בהלכה.
באמצעות סרטון וכרטיס צפייה לעיון בהלכה בספר "הלכות והליכות".
הסרטון זהה לכיתות א-ח, כרטיסי הצפייה הם בשתי רמות.
נושאי העיון:
א. חובת קידוש
ב. קידוש במקום סעודה
הדגשים בהוראה:
1. בהקשר לחובת הקידוש נדגיש את המושג המרכזי: מצווה מדאורייתא/ מהתורה
ואת המאפיינים של המושג:
– פ"ס מהתורה, והרמזים/ התומכים למציאת הפ"ס בסעיף
– המקור מהתורה הוא מקור מתומצת שלא נותן תשובות מפורטות על כל השאלות המתעוררות לגבי קיום המצווה בפועל, ולשם כך יש את נתושבע"פ
-להבחין בין מושגי בסיס למושגי תוכן, לעמוד על הסימון הגרפי בצבעים בספר. מושגי בסיס מתייחסים למושגים הקשורים לכלל הנושאים כמו "דאורייתא" , והם צבועים בכחול , ואילו מושגי תוכן מתייחסים לנושא מסוים כמו המושג: "קידוש" והם צבועים בצבע אדום בספר הלכות והליכות.
-נגדיר את המושגים תורה שבכתב תורה שבע"פ, ונעמוד על הקשר ביניהם בהקשר לכך שהתורה שבכתב מתמצתת ולא ניתן להבין מהו ציווי ה' ללא פירוש חז"ל בתורה שבעל פה.– המרכיבים של שביל"ם שבאים לידי ביטוי בפעילות זו:
ש- שאלה – הסרטון בכל נושא מעלה שאלה
ב– בירור גדרי ההלכה לגבי חובת הקידוש וקידוש במקום סעודה
מ– מקור: המקור בתורה על חובת הקידוש
מ– מושגים- דאוריתא, תורה שבכתב , תורה שבעל פה, היה בדעתו, קידוש במקום סעודה
מ– מבנה- מילוי תרשימים לבירור מנקרה דין וטעם בהלכה
חובת הקידוש - כרטיסי צפייה
-
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
"אז מה בתרמי"ל שלי?" – פעילות לסיום
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
בנות- תרמילים- 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנות- תרמילים- בכרטיסים בודדים
בנים - תרמילים - 4 בדף (כל דף מילה אחרת)
בנים- תרמילים - בכרטיסים בודדים
-
מבחן מסכם מס' 1
מבחן מסכם מס' 1
יחידה זו כוללת:
1. מבחן לבנים ולבנות
2. תשובון
*לנוחות המורים, הקבצים בפורמט פתוח וסגור
3. הצעה להערכה חלופית. בתום הערכה התלמידים יצרו משחק.לבחירתכם- הערכה בתהליך מלא או הערכה בתהליך מקוצר.
נושאי המבחן ופעילות הערכה החלופית:
הפרקים הם מתוך הספר "הלכות והליכות", חלק ב', הלכות שבת
קדושת השבת וההכנות אליה – פרק א'
נרות שבת – פרק ב'
תפילות השבת – פרק ג'
קידוש וסעודות שבת – פרק ה'
ערבית והבדלה – פרק ו'
הערכה חלופית תהליך מלא