שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית
























מושגים קשורים לראש השנה
-
ראש השנה – ז-ח - מערכים
-
ראש השנה – ז-ח - דפי עבודה
כיצד 'מלכויות', 'זיכרונות' ושופרות קשורים למצוות היום- השופר?
מרכזיות השופר בתפילת מוסף של ראש השנה
פעילות מבצעים ראש השנה
-
ראש השנה – ז-ח - משחקים ופעילות
זהו את ההלכות שבתמונה
נסו ליצור בעצמכם תמונה שתרמוז על כמה שיותר הלכות!
מפת אתר
-
ראש השנה – ז-ח - משימה מתוקשבת
נלמד מתוך חוויה- ונבין מה מסתתר מאחורי ברכת שהחיינו בלילה השני של ראש השנה
ראש השנה – ז-ח
"וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם… יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם" (במדבר כט, א)
*
איך ראש השנה נקרא בתורה? מדוע מצוות השופר מאפיינת את מהות חג זה?
-
מה ביחידה?
- תוכניות לימודים ומערכים
- תוכנית לימודים ספיראלית בהלכות אלול וחגי תשרי – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
- איך מצליחים ללמד הרבה בזמן קצר? מדריך למורה – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
- כיצד נשלב הישגים בהלכה בהוראת ראש השנה- מצגת והצעות למשימות – ראו ב"מערכים והצעות הוראה"
- תקיעת שופר
- מערך 'מבצע שופר'- מערך שתלמידות מעבירות לכיתות נמוכות יותר. ראו ב"מערכים והצעות הוראה", ו ב"דפי מידע ועבודה".
- מערכים בנושא תפילות החג
- יחידת הוראה- מרכזית השופר בתפילת מוסף של ר"ה – ראו ב"מערכים והצעות הוראה", ו ב"דפי מידע ועבודה".
- דפי מידע ועבודה – תפילות ראש השנה
- מרכזיות השופר במוסף של ראש השנה- נספחים לתלמיד – ראו ב"דפי מידע ועבודה". ראו מערך ומיפוי ב"מערכים והצעות הוראה".
- משחקים ופעילויות
- 'מפת אתר'- ציור ובו רמזים יל הלכות אש השנה לציור מצורף גם תשובון למורה – ראו ב"משחקים ופעילויות"
- שיעור מתוקשב בנושא ברכת שהחיינו ביום השני של ראש השנה – ראו ב"שיעור מתוקשב".
- תוכניות לימודים ומערכים
-
מערכים
מה תמצאו כאן?
- תוכנית ספיראלית להלכות אלול וחגי תשרי
נושאי החגים חוזרים על עצמם בכל שנה.
את נושאי החגים חשוב ללמד באופן ספירלי, מצד אחד צריך לחזור על עיקרי הדינים,
אך בכל פעם להוסיף נושאים, להתעמק בנושאים אחרים ולקשר לערכים שונים.
בתוכנית הלימודים בהלכה מצוינים הנושאים שיש להעמיק בהם והערכים המתאימים
לכל כיתה. המטרה היא לפתח לומד בקיא בפרטי המצווה העיקריים ובעל ידע רחב
בנושא, המיישם ומפנים הלכה למעשה את הנלמד.- מערכים והצעות הוראה בנושא תקיעת שופר
- כיצד נשלב הישגים בהלכה בהוראת ראש השנה- מצגת והצעות למשימות – ראו ב"מערכים והצעות הוראה"
- מערך 'מבצע שופר'- מערך שתלמידות מעבירות לכיתות נמוכות יותר. ראו ב"מערכים והצעות הוראה", ו ב"דפי מידע ועבודה".
- מערכים בנושא תפילות החג
- יחידת הוראה- מרכזית השופר בתפילת מוסף של ר"ה – ראו ב"מערכים והצעות הוראה", ו ב"דפי מידע ועבודה".
יחידת הוראה- מרכזיות השופר בתפילת מוסף של ראש השנה
-
דפי עבודה
מה תמצאו כאן?
- הלכות תקיעת שופר
- נספח לשיעור על השופר- פעילות מבצעים. ראו מערך למורה ב"מערכים ובהצעות הוראה"- מומלץ לתת לתלמידים להעביר שיעור זה לכיתות נמוכות.
- תפילות ראש השנה
- מרכזיות השופר במוסף של ראש השנה- נספחים לתלמיד: דפי עזר לתלמיד, נוסח התפילה, תמונות. התלמידים מתחלקים ל3 קבוצות ולומדים על חלק אחד מתפילת מוסף במשימות של איתור מידע מהתפילה ומשימה יצירתית. ראו מערך ומיפוי ב"מערכים והצעות הוראה".
מרכזיות השופר בתפילת מוסף של ראש השנה
- הלכות תקיעת שופר
-
משחקים ופעילות
מה תמצאו כאן?
מפת אתר- ציור ובו רמזים יל הלכות אש השנה לציור מצורף גם תשובון למורה. קבלו גם כל תשובה הגיונית אחרת. בקשו מהתלמידים ליצור תמונות משלהם.
-
משימה מתוקשבת
מה תמצאו כאן?
שיעור מתוקשב בנושא ברכת שהחיינו ביום השני של ראש השנה.
ברכת שהחיינו ביום השני של ראש השנה
לפתיחת המצגת לרשום באתר ג'ינלי להמשיך עם גוגל continue with google
השיעור מבוסס על פרק ב בספר "הלכות והליכות " , חלק א', שהחיינו ביום השני של ר"ה – סעיפים נו-נט, עמ' 31
אמצעי הוראה: מחשב עם מצגת ג'יניאלי (המצגת חינמית, נתנת להורדה כ pdf, עם אפשרות לפתיחת הקישורים. אך האתר מבקש תשלום של כמה שקלים אם מורידים)
ניתן להשתמש במצגת בלימוד פנים מול פנים בכיתה, ניתן לשלוח לתלמידות לבית, כלמידה עצמאית, ניתן להשתמש ככתה וירטואלית, בפעילות הלמידה המרכזית, מתאים לחלק לחדרים, לכל חדר לתת משימה אחת מתוך 5 המשימות שבמצגת (שקופיות 5-10), במליאה הקבוצה תציג תוצר משותף. כמובן, אם הכיתה מיומנת בעבודה שיתופית במחשב או בכתה. ניתן לעשות זאת גם בחדר מחשבים או לחלק בכיתה הפיזית לעבודה בקבוצות או שכל בת תקבל את כל המשימות.
ראו פירוט במערך המצורף.