שאל את הרב
הלכה שבועית
שמע ישראל - יחידה אינטראקטיבית














מושגים קשורים לקריאת שמע
-
שמע ישראל – כיתות ד'- ח' - נקודת זינוק
באיזו סיסמה השתמש בני כדי לוודא שהמחלצים הם יהודים?
סרטון וכרטיס כניסה 'שמע ישראל'
-
שמע ישראל – כיתות ד'- ח' - תצפית
הצטרפו ללוויין הטיסה- לאן נטוס הפעם ומה נבין?
נווטי תפילה
חומרי עזר מלווים למצגת
מצגות
-
שמע ישראל – כיתות ד'- ח' - מרכז מבקרים
צפו בסרטון- מהי התשובה לשאלה: כמה דקות שווה שעה זמנית?
סרטון, כרטיס צפייה ותרשים - שמע ישראל- שעה זמנית
מה השעה? -נספחים לפעילות המחשה- שעה זמנית
נווט תפילה- קריאת שמע בזמנה
-
שמע ישראל – כיתות ד'- ח' - מה בתרמיל?
מה בתרמי"ל שלי?
מה בתרמיל- כל התרמילים
-
שמע ישראל – כיתות ד'- ח' - מבדק יישומי -שמע ישראל
שמע ישראל – כיתות ד'- ח'
"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"
*
מה מעוררות מילים אלה בכל יהודי?
-
מה ביחידה?
- שמע ישראל – הלכות והליכות, חלק א, הלכות תפילה, פרק יא
- תכנים ורעיונות
- קריאת שמע כחלק מהתהליך של התפילה, של ההתקרבות לה'
- המבנה של קריאת שמע
- קריאה וכוונה בפסוק ראשון
- הלכות כלליות הנוגעות לאמירה ולקריאה
- הלכות מפורטות על ההגייה המדויקת
- המושג – שעה זמנית וזמן קריאת שמע
- מה ביחידה – איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה – סרטון- ראו ב"נקודת זינוק".
- ל- למעשה– – אהבת ה' נבחנת בהתמסרות שלנו, וזה גם בדברים הקטנים ולאו דווקא במסירות נפש בפועל.
- מצגת פעילה ופעילות מלווה- ראו ב"תצפית"
- כרטיס כניסה – סרטון- ראו ב"נקודת זינוק".
-
-
- ב- בירור ההלכה- התמצאות במבנה הברכות, הלכות בקשורות להגייה, אופן האמירה וכוונה בפסוק שמע ישראל
- ל- למעשה- הערך של אהבת ה' וקבלת מלכותו
- מ-מושגים- : "שמע ישראל'"
- י-יצירתיות – הלכות בתמונות, טיול בין איים ומציאת קוד לאוצר.
-
3. סרטון וכרטיס צפייה ונווט תפילה – ראו ב"מרכז מבקרים"
-
-
- מ-מושגים– שעה זמנית , סוף זמן קריאת שמע
- י-יצירתיות– יצירת מתקן של שעה זמנית בהשוואה לשעה רגילה
-
4. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
-
- ל-למעשה- מה ניקח לדרך.
-
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נעמיק בכמה מושגים נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים", ונמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
סרטון וכרטיס כניסה
בכרטיס נצפה בסרטון מרגש המספר כיצד הסתתר בני חסון מקיבוץ כיסופים במשך 22 שעות,
ובאיזו סיסמה השתמש כדי לברר המחלצים הם חיילי צה"ל ולא מחבלים….
נדון עם התלמידים- מה מיוחד בפסוק התפילה שמע ישראל.
נשמע את תשובותיהם ונציע להם ללמוד את משמעות התפילה וההלכות הקשורות אליה, להבין עד כמה היא מיוחדת ושחשוב שנלמד עליה כדי לחוש את העוצמה שלה כל יום.
-
תצפית
קריאת שמע – אוצר האהבה – פרק י"א
המצגת שלפניכם בנויה כיחידה אחת ארוכה שניתן למסור אותה על פני 2 שיעורים או יותר, לפי שיקול דעת המורה.
המספרים במדריך למורה מתייחסים למספרי השקופיות.
הפניה להלכה מודגשת בהצללה, והפניה לדף או חומר עזר מסומנת בכוכבית.
- קריאת שמע כחלק מהתהליך של התפילה, של ההתקרבות לה'
- המבנה של קריאת שמע
- קריאה וכוונה בפסוק ראשון
- הלכות כלליות הנוגעות לאמירה ולקריאה
- הלכות מפורטות על ההגייה המדויקת
הערה כללית על מבנה השיעור:
במהלך השיעור התלמידים נוסעים כביכול באוניה בין איים שונים על גבי המפה. אי שעדיין לא הגיעו אליו – מופיע עליו סימן של מנעול. כאשר מסיימים אי מסוים, מופיע דגל ירוק על האי שסיימו, וסמל המנעול משתנה לסמל של מנעול פתוח. לא לוחצים על האיים אלא פשוט מתקדמים הלאה לפי הסדר.
(התלמידים מקבלים מפת אוצר משלהם ומסמנים וי על כל אי בהתאם להתקדמות)
שימו לב:
כדי להגיע לאוצר הסופי יידרש קוד, שיינתן באמצעות חידון מסכם על כל ההלכות.
פתיחת האוצר היא במצגת נפרדת ממצגת הלימוד.
מה תמצאו כאן?
בהלכות תפילה קיימים פרקים שאותם נלמד בצמידות לסידור. ביחידות אלה תלווה אותנו מצגת מפעילה שתציג את העמודים מהסידור בהקשר להלכה. למצגת מלווים מדריך למורה. הראשון כללי והשני מפרט איזו פעילות יש לבצע באיזו שקופית.
- מצגות מפעילות– "שמע ישראל" ומדריך למורה למצגת- המצגת בנויה במתכונת של חדר בריחה- התלמידים צריכים להגיע לאוצר, וניתן לפתוח אותו עם הקוד שמתקבל בפעילות. הפעילו את הילדים לפי המדריך המצורף.
שימו לב: יש להקרין את מצגת האוצר לאחר המצגת הראשונה. ההקרנה תהיה רק עם הקובץ הסגור ששם ניתן להכניס את הקוד ותיפתח המצגת- האוצר.
במקביל למצגת יעיינו התלמידים גם בסידור האישי ובספר ההלכה שלהם.
* כוכבית מצביעה על חומר עזר מלווה.2. דפי הפעלה בהלימה למצגת- דפי ההפעלה מסומנים במדריך למורה בכוכבית.
3. נווטי תפילה – על כוונה בקריאת שמע
מצגת ומדריך למורה למצגת
בנים- חומרי עזר מלווים למצגת
בנות - חומרי עזר מלווים למצגת
נווט תפילה 2- לצאת ידי חובה
נווט תפילה 3- הסבר הפסוק
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
נעמיק הפעם בהבנת המושג שעה זמנית.
- הסרטון ממחיש את הרעיון ששעה זמנית השעות שחישבו בהם בעבר את הזמנים אינן דומות לימנו.
- פעילות "סליחה, מה השעה?"- ממחישה באמצעות אמצעים מיתקן שהתלמידים יוצרים את ההבדל בין שעה רגילה לזמנית.- ראו הסבר הפעילות למורה, חומרי עזר ליצירה. להבנה של המושג ניתן גם להיעזר במצגת ממחישה (מתוך האתר של משרד החינוך).
- נווט תפילה – על קריאת שמע בזמנה- להסבר על נווט תפילה -ראו בארגז כלים
- דף צפייה שמתמקד ומחדד את המושג.
נווט תפילה על קריאת שמע בזמנה
כרטיס צפייה לסרטון+תשובון
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים בכרטיסים בודדים
-
מבדק יישומי -שמע ישראל
מבדק יישומי -שמע ישראל
מה תמצאו כאן?
מבדק קריאה של שמע ישראל, ברוך שם, ברכה ראשונה, ופסוקים נבחרים מפרשה ראשונה ושנייה.
הקבצים שלפניכם מכילים:
- הנחיות למורה
- טבלת סימון- אישי לכל תלמיד
- קטעי התפילה עם סימון (המורה ייעזר בהם כאשר יבקש מהתלמיד לקרוא מסידורו את קטעי התפילה)