שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית




















מושגים קשורים לתפילת שמונה עשרה
-
תפילת שמונה עשרה – כיתות ד'- ח' - נקודת זינוק
מפגש אישי עם המלך- לא נפספס את ההזדמנות!
כרטיסי כניסה
כרטיס כניסה ריק
-
תפילת שמונה עשרה – כיתות ד'- ח' - תצפית
הצטרפו ללוויין הטיסה- לאן נטוס הפעם ומה נבין?
מצגת ופעילות מלווה ונווט פסוק אישי
בית כנסת חי קאפ ונווט
-
תפילת שמונה עשרה – כיתות ד'- ח' - מרכז מבקרים
צפו בסרטון- מהי ברכה ארוכה ברכה קצרה?
סרטון-כוונה בתפילת שמונה עשרה
כרטיס צפייה ונווט
-
תפילת שמונה עשרה – כיתות ד'- ח' - מה בתרמיל?
מה בתרמי"ל שלי?
מה בתרמיל- כל התרמילים
תפילת שמונה עשרה – כיתות ד'- ח'
"לעמוד לפני המלך"
*
איך ההלכה עוזרת לנו לעמוד לפני המלך?
-
מה ביחידה?
- תפילת שמונה עשרה
- מקור: הלכות והליכות, חלק א, הלכות תפילה, פרק י"ב
- תכנים ורעיונות
- מבנה התפילה, משמעות – כניסה לחדר המלך. חיבור לפסוקי דזמרה.
סמיכת גאולה לתפילה
דיני הפסק
דיני הכריעות
סיום התפילה
- מקום וכוונה בתפילה
- מבנה התפילה, משמעות – כניסה לחדר המלך. חיבור לפסוקי דזמרה.
- תפילת שמונה עשרה זו זכות והזדמנות לעמוד לפני המלך- ננצל זאת בהכנה, בכוונה ותוכן (שבח , בקשה והודיה)
- מה ביחידה איזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- כרטיס כניסה בנושא הכנה לתפילה – אירוע- ראו ב"נקודת זינוק", ראו גם פירוט במדריך למורה של המצגת.
- ל- למעשה– ההזדמנות לעמוד לפני המלך
- כרטיס כניסה בנושא כוונה בתפילה- הקלטה של תפילה בלחש- ראו ב"נקודת זינוק".מצגת – ראו ב"תצפית"
- ל- למעשה– הלחש מפגש אישי עם ה' – התכנסות עם עצמנו, ללא רעש וצלצולים- מעורר מחבר
- מ-מושגים- : תפילת שמונה עשרה
- כרטיס כניסה בנושא הכנה לתפילה – אירוע- ראו ב"נקודת זינוק", ראו גם פירוט במדריך למורה של המצגת.
3. פענוח תמונה לפי ההלכה- בית כנסת ח"י-קאפ- ראו ב"תצפית".
-
-
- ב- בירור ההלכה- צורת ומקום העמידה בתפילת שמונה עשרה וזמנה
- ש- שאלה– מקרים בתמונות
- י-יצירתיות – לימוד דרך תמונה
-
4 נווט-תפילה- ראו ב"תצפית".
-
-
- ל- למעשה- לעורר כוונה
-
-
-
- ב- בירור הלכה- מעבר לפני המתפלל שמונה עשרה, מנהג אמירת פסוק אישי
-
5. .מצגת ואביזרים נלווים- ראו ב"תצפית".
-
-
- ל- למעשה- מערכון ע הערך של הזדמנות לעמוד לפני המלך
- ב- בירור הלכה- מבנה התפילה, משמעות – כניסה לחדר המלך. חיבור לפסוקי דזמרה, סמיכת גאולה לתפילה, דיני הפסק, דיני הכריעות, סיום התפילה
- י- יצירתיות – הקונספט מציאת מפתח לחדר המלך, משחק זכרון, תפזורת, הפעלות של התלמידים ועוד
- מ -מושגים – שבח, בקשה, הודיה, סמיכת גאולה לתפילה
- מ-מבנה – פעילות לניתוח מבנה ההלכה
-
6. סרטון וכרטיס צפייה – כוונה בתפילה- ראו ב"מרכז מבקרים"
-
-
- ב – בירור ההלכה- ארגון ההלכות הקשורות לריכוז בתפילה וההכנות לפי האיברים- לב, פה וראש, שימו בסרגל דין וזיהוי פסוקים בהלכה
-
7. משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
-
-
-
- ל-למעשה- מה ניקח לדרך.
-
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מקיף על פרק ההלכות בפעילות "תצפית", ונעמיק בכמה מושגים נבחרות באמצעות "מרכז מבקרים" ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
- תפילת שמונה עשרה
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיסי כניסה
כרטיס כניסה 1 – איך הייתם מתכוננים לקראת מפגש של אישיות חשובה שבוחנת אפשרות לתרום מתקנים לבית הספר- התלמידים יציעו רעיונות שונים- החל מנקיון המקום/ לבוש מכובד/ הופעה ונתינת כבוד והערכה לאישיות ותכנון אופן הבקשה. הרעיון הוא שינצלו את ההזדמנות של המפגש, ולא יפספסו אותו.מומלץ להציג כרטיס זה בתחילת השיעור של המצגת בפעילות ה"תצפית".כרטיס כניסה 2 – בכרטיס נשמיע הקלטה של תפילה בלחש- נשאל איזו הרגשה זה יוצר הפנייה בלחש לה', נדון במפגש האישי שלנו מול ה' ושהלחישה מעוזרת לנו להרגיש זאת.מומלץ להפעיל כפתיח לנושא הכוונה בתפילהב"מרכז מבקרים"הרחבה על משמעות כרטס כניסה ותבנית לכרטיס כניסה ריק – תכלו לראות ב"ארגז כלים" למורה. -
תצפית
מה תמצאו כאן?
בהלכות תפילה קיימים פרקים שאותם נלמד בצמידות לסידור. ביחידות אלה תלווה אותנו מצגת מפעילה שתציג את העמודים מהסידור בהקשר להלכה. למצגת מלווים מדריך למורה. הראשון כללי והשני מפרט איזו פעילות יש לבצע באיזו שקופית.
- בית כנסת "ח"י-קאפ" – פעילות בסגנון הספר ה"אידעשע קאפ"(ראש יהודי- סדרת ספרים עם ציורים ושאלות הגיון שתשובתם בציור.)- בית הכנסת נקרא ח"י קאפ- חי=18(תפילת שמונה עשרה), וקאפ- זה תרגום ל"ראש"- ברמיזה לפענוח וחידוד וחשיבה. התלמידים רואים ציור ושאלות. עליהם לענות תשובות לשאלות לפי ההגיון והרמזים בציור. בצד כל שאלה ניתן סעיף הלכה שקשור לתשובה. בתשובתם עליהם לנמק מתוך הסעיף. ניתן לעשות במליאה או בקבוצות.
- מצגת מפעילה ופעילויות נלוות- ראו הסבר מפורט במדריך למורה במצגת
- נווטי תפילה – תזכורת הניתנת לתלמידים לקראת התפילה מתוך ההלכות שנלמדו בשיעור. להרחבה והסבר על 'נווט-תפילה' ראו 'נווט תפילה' ב'ארגז כלים'. ביחידה זו ישנם שלושה 'נווטי תפילה':
- תזכורת לכוונה בברכת אבות – רצוי לתת בסיום הפעילות ב"מרכז מבקרים"
- פסוק אישי בסיום התפילה- רצוי לתת לאחר הפעילות של בית כנסת ח"י קאפ
- מעבר לפני המתפלל- רצוי לתת לאחר הפעילות במצגת
מצגת וחומרים מלווים
נווט פסוק אישי למצגת -2- פסוק אישי בתפילת שמונה עשרה
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
סרטון וכרטיס צפייה
נתמקד בכוונה בתפילת שמונה עשרה, ומהן ההלכות המסייעות לכוונה בתפילה.
לבחירתכם לכיתות ד-ו יש שני פורמטים מעוצבים אחד מרווח יותר.
לנוחותכם יש גם תשובון למורה
מומלץ לפתוח את השיעור בכרטיס כניסה על הכוונה בתפילה- ראו ב"נקודת זינוק"
לאחר הפעילות חלקו לילדים נווט תזכורת לתפילה- הכוונה בתפילה.
להרחבה והסבר על 'נווט-תפילה' ראו 'נווט תפילה' ב'ארגז כלים'.
כרטיס צפייה לסרטון
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים בכרטיסים בודדים