שאל את הרב
הלכה שבועית
מושגים קשורים למצוות צדקה והלוואה
-
חיים הלכה – צדקה - נקודת זינוק
בחנו את עצמכם בשאלון הנתינה. מה גיליתם?
שאלון נתינה
-
חיים הלכה – צדקה - מרכז מבקרים
התבוננו בסרטון, מה התחדש לכם ומה עוד הייתם רוצים ללמוד בנושא צדקה ובנושא נתינה?
סרטון ומשימות צדקה
קומיקס נתינה ובקראה של הלכות צדקה
-
חיים הלכה – צדקה - מה בתרמיל?
בנות
בנים
חיים הלכה – צדקה
מהו שורש המילה צדקה? כיצד הוא קשור לצדקה?
-
מה ביחידה?
יחידת הלימוד: הלכות צדקה פרק ז
נושא השיעור: מעלות הצדקה ואופן נתינתה (א-ז; יד-יט)
רעיונות מרכזיים:
מצוות הצדקה היא מהמצוות היסודיות ביהדות, הצדקה היא סימן לכך שהנותן הוא מזרעו של אברהם אבינו.
הצדקה ביהדות היא מלשון צדק בשונה מצדקה אצל אומות העולם שהיא במשמעות של חסד.
ה' מנהיג את העולם באופן שיש נותן ומקבל. היחס אל הכסף הוא כאל פקדון. האדם הוא שליח ה' לתת את הכסף לשני. ולכן חובה לתת צדקה, ואופן הנתינה תהיה בצורה מכובדת שלא תבייש את העני. ההלכה מפרטת דרגות באופן נתינת הצדקה. דרגות אלה מתייחסות למידת הבושה שהעני חש. כאשר הדרגה הגבוהה ביותר הוא שיתוף העני בעסק. כך העני חש שווה ערך ותורם ולא נזקק.
מעלות רבות נאמרו על מצוות הצדקה אחת מהן היא ששקולה כנגד כל המצוות . החסידות מבארת את גודל מעלת הצדקה – במצווה זו האדם משקיע את חיי נפשו בהשגת הכסף, ולכן כאשר הוא מפריש ממנו לצדקה הוא מעלה לקדושה את גופו הגשמי מעבר לכלל המצוות שנעשות באיבר מסוים. הצדקה מזככת את האדם ואת העולם , ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן : צדקה, פקדון
הסתעפויות והשלכה לחיים
- להכיר שכל מה שיש לנו הוא פקדון מלמעלה ומוטלת עלינו החובה לא למעול באמון שה' נותן בנו ולתרום ממה שקיבלנו לאחרים.
- האופן של הנתינה חשוב יותר מכמות הנתינה.
- מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
-
- שאלון העוסק בשאלה עד כמה אני נותן ומאיזו גישה נובעת הנתינה- כרטיס כניסה ראו ב"נקודת זינוק ".
-
-
- ל- למעשה– הערך של נתינה אמיתית היא מכבדת את הנותן והמקבל.
- סרטון המחשה, סרטון הקראה ההלכה ראו ב"מרכז מבקרים".
- ב- בירור ההלכה- מעלת הצדקה, אופן נתינת הצדקה- סרטונים, שאלות ומשימות
- מ-מושגים– : "צדקה" , מתן בסתר", "קופת צדקה"
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- י-יצירתיות – מה ניקח לדרך.
-
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
מה תמצאו כאן?
כרטיס כניסה לשיעור -השאלון עוסק בשאלה עד כמה אני נותן ומאיזו גישה נובעת הנתינה- האם מגאווה ביכולות או מידיעה שמה שיש לי זה מאת ה'. נעורר דיון ונסיק כי כל מה שיש לנו הוא פקדון מה' כדי שנסייע למי שאין. התפקיד שלנו הוא להיות שליחים נאמנים לתת למי שאין. כאשר האדם לא מבצע את השליחות ה' יכול להעביר את הפקדון למישהו אחר.
-
מרכז מבקרים
מה תמצאו כאן?
- סרטון המחשה בנושא צדקה ומשימות ללמידה בעקבותיו
- קומיקס בנושא חסד ונתינה- ניתן להקרין כפתיח או כסיכום או במהל השיעור
- קריאה של ההלכות בליווי תמונות והמחשות- להקנייה
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים