רשת חינוך חבד מעלין בקודש

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש י”ב אייר

בוקר אור! תוכנית הבוקר י"ב אייר -אהבת ה'

סרטון 1 | לחיות עם הזמן | חידה יומית | הלכה

לחיות עם הזמן – ארבעת המינים מסמלים אחדות

חידה יומית – לא נהגו כבוד זה בזה

הלכה: כיצד מקיימים מורא אב ואם וכיצד מקיימים את כיבוד אב ואם(פרק ו סעיף ז, ט, יא)

 

עדכונים מהשטח | חיים תניא

עדכונים מהשטח

חיים תניא -אמונה- ירושה

מבט לשיעור - הלכות והליכות

יחידת הלימוד: כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ו’

נושא השיעור:  

כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיף ז-יא)

 

           קהל היעד: כיתה ה

 

רעיונות מרכזיים:

 

מצוות כיבוד הורים מתייחסת לשני היבטים: כבוד – מעשים המביעים את היחס המעריך להורים ולבעלי הסמכות, ומורא– המביע את ההימנעות ממעשים העלולים להתפרש כחוסר כבוד או פגיעה וזלזול.

מטבע העולם ההורים דואגים ומספקים את צרכי הילדים. הדבר מתבטא בנתינה יומיומית ובאופן טבעי הילדים נוטים לקבל זאת כמובן מאליו. ובשל הרגילות והקירבה – הנטייה הטבעית היא לא להביע כלפיהם יחס של כבוד או מורא. ההלכה מפרטת כיצד צריך להתנהג כלפי ההורים ולא לראות את הנתינה והקירבה שלהם כמובנת מאליה וכחובת ההורים כלפינו.

 

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

מורא אב ואם

כיבוד אב ואם

 

הסתעפויות והשלכה לחיים

 

  • לא לקבל כמובן מאליו את הנתינה של הסובבים אותנו גם אם זה חלק מהמחויבות או הגדרת התפקיד שלהם.  למשל- הנהג, המורה, המוכר בחנות ועוד.

 

 

מבדק - הלכות והליכות

סעיפים: ז-יא

 

  1. לפניכם כמה פעולות הבחינו אלו פעולות קשורות לכיבוד אב ואב ואלו למורא אב ואם

 

א. לא יסתור את דברי ההורים.

ב. אמא חזרה עייפה מהעבודה ודוד הגיש לה ארוחה.

ג. אלי סידר את הבית לבקשתה של אמו.

ד. נחום חושב שאביו טועה אך הוא שתק ולא העיר לו.

2. אביו של מנחם אמר משהו ומנחם שתק. שאלו אביו מדוע אתה לא מביע את דעתך על מה שאמרתי. מנחם אמר שמפני מורא אב אסור לבן לאשר או לסתור את דברי ההורה. אביו חייך ואמר שהוא מוחל על כבודו. האם מנחם יכול לומר את דעתו? מדוע?

א. כן משום שהאב יכול לפי ההלכה למחול על כבודו.

ב. כן. מפני שלבן מותר לומר את דעתו בפני אביו

ג. לא. משום שאסור לבן לומר את דעתו לפני אביו 

ד. לא משום שלפי ההלכה האב לא יכול למחול על כבודו

3. גילה דיברה בחוצפה לאמה. האם הצטערה מאוד על סגנון הדיבור, והחליטה שהיא מוותרת לגילה על מצוות כיבוד הורים כיוון שממילא היא לא יכולה לעמוד בה…האם האם יכולה לפי ההלכה לוותר על כבודה?   הוכיחו את תשובתכם (סעיף יא)

 

4. באיזה מקרה נענש הבן על מעשה של  כיבוד הורים? (סעיף ט)

 

א. רחל נתנה להוריה מתנה שהם לא אהבו

ב. חנה אפתה עוגה והביאה לאמה . האם הסבירה לה שאסור לה לאכול מהעוגה

ג. שפרה בישלה מטעמים. היא היתה לחוצה והגישה לאמה  בחוסר סבלנות, וזרזה אותה שתמהר לאכול כי ממהרת מאוד.

ד. גאולה שטפה את הרצפה בבית של אמה המבוגרת. האם הצטערה שגאולה עובדת מדיי קשה.

 

תשובון יב אייר מעודכן

נקודת זינוק - הלכות והליכות

מאיר וחיים נסעו באוטובוס כאשר ירדו בתחנה פנה מאיר לנהג ואמר לו: תודה!!

התפלא חיים ואמר למאיר: למה אתה מודה לו? זה הרי התפקיד שלו, הוא מקבל על זה כסף…

ענה לו מאיר: גם לאמא שלי אני מודה אחרי שהיא מגישה לי את ארוחת הצהריים..

 

מה דעתכם? עם איזו דעה אתם מזדהים? מה אתם הייתם עושים. הסבירו מדוע.

פעילות

הלכה

הכינו סטיקרים של תזכורת איך תוכלו לכבד את ההורים בעזרה בבית

בחרו את אחד מהמשפטים הבאים עצבו אותו על רצועת בריסטול הוסיפו איורים וקישוטים כיד הדמיון הטובה עליכם, והניחו/ הדביקו במקום מתאים בבית (ניתן להדביק חתיכות מגנט מהצד האחורי של הסטיקר ולהצמיד למקרר., או להניח בקופסא מתאימה ולבחור כל יום תזכורת/ סטיקר אחר/ת.

1 “אכלנו ושבענו, האוכל היה טעים, עכשיו נוריד מהשולחן את הכלים” 

2  “אצלי בחדר – שומרים על הסדר” 

  1. “בבוקר כשמהמיטה אני קמה, אני מסדרת השמיכה ומקפלת הפיג’מה” 
  2. ” אני מטאטא את הרצפה יום כן יום לא, היום כן!” 
  3. 5. “הזבל לסל וחסל!” 

 

לחיות עם הזמן

מיחודיות לאחדות

הכינו קומיקס קצר, שיחה בין ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה שבו כל אחד מתאר את היחודיות שלו ואיך מתבטא בו האחדות. 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

חיים תניא

 

למדנו שקיבלנו מאברהם אבינו ירושה גדולה, האמונה בה’. אם הקב”ה נתן לנו ירושה כל כך גדולה, הוא בוודאי מצפה שנשתמש בה.

כתבו כמה שיותר דברים שיהודי צריך לעשות עם האמונה שבתוכו.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

איזה מושג או רעיון חסידי משיעורי התניא שלמדת עד כה השפיע עלייך במיוחד?

האם הצלחת ליישם את הנלמד בחיי היומיום שלך?

 

כתוב/י סיפור קצר באחד מהאפשרויות הבאות:

זה קרה באמת- אירוע שקרה לי או התמודדות שהייתה לי, בהם קיבלתי כוח ותבונה מאחד הנושאים שנלמדו בתכנית ‘חיים תניא’.

זה יכול היה לקרות באמת- סיפור בדיוני, שיכול לקרות באמת, המבוסס על רעיונות ומסרים משיעורי ‘חיים תניא’.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

 

הורדת קבצים

דיווח על תקלה ביחידה זו

קישורים

שינוי גודל גופנים