רשת חינוך חבד מעלין בקודש

הכיתה הוירטואלית מעלין בקודש י”ג אייר

שכבת גיל: א', ב', ג', גני ילדים, ד', ה', ו',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

בוקר אור! תוכנית הבוקר י"ג אייר -עידוד לימוד משניות בע"פ

סרטון 1 | לחיות עם הזמן | חידה יומית | הלכה

לחיות עם הזמן – פסח שני – אין דבר אבוד

חידה יומית   

הלכה: כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם ?  

עדכונים מהשטח | חיים תניא

עדכונים מהשטח

חיים תניא -אמונה- ירושה

פרשת שבוע – קרבן העומר

מבט לשיעור - הלכות והליכות, פרשת שבוע

פרשת שבוע

יחידת הלימוד: פרשת אמור

נושא השיעור:  קרבן העומר

קהל היעד: כיתות ד-ו

רעיונות מרכזיים:

מהו קרבן העומר?

מנחת העומר או קרבן העומר או העומר, היא מנחה מקרבנות הציבור, עשוייה משעורים ומוקרבת בבית המקדש בט”ז בניסן.

כתוב בתורה (ויקרא כג ט-יא): כִּי-תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת-קְצִירָהּ- וַהֲבֵאתֶם אֶת-עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל-הַכֹּהֵן. וְהֵנִיף אֶת-הָעֹמֶר לִפְנֵי ה’, לִרְצֹנְכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת יְנִיפֶנּוּ הַכֹּהֵן...” 

מה? כמה? למה?

עומר היא כמות של עשירית האיפה. מנחת העומר קריבה מהתבואה הראשונה שנקצרת באותה שנה. בניגוד לכל המנחות, שעשויות מסולת חיטה (חוץ ממנחת סוטה), – העומר עשוי מעשירית האיפה סולת שעורים. 

מה קורה כתוצאה מהקרבת העומר?

 העומר קרב כדי להתיר לנו את אכילת התבואה החדשה שהייתה אסורה עד עתה. ברגע שקרב על המזבח הקומץ מהעומר – הותרה כל התבואה (גם מהחיטים) לאכילה, אמנם להקרבה יותרו החיטים רק לאחר הקרבת שתי הלחם בשבועות.

לאחר הקרבת העומר מתחילים לספור את ספירת העומר, 50 יום עד חג השבועות שבו יוקרב קרבן שתי הלחם, הקרבן הראשון מהחיטים. (מעובד על פי ויקישיבה)

טעם המצווה 

 כדי שנתבונן בחסד הגדול שעושה השם איתנו לחדש לנו שנה שנה תבואה כדי שנאכל ונחיה , לכן ראוי לנו שנקריב להשם מהתבואה החדשה לפני שאנחנו נהנים ממנה.  הקרבת הקרבן הזה שהיא בעצם הזכרה והודיה על חסד ה’ הופכת אותנו להיות ראויים לברכה בשפע שייתן לנו ה’.  חסד נהיה ראויין לברכה בהכשר מעשינו לפניו, תתברך תבואתנו וישלם חפץ השם בנו, שחפץ מרב טובו בברכת בריותיו.  (מעובד עפ”י ספר החינוך -מצווה ש”ב)

יש לי מושג: חדש

איסור חדש בהלכה, איסור חדש הוא האיסור לאכול מתבואת השנה החדשה קודם להקרבת מנחת העומר בט”ז בניסן, בזמן שבית המקדש היה קיים, או קודם לי”ז בניסן בימינו. התבואה החדשה נקראת על שם האיסור – ‘חדש’.

להרחבה על איסור חדש

מידע נוסף על העומר באתר בית חב”ד

הסתעפויות

חובת ההכרה שכל השפע וכל חיינו תלויים בה’- מיד בתחילת היום.

 

הלכה

יחידת הלימוד:

כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ו’

נושא השיעור:  

כיצד מקיימים כיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיפים יב-טז)

 קהל היעד: כיתה ה

רעיונות מרכזיים:

ההלכה במצוות כיבוד הורים מתייחסת למצבים שונים בהם נדרשים הבנים לכבד צורך פיזי כמו אכילה , שתיה או מנוחת ההורים, כמו כן הכבוד הוא לא רק לדאוג לרווחתו בהיבט הפיזי אלא אף ביחס המבטא כבוד גם במצבים של קונפליקטים; כיצד למשל, לנהוג כבוד כאשר יש קונפליקט בין רצון האב לרצון האם או בין רצון ההורים לרצון ה’.

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן :כיבוד הורים

מושגי בסיס

מצות עשה, מצוות לא תעשה

דאוריתא, דרבנן

 כיבוד אב ואם

הסתעפויות והשלכה לחיים

שמירה על כבוד במצבים של קונפליקטים. גם אם אני צודק יש דרך לנהוג נכון אך לא להביך את השני.

 

מבדק - הלכות והליכות, פרשת שבוע

פרשת שבוע

 

  1. ממה מקריבים את קרבן העומר?

א. שעורים

ב. חיטים

ג. כבשים

ד. יונים

 

  1. מתי מקריבים את קרבן העומר?

א. אחרי שבת חול המועד פסח

ב. ט”ו ניסן- יום טוב הראשון של פסח

ג. ט”ז ניסן- היום הראשון של חול המועד פסח

ד. בחג השבועות

  1. אילו שמות נוספים יש לקרבן העומר?

א. קרבן שתי הלחם

ב. מנחת ביכורים

ג. קרבן לחם הפנים

ד. מנחת חביתין

  1. רק אחרי שמקריבים את קרבן העומר מותר…

א. להקריב את שאר קרבות חג הפסח בהית המקדש

ב. לאכול מהתבואה החדשה של השעורים

ג. לאכול מכל התבואה החדשה: החיטים והשעורים

ד. להקריב בבית המקדש את קרבנות המנחה העשויים מחיטים

  1. מה זה עומר?

א. סוג של תבואה

ב. כמות נפח- עשירית האיפה

ג. התקופה שבין פסח לשבועות

ד. זרעים של תבואה

  1. קרבן העומר מזכיר לנו ש…בחרו את התשובות הנכונות.

א. כל השפע הגשמי שאנו מקבלים זה מה’.

ב. שצריך לעבוד קשה כדי שתהיה תבואה בשדות.

ג. צריך להודות על כל מה שה’ נותן לנו.

ד. להתפלל ולבקש מה’ שיתן לנו שפע ברכה והצלחה.

תשובון מבדק פרשת שבוע יג אייר

הלכה

סעיפים: יב-טז

 

  1. לפניכם  כמה אירועים. בחרו את האירועים שבהם נהגו נכון לפי ההלכה.

 

א. מנחם העיר את אמו כדי לשאול אותה באיזה משחק ישחק עם התינוק. (סעיף יב)

ב. גבי העיר את אביו כדי שיעזור לו להבין שאלה בגמרא

ג. שמעון העיר את אביו כדי להתפלל מנחה

ד. האורח החשוב שאבא חיכה לו זמן רב – הגיע בהפתעה. דוד העיר את אבא

2. אמא של גבריאל ביקשה ממנו  לסדר את הניירות שעל השולחן. כשחזר אביו אמר מי סידר את הניירות. עכשיו איבדתי כמה מסמכים חשובים… האם יאמר גבריאל שאמו ביקשה ממנו? (סעיף יג)

א. כן.

ב. לא

נמקו ________________________

 

3. יגאל הוא רופא. אביו ביקש ממנו להזריק לו זריקה. האם מותר לו לעשות זאת?

א. בשום מקרה אסור לגרום פצע להורים.

ב. מותר לגרום פצע לצורך טיפול רפואי.

ג. מותר רק אם אין רופא אחר שיעשה זאת

ד. מותר רק אם ההורים ביקשו זאת ממנו.

4. את מי ה’ קילל?(סעיף ט)- בחרו בתשובות הנכונות

א. מי שאומר מילים משפילות ולועגות לאביו או לאמו.

ב.  מי שחושב דברים לא טובים על הוריו.

ג. מי שמבזה את אביו ואמו ברמז.

ד. מי ששכח למלא את רצון אביו או אמו.

5. באיזה מקרה אסור לשמוע בקול ההורים – כתבו נכון /לא נכון

א. במקרה שההורים אומרים לעבור עבירה מהתורה.

ב. במקרה שההורים אומרים לעשות מצוות עשה.

ג. במקרה שההורים אומרים לעבור עבירה מדרבנן.

ד. במקרה שההורים אוסרים לעשות מצווה מדאוריתא.

ה. במקרה שההורים אוסרים לעשות מצווה מדרבנן.

ו. במקרה שההורים לא צודקים.

תשובון הלכה יג אייר- כיבוד הורים

נקודת זינוק - הלכות והליכות, פרשת שבוע

פרשת שבוע

 

 

מיד כשקמים בבוקר אומרים “מודה אני”

איך זה משפיע על כל היום שלכם?

 

הלכה

 

כיצד תנהגו באירועים הבאים:

  1. המורה לתורה הסבירה מושג בצורה שגויה

א. אצביע ואומר שהמורה טעתה ואגיד את התשובה הנכונה

ב. אתלחש עם החברה שלידי ואומר לו שהמורה ממש לא יודעת את החומר

ג. לא אומר כלום לאף אחד

ד. אגש אל המורה בהפסקה ואומר לה בנימוס שנראה לי שהיה טעות בהסבר ואגיד לה את התשובה הנכונה

  1. אבא מבקש ממכם עזרה בתוכנת מחשב שהוא לא שולט בה

א. מצטער אין לי זמן וכח להסביר, עדיף שאני אעשה את זה לבד…

ב. אני שמח שיש דברים חדשים שאני יכול לעזור בהם לאבא שלי שבד”כ יודע הכל

ג. אני מוכן לעזור אך זה ממש מעצבן אותי כל השאלות הטיפשיות שלו

ד. עדיף שתבקש ממישהו אחר לי אין סבלנות וכח

 

פעילות

פרשת שבוע

הטעם למצוות קרבן העומר הוא לזכור שכל השפע הגשמי הוא מאת ה’, לבקש ולהודות לה’ על כך.

ציינו עוד מצוות שאתם מכירים שאנו מקיימים מהטעם הזה..

הלכה

ציירו קומיקס או כתבו סיפור שבו הציגו כיצד אתם מצליחים לכבד גם במצב שבו לא קל לכבד את ההורים.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

לחיות עם הזמן

אין דבר אבוד

כתבו תזכורת לתליה על המקרר שתזכיר לכם לא להתייאש כי אין דבר אבוד. תלו אותו , צלמו ושלחו

 

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

חיים תניא

 

למדנו שקיבלנו מאברהם אבינו ירושה גדולה, האמונה בה’. אם הקב”ה נתן לנו ירושה כל כך גדולה, הוא בוודאי מצפה שנשתמש בה.

כתבו כמה שיותר דברים שיהודי צריך לעשות עם האמונה שבתוכו.

ציינו שם, כיתה ובית ספר ושלחו ל: 

 

  •  kv@reshetch.org.il-מייל התכנית, או לטלפון 0525255039

 

 

 

 

הורדת קבצים

דיווח על תקלה ביחידה זו

קישורים

שינוי גודל גופנים