מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

חיים הלכה: הלכות ברכת המזון -יחידה אינטראקטיבית – CLASS E

שכבת גיל: ה',
מקור הקובץ: אגפי הרשת

סרטונים, מצגות וגם סביבת למידה ללמידה מקרוב או מרחוק.

מבט לשיעור - הלכות והליכות

יחידת הלימוד: הלכות ברכת המזון

נושא השיעור:  ברכת המזון וההכנה ואופן אמירתה  הלכות סעודה וברכות, פרק ו, סעיפים א-טז; 

קהל היעד: כיתות ה

 

רעיונות מרכזיים:

ברכת המזון היא מצווה מדאוריתא  שנאמר 'ואכלת ושבעת וברכת", שמשמעותה היא הודיה לה' והכרה שהכל מאיתו יתברך,(בשונה מברכה ראשונה שזו מצווה מדרבנן), ולכן פרטי ההלכות מחמירים יותר ; לדוגמה אם יש ספק אם ברך או לא- יש לברך שנית בשונה עם ברכות ראשונות ששם ההנחייה היא: "ספק ברכות להקל".  החומרה והחשיבות מתבטאים גם באופן אמירת הברכה ובכוונה שיש לכוון בעת אמירתה.

הסתעפויות

אופן אמירת התודה צריך להיות בהלימה לתוכן שלה. לא ייתכן לקבל ממישהו טובה ולהסתפק במלמול ובאמירת תודה חפוזה.

 


מושגים מרכזיים:

 

מושגי תוכן:

ברכת המזון

מים אחרונים

 

מושג בסיס

ספק

מצווה מן התורה/ דאורייתא/ דרבנן

 

מבדק - הלכות והליכות

ב"ה

ברכת המזון וההכנה ואופן אמירתה  הלכות סעודה וברכות, פרק ו, סעיפים א-טז; 

 

  1. 1. מי חייב במים אחרונים?

א. רק הגברים

ב. כולם

ג. מי שמהדר

ד. מי שנוהג

  1. 2. סדר נטילת מים אחרונים

א. כמו נטילת ידיים לסעודה

ב.  נוטלים את כל היד פעם אחת בכל יד, מנגבים ומעבירים על השפתיים

ג. נוטלים את קצות האצבעות פעם אחת בכל יד, ומעבירים על השפתיים

ד. נוטלים את קצות האצבעות 3 פעמים על כל יד ומעבירים על השפתיים

 

  1. 3. בסרטון ראינו מקרה שבו האיש לא הספיק לברך במקום שבו הוא אכל בגלל שפרצה בביתו שרפה.

עיינו בסעיף יד.

א. דוד טען שהאיש נהג לפי מנהג הספרדים. הוכיחו את דבריו.

______________________________________________________

ב. מה לפי האשכנזים היה עדיף לעשות במקרה זה?

______________________________________________________

  1. בסרטון ראינו מקרה שחנינא נרדם באמצע ברכת המזון וכשהתעורר לא זכר אם ברך או לא, ולכן החליט להתחיל לברך מתחילה.

א. האם אכן היה צריך להתחיל מתחילת ברכת המזון? ___________

נמקו את תשובתכם עפ"י סעיף ט"ו _______________________________________________________

ב. חנינא נהג כמנהג הספרדים, עד איזו ברכה הוא חזר וברך? _____________

ואם הוא היה נוהג כדעת אדה"ז אילו ברכות הוא היה חוזר ומברך? _________

  1. דינה אכלה ארוחת ערב ונמנמה בארוחה, בסיום הארוחה לא זכרה אם ברכה ברכת המזון או לא, מה הדין? ______________

באיזה סעיף מופיע הדין?__________________

 

 

נקודת זינוק - הלכות והליכות

קראו את האירוע והשלימו את התשובה של מוישי: למה הוא נעלב???

מוישי אירח את שימי וטרח להכין לו אוכל שהוא אוהב

שימי אוכל נהנה וקם ללכת

מוישי: שכחת משהו…

שימי: מה??

מוישי: לומר תודה..

שימי: אהה.. תודה אני הולך……למה אתה כל כך נעלב..

מוישי:___________________________

פעילות

 

 

כתבו תזכורת לברך את ברכת המזון בכוונה. קשטו ותלו על המקרר.

 

סרטון 1- שינוי מקום באמצע ברכת המזון

בסרטון מתוארת שרפה בפרצה באמצע ברכת המזון

לא מצליחים לצפות?

הכנסו לסרטון בגוגל דרייב

סרטון 2 - הפסקה באמצע ברכת המזון

בסרטון מתור איש שנרדם באמצע ברכת המזון.

לא מצליחים לצפות?

הכנסו לסרטון בגוגל דרייב

סביבת לימודים קלאס אי- ללמידה מקרוב ומרחוק

 

קישור לפעילות הלמידה בסביבת קלאס E

        1. קוד לכניסה ליחידה:a302923

סביבת לימודים קלאס אי היא סביבה אינטראקטיבית לפעילות כעבודה עצמית ללמידה מרחוק, או לפעילות כיתתית פרונטלית.
מותאם גם להפעלה תוך כדי שיעור בזום.

הפעילות מכילה את הסרטונים. שימו לב, הסרטונים נמצאים בשיעור 5..

למי שמתקשה בהפעלה ניתן להיכנס בנפרד לסרטונים.

ביחידת לימוד זה קיימים חמישה שיעורים.

אופן ההפעלה:

    1. להציג את השיעור בכתה ולענות ביחד על המשימות. תוך כדי לימוד על המשימות. היכנסו לקישור, המערכת תבקש מכם להיכנס באמצעות שם משתמש וסיסמה של משרד החינוך או דרך המייל.
    2. בשיעור זום ניתן להפעיל את האופציה של למידה בזום הנמצאת בחלונית בצד שמאל. כך שתוך כדי השיעור התלמידים והמורה נמצאים בקלאס E והמסך משקף את הנעשה בכתה. ראו סרטון הדרכה להפעלה כזו.
    3. בלמידה אסינכרונית התלמידים יעבדו על המשימות והמורה תעקןב אחריהם. לפנות למוקד חינוך חב"ד ולבקש לפתוח כתה. המורה יקבל קוד וקישור אחרים. הוא יוכל לשלוח לתלמידים ולצפות בכל מה שהם עשו. כמו כן, הוא יוכל גם לערוך ולהתאים  את היחידה.   מוקד חינוך חב"ד moked@reshetch.org.il

מצגות

המצגות נערכו על ידי המורה נחמה צבי בהלימה לשיעורי הלמידה בקלאס אי.





הורדת קבצים

שינוי מקום באמצע ברכת המזון
שינוי מקום באמצע ברכת המזון - מקרה שני
אופן ברכת המזון
ברכת המזון - הכנה
ברכת המזון למה
ברכת המזון - שיעור זמן ומקום
ברכת המזון- 5
דף עבודה
X

תקלות והארות ליחידה זו:

קישורים