רשת חינוך חבד מעלין בקודש

חיים הלכה: כיבוד הורים 3 – יחידה אינטראקטיבית

יחידת הלימוד: כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב, בין אדם לחבירו פרק ו’

נושא השיעור:  

כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיף ז-יא)

בשיעור זה מיגוון הפעלות לשיקול דעת אל המורה.

מומלץ לקרוא את הרעיונות המרכזיים במדור ‘מבט למורה’.

נקודת זינוק- פעילות לפתיחה שחושפת את התלמידים לערך.

המבדק כולל שאלות ידע ויישום מתוך הסרטון ובהתבסס על הספר.

לסיום הפעילות מביא היבט רלוונטי בקיום ההלכה.

מבט לשיעור - הלכות והליכות

יחידת הלימוד: כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ו’

נושא השיעור:  

כיצד מקיימים מורא וכיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיף ז-יא)

 

           קהל היעד: כיתה ה

 

רעיונות מרכזיים:

 

מצוות כיבוד הורים מתייחסת לשני היבטים: כבוד – מעשים המביעים את היחס המעריך להורים ולבעלי הסמכות, ומורא– המביע את ההימנעות ממעשים העלולים להתפרש כחוסר כבוד או פגיעה וזלזול.

מטבע העולם ההורים דואגים ומספקים את צרכי הילדים. הדבר מתבטא בנתינה יומיומית ובאופן טבעי הילדים נוטים לקבל זאת כמובן מאליו. ובשל הרגילות והקירבה – הנטייה הטבעית היא לא להביע כלפיהם יחס של כבוד או מורא. ההלכה מפרטת כיצד צריך להתנהג כלפי ההורים ולא לראות את הנתינה והקירבה שלהם כמובנת מאליה וכחובת ההורים כלפינו.

 

מושגים מרכזיים:

מושגי תוכן

מורא אב ואם

כיבוד אב ואם

 

הסתעפויות והשלכה לחיים

 

  • לא לקבל כמובן מאליו את הנתינה של הסובבים אותנו גם אם זה חלק מהמחויבות או הגדרת התפקיד שלהם.  למשל- הנהג, המורה, המוכר בחנות ועוד.

 

 

סרטון

מבדק - הלכות והליכות

סעיפים: ז-יא

 

  1. לפניכם כמה פעולות הבחינו אלו פעולות קשורות לכיבוד אב ואב ואלו למורא אב ואם

 

א. לא יסתור את דברי ההורים.

ב. אמא חזרה עייפה מהעבודה ודוד הגיש לה ארוחה.

ג. אלי סידר את הבית לבקשתה של אמו.

ד. נחום חושב שאביו טועה אך הוא שתק ולא העיר לו.

2. אביו של מנחם אמר משהו ומנחם שתק. שאלו אביו מדוע אתה לא מביע את דעתך על מה שאמרתי. מנחם אמר שמפני מורא אב אסור לבן לאשר או לסתור את דברי ההורה. אביו חייך ואמר שהוא מוחל על כבודו. האם מנחם יכול לומר את דעתו? מדוע?

א. כן משום שהאב יכול לפי ההלכה למחול על כבודו.

ב. כן. מפני שלבן מותר לומר את דעתו בפני אביו

ג. לא. משום שאסור לבן לומר את דעתו לפני אביו 

ד. לא משום שלפי ההלכה האב לא יכול למחול על כבודו

3. גילה דיברה בחוצפה לאמה. האם הצטערה מאוד על סגנון הדיבור, והחליטה שהיא מוותרת לגילה על מצוות כיבוד הורים כיוון שממילא היא לא יכולה לעמוד בה…האם האם יכולה לפי ההלכה לוותר על כבודה?   הוכיחו את תשובתכם (סעיף יא)

 

4. באיזה מקרה נענש הבן על מעשה של  כיבוד הורים? (סעיף ט)

 

א. רחל נתנה להוריה מתנה שהם לא אהבו

ב. חנה אפתה עוגה והביאה לאמה . האם הסבירה לה שאסור לה לאכול מהעוגה

ג. שפרה בישלה מטעמים. היא היתה לחוצה והגישה לאמה  בחוסר סבלנות, וזרזה אותה שתמהר לאכול כי ממהרת מאוד.

ד. גאולה שטפה את הרצפה בבית של אמה המבוגרת. האם הצטערה שגאולה עובדת מדיי קשה.

 

תשובון יב אייר מעודכן

נקודת זינוק - הלכות והליכות

מאיר וחיים נסעו באוטובוס כאשר ירדו בתחנה פנה מאיר לנהג ואמר לו: תודה!!

התפלא חיים ואמר למאיר: למה אתה מודה לו? זה הרי התפקיד שלו, הוא מקבל על זה כסף…

ענה לו מאיר: גם לאמא שלי אני מודה אחרי שהיא מגישה לי את ארוחת הצהריים..

 

מה דעתכם? עם איזו דעה אתם מזדהים? מה אתם הייתם עושים. הסבירו מדוע.

פעילות

הלכה

הכינו סטיקרים של תזכורת איך תוכלו לכבד את ההורים בעזרה בבית

בחרו את אחד מהמשפטים הבאים עצבו אותו על רצועת בריסטול הוסיפו איורים וקישוטים כיד הדמיון הטובה עליכם, והניחו/ הדביקו במקום מתאים בבית (ניתן להדביק חתיכות מגנט מהצד האחורי של הסטיקר ולהצמיד למקרר., או להניח בקופסא מתאימה ולבחור כל יום תזכורת/ סטיקר אחר/ת.

1 “אכלנו ושבענו, האוכל היה טעים, עכשיו נוריד מהשולחן את הכלים” 

2  “אצלי בחדר – שומרים על הסדר” 

  1. “בבוקר כשמהמיטה אני קמה, אני מסדרת השמיכה ומקפלת הפיג’מה” 
  2. ” אני מטאטא את הרצפה יום כן יום לא, היום כן!” 
  3. 5. “הזבל לסל וחסל!” 

 

קישורים

שינוי גודל גופנים