חיים הלכה: כיבוד הורים 4 – יחידה אינטראקטיבית
יחידת הלימוד: כיבוד הורים , הלכות והליכות חלק ב, בין אדם לחברו פרק ו
נושא השיעור: כיצד מקיימים כיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיפים יב-טז)
בשיעור זה מיגוון הפעלות לשיקול דעת אל המורה.
מומלץ לקרוא את הרעיונות המרכזיים במדור 'מבט למורה'.
נקודת זינוק- פעילות לפתיחה שחושפת את התלמידים לערך.
המבדק כולל שאלות ידע ויישום מתוך הסרטון ובהתבסס על הספר.
לסיום הפעילות מביא היבט רלוונטי בקיום ההלכה.
מבט לשיעור
א
יחידת הלימוד:
כיבוד הורים, הלכות והליכות חלק ב,בין אדם לחבירו פרק ו'
נושא השיעור:
כיצד מקיימים כיבוד אב ואם ? (פרק ו סעיפים יב-טז)
קהל היעד: כיתה ה
רעיונות מרכזיים:
ההלכה במצוות כיבוד הורים מתייחסת למצבים שונים בהם נדרשים הבנים לכבד צורך פיזי כמו אכילה , שתיה או מנוחת ההורים, כמו כן הכבוד הוא לא רק לדאוג לרווחתו בהיבט הפיזי אלא אף ביחס המבטא כבוד גם במצבים של קונפליקטים; כיצד למשל, לנהוג כבוד כאשר יש קונפליקט בין רצון האב לרצון האם או בין רצון ההורים לרצון ה'.
מושגים מרכזיים:
מושגי תוכן :כיבוד הורים
מושגי בסיס
מצות עשה, מצוות לא תעשה
דאוריתא, דרבנן
כיבוד אב ואם
הסתעפויות והשלכה לחיים
שמירה על כבוד במצבים של קונפליקטים. גם אם אני צודק יש דרך לנהוג נכון אך לא להביך את השני.
סרטון
מבדק
סעיפים: יב-טז
- לפניכם כמה אירועים. בחרו את האירועים שבהם נהגו נכון לפי ההלכה.
א. מנחם העיר את אמו כדי לשאול אותה באיזה משחק ישחק עם התינוק. (סעיף יב)
ב. גבי העיר את אביו כדי שיעזור לו להבין שאלה בגמרא
ג. שמעון העיר את אביו כדי להתפלל מנחה
ד. האורח החשוב שאבא חיכה לו זמן רב – הגיע בהפתעה. דוד העיר את אבא
2. אמא של גבריאל ביקשה ממנו לסדר את הניירות שעל השולחן. כשחזר אביו אמר מי סידר את הניירות. עכשיו איבדתי כמה מסמכים חשובים… האם יאמר גבריאל שאמו ביקשה ממנו? (סעיף יג)
א. כן.
ב. לא
נמקו ________________________
3. יגאל הוא רופא. אביו ביקש ממנו להזריק לו זריקה. האם מותר לו לעשות זאת?
א. בשום מקרה אסור לגרום פצע להורים.
ב. מותר לגרום פצע לצורך טיפול רפואי.
ג. מותר רק אם אין רופא אחר שיעשה זאת
ד. מותר רק אם ההורים ביקשו זאת ממנו.
4. את מי ה' קילל?(סעיף ט)- בחרו בתשובות הנכונות
א. מי שאומר מילים משפילות ולועגות לאביו או לאמו.
ב. מי שחושב דברים לא טובים על הוריו.
ג. מי שמבזה את אביו ואמו ברמז.
ד. מי ששכח למלא את רצון אביו או אמו.
5. באיזה מקרה אסור לשמוע בקול ההורים – כתבו נכון /לא נכון
א. במקרה שההורים אומרים לעבור עבירה מהתורה.
ב. במקרה שההורים אומרים לעשות מצוות עשה.
ג. במקרה שההורים אומרים לעבור עבירה מדרבנן.
ד. במקרה שההורים אוסרים לעשות מצווה מדאוריתא.
ה. במקרה שההורים אוסרים לעשות מצווה מדרבנן.
ו. במקרה שההורים לא צודקים.
נקודת זינוק
כיצד תנהגו באירועים הבאים:
- המורה לתורה הסבירה מושג בצורה שגויה
א. אצביע ואומר שהמורה טעתה ואגיד את התשובה הנכונה
ב. אתלחש עם החברה שלידי ואומר לו שהמורה ממש לא יודעת את החומר
ג. לא אומר כלום לאף אחד
ד. אגש אל המורה בהפסקה ואומר לה בנימוס שנראה לי שהיה טעות בהסבר ואגיד לה את התשובה הנכונה
- אבא מבקש ממכם עזרה בתוכנת מחשב שהוא לא שולט בה
א. מצטער אין לי זמן וכח להסביר, עדיף שאני אעשה את זה לבד…
ב. אני שמח שיש דברים חדשים שאני יכול לעזור בהם לאבא שלי שבד"כ יודע הכל
ג. אני מוכן לעזור אך זה ממש מעצבן אותי כל השאלות הטיפשיות שלו
ד. עדיף שתבקש ממישהו אחר לי אין סבלנות וכח
פעילות
ציירו קומיקס או כתבו סיפור שבו הציגו כיצד אתם מצליחים לכבד גם במצב שבו לא קל לכבד את ההורים.