שאל את הרב
הלכה שבועית
אלופים בנטילת ידיים
ארגז כלים בהלכה
למה כרטיס כניסה?
לרוב, יש זמן התארגנות מתחילת השיעור ועד לתחילת הלמידה. ברגעים אלה נוצרים קונפליקטים, התלמידים ממשיכים לדבר בינם לבין עצמם, לא כולם מוכנים, והמורה נדרש/ת להיות אסרטיבי/ת, לבקש הקשבה ולמלא טבלת נוכחות. אך אפשר לנצל את זמן ההתארגנות כך שיהיה נעים ויעיל יותר לכולם.
מטרה
להיכנס ללמידה באופן עצמאי ומיידי, ולנצל את זמן השיעור באופן מיטבי.
מהו כרטיס כניסה?
מטלה קצרה, שמבצעים התלמידים באופן עצמאי בתחילת השיעור
שאלון קצר, תרגילים או משימת כתיבה. המטלה יכולה להיות חזרה על חומר שנלמד בעבר או לשמש כפתיחה מסקרנת למה שילמד בשיעור הנוכחי. אפשר להשתמש בדפים, כלים דיגיטליים שונים, או לכתוב את המטלה על הלוח.
טיפ חשוב: משימה קלילה שלא מצריכה את עזרת המורה. לחצו כאן להרחבה נוספת על הכלי.
מה תמצאו כן?
תבנית ריקה לכרטיס כניסה
דוגמאות למטלות בהלכה לכרטיסי כניסה – ראו ב"נקודת זינוק" ביחידות בגישת "שביל"ם": שביל"ם תפילה, שביל"ם שבת
למה מפת אתר?
יש הלכות מוכרות שחוזרים עליהם בכל שנה כמו הלכות החגים, ויש הלכות שהן לא מורכבות ופשוטות להבנה. "מפת אתר" היא פעילות חווייתית מקיפה על ההלכות. בשבילי ההלכה משתמשים במןנחים של הליכה- דרך. כל נושא בהלכה הוא אתר, ו"מפת אתר" נועדה לתת לנו סימנים לזיהוי האתר.
מטרה
ליצור ולפתור חידות של תמונות ורמזים על ההלכות
מהי 'מפת אתר'?
מפה המורכבת מכל מיני סימנים שרומזים על ההלכה
מה תמצאו כאן?
תבנית ריקה ל'מפת אתר', הסבר למורה והדגמה של שימוש במפת אתר בדיני ראש השנה.
מומלץ לתת גם לתלמידים ליצור "מפות אתר".
לכלל היחידות החדשניות בגישת שביל"ם- שביל"ם תפילה, שביל"ם שבת
למה סרגל דין?
דרגות שונות בביצוע ההלכה לעיתים מבלבלות. באמצעותו נדרג בצורה מוחשית מקרים שונים עפ"י דרגות החומרה השונות שלהם, על הרצף שבין ה"מותר" ל"אסור" ועוד. הכלי יראה לתלמידים את המנעד של הדרגות בקיום ההלכה. צבעי הפרצופונים וגם תנועות הידיים ידגישו זאת.
מטרה
להמחיש באמצעות פרצופונים רמות בביצוע ההלכה מהמותר ועד האסור.
מהו סרגל דין?
מקביל ל"סרגל כאב" באמצעות צבעים ופרצופונים נמחיש את רמות הביצוע. החל מ"מותר" – ירוק" ועד ל"אסור"- אדום.
מה תמצאו כאן?
סרגל דין, הסבר למורה והדגמה של שימוש במלאכת דש.
דוגמאות למטלות נוספות ראו ב"מרכז מבקרים" במלאכת טוחן
לכלל היחידות החדשניות בגישת שביל"ם- שביל"ם תפילה, שביל"ם שבת
למה שאלת רב?
אחד הערכים בבסיס ההלכה הוא ההבנה שבכל מקרה שלא יודעים את ההלכה -חשוב לשאול "שאלת רב". עלינו להרגיל את התלמידים לשאול שאלת רב מושכלת, המכילה את המושגים והעקרונות ההלכתיים.
מטרה
לתת כלי ממוקד לכתיבת שאלת רב מושכלת באמצעות קומיקס ומשפטי מפתח
מהי 'כלי לשאלת רב'?
תבנית לקומיקס המציג אירוע הלכתי. התבנית מדורגת ומבנה את שאלת הרב לפי שלבים. בתבנית יש משפטי מפתח לכל שלב קבועים לכל שלב. התלמידים בכל פעם יבחרו אירוע אחר וישלבו בו את שאלת הרב לפי משפטי המפתח הנתונים.
מה תמצאו כאן?
תבנית מלאה לשאלת רב במלאכת "חורש וזורע" – משפטי המפתח מסומנים. בתבנית הקומיקס מודגשים משפטי מפתח קבועים שיסייעו לתלמידים להבין את מהלך האירוע ותבנית החשיבה ההלכתית ולבנות בעצמם אירועים הלכתיים. חשוב להפנות את תשומת ליבם של התלמידים
למשמעות של המילים המודגשות. שימו לב, בהמשך מול הקומיקס כתוב מהו השלב במהלך האירוע.
לדוגמאות נוספות ראו – משימת 'תצפית' ביחידת חורש וזורע; ראו משימת 'תצפית' ביחידת דש;
לכלל היחידות החדשניות בגישת שביל"ם- שביל"ם תפילה, שביל"ם שבת
למה נווט תפילה?
בלימוד הלכות תפילה יש לנו הזדמנות לחוות עם התלמידים את לימוד ההלכה כ"תורת חיים", וליישם
את הנלמד "הלכה למעשה" בכל יום בביה"ס.
אי לכך חשוב מאוד, שבמהלך הלמידה ננסה לחשוב תמיד, כיצד ניתן למצוא את הדרך "לתרגם" את
הלמידה לתפילה בכיתה.
אחד הכלים, שיצרנו בתוכנית שביל"ם לצורך כך, הוא "נווטתפילה" – הלכה שניקח עימנו מהשיעור
כנווט לתפילה שלנו בכל יום.
מטרה
לחבר בין שיעור ההלכה להתנהגות בזמן התפילה באמצעיות "תזכורת" מוחשית
מה נווט התפילה?
הנווט הוא הנחיה מעשית לתפילה. ההנחיה יכולה להיות פיסוק נכון או נחיה הלכתית אחרת.
הנווט מוגש בפורמט של מעמד שולחני אישי לתלמיד, או לחילופין ככרטיס, ובמקביל בפורמט לשימוש
כיתתי.
הוא יחולק לתלמידים בעת לימוד ההלכות הללו במסגרת שיעור ההלכה, ויונח על שולחן התלמיד
למחרת בבוקר לפני התפילה, וכן בימים הבאים.
המורים יפעילו שק"ד:
למשך כמה זמן יועמד, כדי להטמיע את ההלכה, מתי כדאי להחזיר לשימוש נווט קודם, שאולי כבר
"דהה"… וכד'.
מומלץ להכין קופסא/ תיקייה קטנה וכד' לאחסון ושמירה של הנווטים לשימוש שוט
מה תמצאו כאן?
דוגמות לנווטי תפילה. הנווט מעוצבים ב"תוכנית תפילה" :
נווטי תפילה ביחידה השכמת הבוקר
נווט תפילה – דברים האסורים משהאיר היום עד אחר התפילה
למה חומרי עזר?
התפילה היא עצירה וחיבור לה'. כדי לגרום לתפילה להיות משמעותית- מובאים כאן כמה כלים שיסייעו למורה לחבר את התלמידים לתפילה.
קישור ליחידה המכילה חומרי עזר למורה לתפילה
מה תמצאו ביחידה?
- חוברת שבה מרוכזים סיפורים, פעילויות בנושא מהות התפילה כקשר, מודה אני, נטילת ידיים
- תוכנית תפילה לבתי הספר של הרשת
- שירים הכנה לתפילה: ראו ב"סרטונים וקטעי שמע".
- שירים
- פרק מא בתניא
- פסוקים
דמיינו שבשיעורי ההלכה אתם פשוט מטיילים…
כל הלכה היא אתר וכדי להגיע לאתר צריך לברר מתי פתוח? מי יכול? וכו'.
ערכת 'מטיילים בשבילי ההלכה' מכילה מחברות מכוונות, סרגל לשרטוט אייקונים, דן
הידען ושיר פתיחה לבנות. ניתן להכין 'מפת אתר' איורים שמזכירים הלכות (מצו"ב דוגמה), כמו כן מצורף 'כרטיס כניסה' – משימה לפתיחת שיעור, למשל שאלות העולות לתלמידים בנושא/ אירוע הלכתי וכד'.
בערכה גם תראו מצגת הסבר.
טיול מהנה ומועיל!
תוכלו להיעזר בקלפים לחדר מורים
וכן בטיפים לשיעורי הלכה.
למה?
שגרת חשיבה- זום אין- התמקדות
איך נרגיל את התלמידים לחשוב ולהנות מחשיבה?
מטרה:
שגרת חשיבה זו מעודדת תלמידים לשים לב לפרטים, לייצר הבחנות ומתוך כך להגיע לפירושים עתירי חשיבה. העלאת השאלות עוזרת לפתח סקרנות ויכולה לשמש שלב ראשוני בתהליך של חקר.
מה עושים?
קחו גיליון נייר וחיתכו בו חור קטן. התבוננו בקטע מהחפץ/תמונה מבעד לחור זה או הקרינו קטע קטן שבחרתם מתוך החפץ/תמונה.
– מה אתם רואים או לְמָה שמתם לב?
– מהן ההנחות או הפרשנויות שלכם לגבי מה זה יכול להיות, בהסתמך על מה שהינכם רואים?
גלו חלק נוסף בחפץ/תמונה על ידי הגדלת החור בנייר או הקרינו פרט נוסף מהתמונה.
-אילו דברים חדשים נראים עתה?
-כיצד זה משנה את ההנחות או הפרשנות שלכם?
-האם המידע החדש – ענה על חלק מהתהיות שלכם או שינה את הרעיונות הקודמים שלכם?
– על אילו דברים חדשים אתם תוהים?
חזרו על הגילוי והשאילה עד שכל החפץ/תמונה נחשפה.
– אילו שאלות עדיין נותרו לכם על אודות החפץ/תמונה הזו?
ראו מצגת הדגמה
התמקדות זום אין – (zoom in)
למה?
הייחודיות של לימודי קודש מתבטאת בכך שהיעד העיקרי של הלמידה הוא חינוך לערכים-
עיצוב הזהות היהודית והחסידית של התלמידים. כדי להגיע לכך יש להכיר ב‘חומר‘ )הקשיים/
הצרכים/ הרצונות הטבעיים- האנושיים( ולבדוק כיצד הנלמד תורם לגיבוש האישיות ונותן זווית
ראיה חדשה שמסייעת לכך
מה?
המכ“ם (רדאר) משמעות ראשי התבות שלו היא: מגלה, כיוון ומרחק.
המכ“ם הוא: מערכת אלקטרונית לגילוי ומעקב אחר מיקומם של עצמים במרחב באמצעות
שימוש בגלי רדיו.
גם בתהליך של למידה המכ“ם מעורר את התלמיד לגלות עומק חדש שלא נראה במבט שטחי,
ולזהות את המהותי המשמעותי לחיי התלמיד. המכ“ם מהווה מעגל למידה שמתחיל במודעות
ומסתיים במשמעות אישית דרך עיון בכתוב.
לפניכם הסבר מפורט של הכלי והדגמה בשיעור.