מעלין בקודש
רשת חינוך חבד

לומדים מהספר

    • כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח - מערכים

    • כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח - מצגות

      מהו חמץ? מה האיסורים הקשורים לחמץ, ומהן הפעולות  שיש לעשות כדי להישמר מאיסור זה.

      מהי שעה זמנית? ומה הקשר של שעה זמנית לערב פסח?

      כיתות ה-ח- מהי שעה זמנית?

      שעה זמנית

      כיתה ה'- זהירות מחמץ

      -ה-זהירות-מחמץ.ppsx

      מצגת-מכירת חמץ

    • כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח - משחקים ופעילות

      שחקו ושננו את הלכות החג!

      מי רוצה להיות מיליונר? - בדיקת חמץ ד'-ח'

      משחק ד-ו בדיקת חמץ

      מי רוצה להיות מיליונר? הכשרת כלים לפסח ה'

      מי רוצה להיות מליונר

    • כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח - סרטונים ושמע

      מה הקשר בין החמץ והמצה לנתינת מקום לשני?

      ומהו הקשר בין חמץ ומצה לכל המצוות?

      כיתה ד- מצה מקשיבים

      מצה ענווה- להקשיב לאחרים

      חמץ ומצה- כל המצוות

      חמץ ומצה- עשה ולא תעשה

    • כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח - משימה מתוקשבת

      ברוכים הבאים למרכז למידה ולחידון חווייתי בהלכות פסח!

      קישור למרכז הלמידה 

      קישור לחידון המסכם של מרכז הלמידה

    כיתות ד-ח- איסור חמץ ודיני ערב פסח

    וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ.(שמות יג, ז)

    *

    מהו חמץ? אילו סוגים של חמץ צריכים לבער? כיצד מבערים חמץ?

    ומהו הכח שמקבלים מביעור החמץ לעבודה הפנימית שלנו?

    ...
    • מערכים

      מה ביחידה?

      • תוכנית לימודים ספיראלית בהלכות פסח – כיתות א-ו, וכיתות ז-ח
      • לימוד סביב ערכים – ביטול מול ישות לכיתות ד, ח:
      1. הצעה ללימודים סביב ערכים –  ביטול מול ישות – ראו ב"מערכי שיעור והצעות הוראה"
      2. סרטון קומיקס העוסק בנתינת מקום לזולת- מותאם לדיון בערך לכיתה ד- ראו ב"סרטונים וקטעי שמע"
      3. סרטון קומיקס העוסק בבחינת מצה וחמץ בהקשר למצוות עשה ולא תעשה- ראו ב"סרטונים וקטעי שמע"
      • לימוד הלכות חמץ וביעורו
      1. כיתות ה-ח – מרכז למידה אינטראקטיבי על הלכות פסח ראו ב"משימה מתוקשבת"
      2. כיתה ד, ה'- מצגות מפעילות בנושא "איסור חמץ" ראו ב"מצגות"
      3. כיתות ד-ח- הצעות למישחוק בלמידה: מצגת רעיונות ראו ב"משחקים והפעלות", הצעה לדומינו מושגים ראו ב"משחקים והפעלות"
      4. כיתות ה-ח- מצגת להסבר המושג "שעה זמנית" בהקשר לזמני האכילה והשריפה של החמץ בערב פסח

       

      מערכי שיעור והצעות הוראה- מה תמצאו כאן?

      • תכנית ספיראלית בהלכה

      נושאי החגים חוזרים על עצמם בכל שנה.
      את נושאי החגים חשוב ללמד באופן ספירלי, מצד אחד צריך לחזור על עיקרי הדינים, אך בכל פעם להוסיף נושאים, להתעמק בנושאים אחרים ולקשר לערכים שונים. בתוכנית הלימודים בהלכה מצוינים הנושאים שיש להעמיק בהם והערכים המתאימים לכל כיתה. המטרה היא לפתח לומד בקיא בפרטי המצווה העיקריים ובעל ידע רחב בנושא, המיישם ומפנים הלכה למעשה את הנלמד.

      • תוכנית לימודים ספיראלית לכיתות א-ו, ז-ח
      • לימוד סביב ערכים
      1. כיתה ד'- הצעה להפעלה ומיפוי ערכים- חמץ ומצה ענווה וגאווה
      2. כיתה ח'- הצעה להפעלה- ביטול מול ישות

       

       

      כיתותד-ו- תוכנית לימודים ספיראלית בהלכות פסח

      פסח-א-ו

      כיתות ז-ח- תוכנית לימודים ספיראלית בהלכות פסח

      פסח-וימי-הספירה-ז-ח

      כתה ד': פסח - ענווה וגאווה

      פיתוח ספירלי פסח כיתה ד

      כתה ח': פסח -ביטול מול ישות

      פיתוח ספירלי פסח כיתה ח (2)

    • מצגות

      כיתה ה' – מצגת מפעילה. ניתן להשתמש בה במהלך הלימוד וכפעילות סיכום. המצגת עוסקת בנושאים הבאים: הגדרת המושג חמץ, האיסורים הקשורים לחמץ, מכירת חמץ, בדיקת חמץ ושריפת חמץ- הערך- חשיבות ההידור בזהירות מחמץ. שימו לב הבאנו גם בפורמט פתוח.

      הערה חשובה: המצגת סגורה לעריכה. במקרה הצורך ניתן לעבור משקף לשקף באמצעות החיצים השקופים בפינה הימנית התחתונה של המצגת, במעבר עם העכבר ניתן לראות אותם.

      כיתות ה-ח- מצגת להבהרת המושג "שעה זמנית" בהקשר לסוף זמן האכילה והביעור של החמץ בערב פסח.

      כיתות ד-ה- מצגת בנושא מכירת חמץ

       

      כיתות ד-ה- מכירת חמץ

      מצגת-מכירת חמץ

      כיתה ה' - זהירות מחמץ

      -ה-זהירות-מחמץ.ppsx

      זהירות מחמץ-פתוח

      כיתות ה-ח- מהי שעה זמנית

      שעה זמנית

    • משחקים ופעילות

      • רעיונות למשחקים

      האם צריך לטרוח ולהכין משחק מושקע בבית?

      לא תמיד. ניתן לשחק בכיתה תוך כדי הלימוד מבלי להכין את המשחק מראש. איך?

      1.   מצגת "מישחוק בלמידה" שפע רעיונות להפעלת משחקים- והילדים כלל לא מרגישים שהם לומדים…
      2. טיפ למורה בנושא מושגים- איך ליצור דומינו מושגים. גם כאן אפשר להכין מראש, אך גם אפשר לתת לתלמידים להכין. המשחק מהנה ומעורר חשיבה, כי התלמיד שרוצה לחבר מושג למושג שנמצא אצלו חייב לחשוב מה הקשר בין שני המושגים…
      • משחקים להפעלה בכיתה
      1. כיתות ד-ו- מי רוצה להיות מליונר? – בדיקת חמץ שימו לב, המצגת נערכה בשנה שבה חל פסח במוצאי שבת. ניתן לשנות את 2 השאלות האחרונות שיתאימו לשנה שבה                    הקביעות שונה. המצגת נערכה  ע"י חני גורליק, תלמידת מכלל בית רבקה בהנחיית המדפית שלומית דקל
      2. כיתה ה'- מי רוצה להיות מליונר? – הכשרת כלים לפסח

                 

       

      מישחוק בלמידה- רעיונות למורים

      רעיון למורה- דומינו מושגים

      מישחוק בלמידה-מצגת למורים

      מי רוצה להיות מיליונר? בדיקת חמץ ד'-ח'

      משחק ד-ו בדיקת חמץ

      מי רוצה להיות מיליונר? הכשרת כלים לפסח ה'

      מי רוצה להיות מליונר

    • סרטונים ושמע

      חמץ ומצה- ענווה וגאווה

      איך מתבטא החמץ והמצה בכבוד הזולת?- סרטון קומיקס כפתיח לדיון בנושא. מומלץ כהפעלה לפיתוח הערך ענווה וגאווה לכיתה ד'(ראו ב'מערכים והצעות הוראה')

      מה הקשר בין חמץ ומצה למצוות עשה ולא תעשה?

      קומיקס -ערכים בהקשר לחמץ ומצה

      מצה ענווה- להקשיב לאחרים

      חמץ ומצה- עשה ולא תעשה

    • משימה מתוקשבת

      כיתות ה-ח: מרכז הלמידה  וחידון לחג  פסח

      מרכז הלמידה הוא אינטראקטיבי ללמידה עצמית או שיתופית. הוא מחולק לתחנות כך שבכל תחנה יש הקניית ידע בצורה חוויתית ולאחריה משחק  המסכם את מה שנלמד. בסיום כל תחנה חוזרים לדף הבית ולוחצים על התחנה הבאה כדי להמשיך.

      • הנושאים: תחנה 1: חדר בריחה בדיקת ושריפת חמץ   תחנה 2: סדר ליל הסדר  תחנה 3: ארבע בהגדה, תחנה 4: שביעי של פסח וסעודת משיח
      • לאחר סיום  מרכז הלמידה נערוך חידון מסכם על כל מה שלמדנו על פסח במרכז הלמידה.
      • למרכז הלמידה מצורף קובץ הסבר ותשובון להפעלת המרכז.

      *

      מרכז הלמידה נעשה ע"י מצוינות בעבודה מעשית במכללת "בית רבקה"- פיתוח פרוייקטים מתוקשבים בהנחייתה של הגב' שרה ויסברג, שילת אברג'ל, חנה רעכיל אייזנבך, שרי בלינוב, לאה רחל בן ארוש, רבקי גולדברג, מיכל הלפרין, רחלי הרשקוביץ, דבורי חכשור, נעמה לאש, חיה מושקא נביאי, חני רבינוביץ.

      הסבר ותשובון להפעלת מרכז הלמידה

      הסבר ותשובון למרכז למידה לחג הפסח