שאל את הרב
הלכה שבועית
תפילה- הערכה חילופית








-
הלכות בציעת הפת וברכת המוציא - נקודת זינוק
-
הלכות בציעת הפת וברכת המוציא - תצפית
אילו הלכות מיוחדות למדתם על בציעת הפת?
מצגת מפעילה בנושא – הלכות בציעת הפת
דף עבודה - הלכות בציעת הפת
-
הלכות בציעת הפת וברכת המוציא - מה בתרמיל?
בנות
בנים
הלכות בציעת הפת וברכת המוציא
האם אתם מנשנשים לחם, למה?
-
מה ביחידה?
יחידת הלימוד: בציעת הפת וברכת המוציא – הלכות והליכות חלק ב, הלכות סעודה, פרק ג'
הסבר כללי: הלחם הוא מזון בסיסי שסועד ומשביע את האדם ובשל כך תיקנו עבורו ברכה ייחודית, ואף הכנה לקראת אכילתו. ההלכה אף נותנת כללים כיצד נכון לאכול אותו בהתאם לחשיבותו.
התובנה והעיקרון: הלחם הוא מזון בסיסי שמשביע ומחייה אותנו. באכילתו נזכור כי כל האוכל מגיע מאת ה'!
ההלכה נותנת מקום חשוב ללחם כמאכל בסיסי שמשביע את האדם ומחיה אותו. כפי שראינו בנטילת ידיים הנטילה היא הכנה לעבודת ה' ואכילת לחם היא חלק מעבודת ה'. בפעולות ההכנה ואף בסדר אכילת הלחם אנו מבטאים את ההכרה שה' נתן לנו את הלחם ומחיה אותנו. להלן כמה דוגמות כיצד ההלכות מסייעות לנו לחוש ולהכיר בחשיבות הלחם כחיים מה' ולהפוך את האכילה לעבודת ה'.
- מתכוננים לאכילת לחם ע"י שמטהרים את הידיים , ולכן נימנע מהפסק בין נט"י לאכילתו.
- נקדיש ברכה מיוחדת ללחם
- כדי להראות את חשיבות הלחם : נקפיד להתחיל מהלחם המשובח/ השלם וכן נקדיש מחשבה לבציעה במקום המובחר.
- לפני הברכה מניחים את עשר האצבעות על הלחם ובכך מתבוננים ב10 המצוות הקשורות להכנת הלחם- שהן מבטאות הכרה במי שנותן לנו את הלחם והחיים
- בעת האכילה נטבול במלח לבטא את הכרתנו שהאכילה היא כמו הקרבת קרבנות על המזבח
מושגים:
מושגי תוכן: ברכת המוציא, צורך סעודה, בציעת הפת, אמן
מושגי בסיס: הפסק, כזית, כונה, *בדעתו/אין בדעתו, היסח דעת
להגדרות המושגים ניתן להיעזר במסמך המושגים וכן באלפון המושגים למושגי בסיס.
הערה: לגבי המושג "סעודה" נרחיב עליו בפרק ה. יש להחליט באילו מושגים להתמקד בהתאם לשכבת גיל.
מה ביחידה – לאיזה מרכיב בגישת שבלי"ם– הוא קשור:
- מערך: הצעה למערך, המשלב בין כל המדורים
- נקודת זינוק–פעילות פתיחה
- ל למעשה – הערך שבשעת אכילת הלחם נזכור שהוא המזון הבסיסי ובאכילתו אנחנו זוכרים שכל חיותנו מה'
- מצגת מלווה לשיעור, דף עבודה ודף משימות – הלכות בציעת הפת – ראו ב"תצפית"
- ל למעשה – הערך
- ב- בירור ההלכה
- ש- שאלה הלכתית
- י- יצירתיות – תזכורת או סיסמה/ כרזה.
- משימת סיכום רפלקטיבית ראו – "מה בתרמיל שלי?"
- ל-למעשה – מה ניקח לדרך
מוזמנים לצאת לדרך…נצעד בשבלי"ם של ההלכה: נגרה את התלמידים במשימת פתיחה ראו ב"נקודת זינוק", נמשיך במבט מעמיק על ההלכות בפעילות "מרכז מבקרים", ונסיים במבט אישי ראו ב"מה בתרמי"ל שלי"?
-
נקודת זינוק
-
תצפית
מה תמצאו כאן?
- הצעה למערך שיעור
- מצגת מפעילה בנושא – הלכות בציעת הפת
- דף מלווה לשיעור על הלכות בציעת הפת
- דף עבודה נוסף (לא בזיקה למערך)
-
מה בתרמיל?
מה תמצאו כאן?
תרמי"ל המסע סוגר את היחידה/ הנושא עם פעילות דיבוב. כל תלמיד בוחר איזה "תרמי"ל שמתחבר אליו.
תרמי"ל הוא ראשי תיבות לסוגים שונים של רפלקציה:
ת – תודה על…
ר- רציתי לומר – תרמיל פתוח רוצה לומר – משהו שעניין/ פרט שנותר לא פתור ועוד.
מ- מחליט בעז"ה- מקום להתחזקות בהלכה שעד עכשיו לא ידעתי/ פחות הקפדתי
י- יכולה להעביר – משהו, שאני רוצה להעביר הלאה: לבני המשפחה או לסביבה…
ל- למדתי ש…- משהו שהתחדש/ התחדד וכד'
כל התרמילים בעמוד אחד
תרמילים ברטיסית בודדים