מעלין בקודש
רשת חינוך חבד
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - ממששים הלכה

      אילו הלכות קשורות לחוש הריח?

      ניצור ונתחבר להלכה!

      הלכות נבחרות לבניית דגם ולקישוט עוגה
      שילוט לתחנה
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - מריחים הלכה

      אילו הלכות קשורות לחוש הריח?

      נשחק ביחד ונשנן את ההלכה!

      משחק זיכרון
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - טועמים הלכה

      פנטומימה-רשימה של הלכות להדגמה

      מצגת
      כרטיס למילוי תשובות לתלמיד
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - שומעים הלכה

      נדגים את ההלכות בשיר ובתנועה. מוכנים?

      דף לחמשיר
      פנטומימה-רשימה של הלכות להדגמה
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - רואים הלכה

      מוזמנים לראות ולפענח את ההלכה!

      מצגת
      חידון
    • חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות - לוגו, מזכרת ושילוט

      קבלו מזכרת שתזכיר לכם להקפיד על הלכות סעודה וברכות!

      לוגו
      מזכרת

    חושים בהלכה: יום שיא בהלכות סעודה וברכות

    מוזמנים ליישם את ההלכה בחמשת החושים!
    • הסבר כללי

      הסבר כללי

      מה ביחידה?

      יום שיא בהלכה – לסיכום הלכות סעודה וברכות- היום בנוי מחמש תחנות. כל תחנה מתמקדת בחוש אחד מחמשת החושים.

      ראיה, שמיעה, טעם מישוש וריח

      משך כל תחנה: כ-20 דקות.

      בתחנת חוש הטעם – הכנת מאכל לוקחת בדרך כלל יותר זמן.

      לכן מומלץ להקדיש כשני שיעורים למעבר ב-4 תחנות: ראיה, שמיעה, ריח ומישוש.

      ובשיעור אחר כך, בכיתות הרגילות, לתת זמן יותר ארוך לתחנת חוש הטעם.

      מטרה

      <לשנן הלכות מתוך משחק וחוויה.

      לפניכם קובץ הנחיות להפעלת יום השיא

       

      הסבר התכנית

      הסבר התכנית – קובץ פתוח

    • ממששים הלכה

      ממששים הלכה

      מה תמצאו כאן?

      בתחנה זו מוצעות 2 אפשרויות להפעלה (ראו הסבר למורה)

      1. הסבר למורה
      2. שלט לתחנה
      3. לאפשרות א- בניית דגם- הלכות נבחרות
      4. לאפשרות ב- קישוא עוגה- הלכות נבחרות

      אפשרות א'- בניית דגם:

      הכנה ואביזרים:

      פלסטלינה בצבעים שונים בכמות מספיקה

      קרטון ביצוע / צלחות להנחת היצירה וניודה.

      הלכות נבחרות מתוך הלכות נטילת ידיים (באתר) / הלכות אחרות לבחירתכם (הכנה עצמית)

      תיאור הפעילות:

      בתחנה זו ניתן מקום ליצירה חופשית של הילדים באמצעות חוש המישוש.

      ניתן להם ליצור דגם שמבטא הלכות נבחרות מתוך הלכות נטילת ידיים – הקשורות לחוש המישוש (ידיים).

      *אם ברצונכם לכוון את הילדים להלכות אחרות – כמובן שהבחירה בידכם.

      אם הקבוצה יודעת את התשובה היא מקבלת נקודה, אם לא – החידה עוברת לקבוצה השניה.

      אפשרות ב'- קישוט עוגה

      הכנה ואביזרים:

      עוגות (הצעה: לקנות עוגות הבית ולתת לכל קבוצה חצי עוגה)

      חומרים לקישוט עוגות

      כלי עזר (כפות, שקיות ניילון, סכינים חד"פ)

      קובץ הלכות נבחרות.

      תיאור הפעילות:

      חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות, כל קבוצת תלמידים מקבלת עוגה וחומרים לקישוט עוגות (קצפת, סוכריות צבעוניות, שוקולד צ'יפס, חמצוצים וכו'…).

      המשימה: לקשט את העוגה כך שתבטא הלכות מסויימות. כך ניצור תערוכת עוגות הלכה.

      *באתר יעלה קובץ של הצעה להלכות מסויימות. אם ברצונכם לכוון להלכות אחרות – הבחירה בידכם.

      הלכות נבחרות לקישוט עוגות

      הלכות נבחרות לקישוט עוגות – מישוש

      הלכות נבחרות לבניית דגם

      הלכות נבחרות לדגם – מישוש

      שלט לתחנה

      ממששים

      הסבר למורה

      הסבר-התכנית ממששים

    • מריחים הלכה

      מריחים הלכה

      מה תמצאו כאן?

      בתחנה זו מוצעות  שתי הפעלות (ראו הסבר פירוט ההפעלות בהסבר למורה)

      1. הסבר למורה
      2. שלט לתחנה
      3. הפעלה 1- מצגת למשחק הזיכרון+תשובון

      הפעלה 1- משחק זיכרון:

      הכנה ואביזרים:

      מצגת "משחק הזכרון"

      דף תשובות למורה

      מחשב, מקרן

      צ'ופר לקבוצה המנצחת

      תיאור הפעילות:

      הקרינו את המצגת "משחק הזכרון".

      כל קבוצה בתורה בוחרת שני כרטיסים, כאשר המטרה היא לפתוח שני כרטיסים מותאמים.

      ההתאמות יהיו בין תמונות של מיני בשמים לברכה המתאימה להם, ובין שאלות ותשובות.

      אפשרות ב'- הכנת מזכרת

      הכנה ואביזרים:

      שקיות אורגנזה

      ציפורן / קינמון

      מגרדת לקינמון

      לוגו מודפס בקטן (מומלץ לניילן)- ראו לוגו

      תיאור הפעילות:

      למלא שקית אורגנזה בציפורן, או מקלות קינמון מגורדים.

      לחילופין ניתן להכין קופסא לבשמים, להדביק את הלוגו על השקית

      משחק זיכרון

      חוש הריח – תשובון למשחק הזכרון

      משחק הזכרון – חוש הריח

      שלט

      מריחים

      הסבר למורה

      הסבר-התכנית מריחיחם

    • טועמים הלכה

      טועמים הלכה

      מה תמצאו כאן?

      בתחנה זו נתייחס למילה 'טעם' במשמעות של סיבה.

      1. הסבר למורה
      2. שלט לתחנה
      3. הפעלה 1- מצגת טעמי ההלכות+תשובון

      הפעלה 1- טעמי ההלכות

      הכנה ואביזרים:

      מצגת "טעמי ההלכות"

      כרטיסי תשובות לתלמידים – להדפיס

      דף תשובות למורה

      מחשב, מקרן

      תיאור הפעילות:

      הקרינו את המצגת טעמי ההלכות.

      כל תלמיד יקבל כרטיס לתשובה ומדבקות בשלושה צבעים.

      במצגת ישנן שאלות רב ברירתיות – התשובות מסומנות בצבעים. כל תלמיד יענה באמצעות הדבקת מדבקה בצבע המתאים.

      הפעלה 2- הכנת מאכל בטוב טעם

      הכנה ואביזרים:

      חומרי גלם להכנת המאכל שבחרתם

      כלים להכנה

      כלים לאריזה

      תיאור הפעילות:

      ניתן להשתמש בכרטיס התשובות (מהמשחק). או להמציא שאלות חדשות  – כ'תלוש' לקבלת ציוד להכנת מאכל

      הצעות למאכלים שניתן להכין בבית הספר:

      סלט פירות // סלט ירקות // כדורי שוקולד // קינוחי כוסות // עיצוב בפירות יבשים // מקל מרשמלו // …

       

       

      מצגת

      מה הטעם – חוש הטעם

      מה הטעם ללא תשובות – חוש הטעם

      כרטיס תשובות

      כרטיס תשובות לתלמיד 6 בדף – חוש הטעם

      שלט

      טועמים

      הסבר התחנה טעמים

      הסבר-התכנית טועמים

    • שומעים הלכה

      שומעים הלכה

      מה תמצאו כאן?

      בתחנה זו – הפעלות שונות בליווי מוזיקלי

      1. הסבר למורה
      2. שלט לתחנה
      3. רשימה להלכות המוצגות בפנטומימה
      4. דף בסיס לכתיבת חמשיר

      אביזרים הנדרשים:

      רמקול

      שירים – יש להכין מראש את השירים, אין פלייליסט מוכן.

      יתכן ציוד נוסף – בהתאם לאופציה שתבחרו.

      אפשרויות שונות – מותאם לבנות

      א. חיבור תנועות לשירים

      ב. הילדות יתבקשו להדגים בפנטומימה את אופן הקיום של הלכות שונות – רשימה תופיע באתר.

      ג. חלוקת הילדות לקבוצות שונות, וכל קבוצה תחבר חמשיר על נושא הלכתי אחר.

      ד. מצריך מורה מיומנת: חלוקת הילדות לקבוצות לפי הברכות – קבוצת המוציא, קבוצת מזונות וכו'.. וכל קבוצה עושה קצב מסויים, כך שעם כל הקבוצות יחד יוצא קצב הרמוני.

       

      אפשרויות שונות – מותאם לבנים

       

      תיאור הפעילות:

      א. הרקדה עם ניגונים חסידיים הקשורים לברכות, כדוגמת "והריקותי לכם ברכה", תוך הסבר לילדים על חשיבות הברכה לה' מתוך שמחה והודיה.

      ב. הילדים יתבקשו להדגים בפנטומימה את אופן הקיום של הלכות שונות – רשימה תופיע באתר.

      ג. מצריך מורה מיומן: חלוקת הילדים לקבוצות לפי הברכות – קבוצת המוציא, קבוצת מזונות וכו'.. וכל קבוצה עושה קצב מסויים, כך שעם כל הקבוצות יחד יוצא קצב הרמוני.

      דף לחמשיר

      דף בסיס לכתיבת חמשיר – שמיעה

      פנטומימה-רשימה של הלכות להדגמה

      הצגה בפנטומימה – שמיעה

      שלט

      שומעים

      הסבר התוכנית

      הסבר-התכנית שומעים

    • רואים הלכה

      רואים הלכה

      מה תמצאו כאן?

      בתחנה זו מוצעות 2 אפשרויות להפעלה (ראו הסבר למורה)

      1. הסבר למורה
      2. שלט לתחנה
      3. לאפשרות א- מצגת חידון תמונות+תשובות
      4. לאפשרות ב- מצגת מלחמת ברכות

      אפשרות א'- חידון תמונות:

      הכנה ואביזרים:

      מצגת "חידון תמונות"

      מחשב, מקרן

      צ'ופר לקבוצה המנצחת

      תיאור הפעילות:

      חלקו את הילדים לשתי קבוצות.

      הקרינו את המצגת "חידון תמונות".

      כל קבוצה בתורה בוחרת כפתור ללחוץ עליו.

      בלחיצה מתגלה תמונה הרומזת להלכה מסויימת.

      אם הקבוצה יודעת את התשובה היא מקבלת נקודה, אם לא – החידה עוברת לקבוצה השניה.

      אפשרות ב'- מלחמת ברכות

      הכנה ואביזרים:

      מצגת "מלחמת ברכות"

      מחשב, מקרן

      צ'ופר לקבוצה המנצחת

      תיאור הפעילות:

      חלקו את הילדים לשתי קבוצות.

      הקרינו את המצגת "מלחמת הברכות".

      בכל תור שתי הקבוצות בוחרות קלף מתוך השקופית. בקלפים ישנם ציורים של מאכלים.

      הקבוצה הראשונה שמסבירה מדוע המאכל שיצא להם הוא קודם מבחינת הברכה, על פי

      דין קדימה בברכות – זוכה בנקודה.

      מצגת

      מלחמת הברכות-חוש הראיה

      חידון

      חוש הראיה – תשובון לחידון תמונות

      חידון תמונות-חוש הראיה

      שלט

      רואים

      הסבר התוכנית

      הסבר-התכנית שומעים

    • לוגו, מזכרת ושילוט

      לוגו, מזכרת ושילוט

      מה תמצאו כאן?

      חומרי עזר להפעלת יום השיא:

      1. לוגו
      2. שילוט לתחנות (קובץ שילוט אחד לכל התחנות. בנוסף, בכל תחנה יש קובץ שילוט לתחנה זו.)
      3. מזכרת ליום השיא בכמה פורמטים לבחירתכם.
      מזכרת ליום השיא

      פלייסמנט ריבועי

      פלייסמנט גודל A4

      פלייסמנט גודל A4 ב

      שלטים לתחנות

      שילוט לתחנות

      לוגו

      לוגו-01

      לוגו להדפסה 35 בדף

      לומדים הלכה בכיתה ושואלים את הרב